Figyelmező, 1837. január-december (1. évfolyam, 1/1-25., 2/1-52. szám)

1837-02-21 / 7. szám

5z datokat, gnómákat stb szívesben tűrünk; de itt is szorgalmasan kell a’ mani­irozást ke­rülni. Ha Árbocz­ és Kemencsre declamálnak, megbocsátjuk, lelkök alapszínénél fogva; de Turtul a’ szerelmes, László király a’ kéjencz teljességgel nem reflectáló lelkek, ’s így visz­­szás nagyon, midőn Turtul, szíve’ hevében, az arany középszerről, királyi kegy és kincs’ hiúságáról (24. 1.); László pedig a’ pénz’ er­kölcsrontó tulajdonairól philosophál (93. 1.) ’s olly perczben, midőn lelkét töretlen szere­lem, boszuság és féltés h­ánytorgatják. Még Csupor, a’ kán szolga is, sententiákat szór: Oh nincs daczosb Az emberekben, mint a’ vakhit; ennek Irtása terhesb, mint a’ Mátrabe­rczet Síkká lapítni. 35. 1. De a’ fegyver közt őszült hajdani apród nem csak metaphysicus, neki tanultsága is van, ő az egyiptomi setétségről is szól (50. 1.), és nem talán paptól tanulta ezt, mert hisz’ ő — kún! Illy kevéssé illik Árbocz’ szájába a’ hyaena, vampyr, Baziréba a’ középkori uni­­versitási deákczéhek’ „prosti’ja; sőt ez Or­­dát k­e­g­y­e­d­ezi is ! ’s Elma, kötődve kérdi: Kire gondol a’ kisasszony? Shakes­­pearet egyebekben kell tanulni, mint anach­ro­­nismusokban. Egy más, és nem kis* hibája a’darabnak az, hogy a’ külön felekezetek — miilyenek itt a’ magyar és kún, mellyek annyi tekintet­ben élesen elkülönözvék, itt — minden bé­lyegző jegyek nélkül összefolynak. Ár­­bocz, a’ makacs kún, midőn a’ sorshoz szól, a’ legjobb keresztyén’ módjára leveszi kalapját (valóban leveszi: 1. 89. 1.), sőt a’ 105.lapon térdelve imádkozik: „Isten, vi­lágigazgató, hatalmas! 4. 1. Csak úgy segél­­jen istenem (sic me­deus adjuuet), 67. 1. Az isten adjon néki nyugodalmat (Requiescat in pace). A’ kon Turul, 5. 1. „az ég áldjon meg (deus te benedicat); a’kún Elenke: mennybeli irgalmas isten. Valóban a’ keresztyén isten’ attribútumait mind össze lehetne ezen pogány kúnok’ beszédeikből szedni; ugyan ők szól­nak szélűben mennyországról (regnum coelo­­rum) ’s pokolról is. Ez hiba; ellenben 2­01-­dával, azt sem tudjuk, hányadán vagyunk, a’ mi még nagyobb hiba. Róla egy ideig azt gyanítjuk, hogy Kúmánál keresztyénül nevel­kedett , mert hiszen Kúma keresztyén volt (a’ 16. lapon legalább azt mondja: Légy ma­ gyar!), talán épen apácza is, mert ezen „ne­­velő“ről (a’ szerző restéit mégis nevelő inté­zetet írni) azt mondja Olda: „e’szent falak“ (14. és 17. 1.), ’s Kúma maga azt mondja ké­sőbb: „De távoznom kell, az óra tisztemet hi teljesítni, isten veled!“ (16. 1.); talán épen chorusra kelle mennie ; a’ kolostor nem is ille­nék részúl a’ korhoz. Ellenben, mikép támad­hatott itt a’ Turtullal való szerelem ? mint te­hetni fel Árboczról, a’ magyarhit’ gyűlölőjé­ről , hogy gyámleányát keresztyénnel nevel­tesse? ’S valóban Elma is azt mondja Tur­­tulról: Ne volna csak keresztyén, édes Oldám; Atyám ükét, tudod, nem tűrheti. 5tt. 1. mire Olda nem azt mondja: Hisz’ én is az va­gyok, hanem: Kún vagy keresztyén, mindegy az nekem.­­S még is Kúria, mint láttuk, azt is mondta: e’ hazához, melly nyelvre egy veled (hát ma­gyar volt). Fejtse meg a’ mesét, ki tudja. Annyi bizonyos, hogy a’ kúnvilág’ kora egyéb bélyegzést kíván, mint a’ „személyek“ jegy­zékében, a’ kún, magyar, oláh stb hozzá­tételét. Mi a’ d­i­c t­­­ó t illeti, az nagy mértékben poétái, ’s meglepő képekben, hasonlatokban gazdag; de annál kevesbbé drámai. Garay’ poesisa előkelőleg lyrai, ’s ő minthogy ebben érez erőt, megragad minden alkalmat és nem­alkalmat, vénája’ kiöntésére. De a’ mi magá­ban felette szép, helyén kivü­l, ha nem szűnik is meg szép lenni, árt az egész’ cha­­racterének és czélzott sajátságos hatásának, így midőn a’ legelső jelenetben Kóma erköl­csi oktatást tart, vagy Olda, elhagyván ne­­velőnéjét, elválik a’ kedvelt helytől, vagy Olda szíve’ érzelmeit Elma’keblébe önti, vagy Turtullal édeseg stb. illy helyeken reflexió ’s ömledezés nincsenek idején kívül, a’ beszéd válogatottal­!), a’ képek merészebbek lehet­nek. De, hol tettet várunk ’s beszédet hal­lunk, hol az erő a’ belső valóság’ kárára phra­­sisok’ dagályában sülyed el; hol figyelmünk a’ tárgyon függ, ’s a’ költő’ subjectivitását kell tűrnünk, a’ drámai hatásnak nem lehet nem csökkennie. Melly kevéssé egyezik, péld. a’ hasonlat-csinálás Olda’lelki állapotjá­­val,­­midőn rémes almával bajlódik (61. 1.), vagy­iz Árbo ezé­val, azon perezben midőn Ba­­zirt ölte meg (69. és 70. 1.), ’s ismét az utód-

Next