Figyelmező, 1838. január-december (2. évfolyam, 1-52. szám)

1838-07-10 / 28. szám

448 Cousin’ ecclecticismusa is szintazon alapon nyugszik: bízvást állíthatni, hogy a’világ’ két legfelvilágosultabb nemzetének philoso­­phiai nézetei, a’ belső tapasztaláson alapsza­nak ’s abból indulnak ki. Csak a’ németek’ fő, legnagyobb zajt ütő, rendszereik hagyák el ezen, az egész újabb világ’ ph­ilosophiájától követett utat, ’s a’ scholasticusokhoz közelí­tő dialecticai úton, tiszta fogalmakból töre­kedvén a’ létezőt — embert, istent és világot — szerkeszteni, a’ szemlélődés’ önkényét te­tőpontjára h­ozák. A’ mellett a’ németek közt nem divatozik egy főrendszer, mint a’ fran­­cziáknál és angoloknál, hanem minden jele­sebb iró új rendszert alkot magának, ’s a’ mi a’ bajt neveli, ’s orvoslását nehezíti, ki­vált ph­ilosophiai előadásuk’ mély ért­he­te­tl­ensége. Fichte, Schelling és Hegel’ rendszereik első feltű­ntekkor h­azájokban sem értettek, csak tanítványaik’ felvilágosításai oszlathatták némileg szét azon örökös ködöt ’s homályt, melly körülöttük borong. A’ kül­föld épen ki van zárva megismerésüktől, át­­tehetlenek lévén érth­etlenségök miatt, nem létezik ’s nem is létezhetik jó fordításuk , ’s így a’ legújabb német általános philosophia mind azokra, kik nyelvét ’s műszavait nem ér­tik, terra incognita, mellyet csak a’ philosophia’ történetírásából historice ismerhetnek meg. Illy körülmények közt, ’s kivált nyilvá­­nyos könyvtáraink’ eddigi silánysága mellett, hol a’ franczia és angol újabb ph­ilosophiai munkákat hiában keressük, a’ magyar böl­­cselkedő’ helyzete valóban súlyos. Reá szo­­rúlva ekkép szomszédunk’ főleg szemlélődő, köd ’s homály lepte philosoph­iájára , mi­cso­da, ha félig megemésztett, rosszúl megálla­pított , ferde nézetekkel, ’s olly előadással lépünk fel, melly német sógoraink’ ph­iloso­­phiai nyelve’ valóságos hű képmása. A’ phi­losophia pedig fényében nem más, mint gon­dolkodásunk, érzésünk ’s akaratunk törvé­nyei ’s czéljai’ felvilágosítása, hogy magunkat eredeti törvényeinkhez ’s czéljaink­­hoz képest, gondolkodva’s cselekvőleg, el­határozhassuk , ’s így szabad, eszes lények­hez illöleg, rendeltetésünket valósítsuk. A’ világosság tehát lényének elválaszthatja tulajdona. Ezen nézeteket a’ bírálat alá vett érte­kezésre, vagy helyesben elmefuttatásra alkal­mazván , nem tagadhatom, hogy azok, némi­leg illenek reá. A’ szerző világos gondolat­fonal* követése nélkül, tárgyról tárgyra,idé­zetről idézetre szökik; en passant, de min­dig fontos tudós képpel, ’s igen elhatározott­­beszédben, egymás után tíz olly kérdést is hoz szóba, mellyek vastag munkákban fejte­­gettettek már a’ nélkül, hogy irántok a’ vita végét érhette volna, ’s végre is — mi illy mód mellett természetes — alig és csak nagy nehezen kerül értekezése’ valóságos czéljá­­hoz, sőt mondhatni, főleg nem is feladott tár­gyát, hanem a’ ph­ilosophiai módszereket fej­tegeti , elég csodálatos nyelv-elforgatással. Tudnillik értekezése’ nagyobb részében a’ psychologiai út allen csatát, mely­­lyen „Bacon után a’ legnagyobb elmék, Cartesius, Leibnitz ’s Kant a’ philo­­soph­iai igazságokhoz egyoldalúlag akarának jutni“* Meghökkentem, mert a’ psychologiai utat philosophiában az egyetlenegy üdvözí­tőnek tartom, ’s nem tudván megfogni, mi­kép számíthatni Cartesiust és Leismitzot a’ psychologiai módszert követő philosophosok közé, egészen megzavarodtam volna, ha az értekezés’ második átnézése bizonyossá nem tesz, hogy a’ psychologiai út alatt a’ szem­­lélődési módszert érti szerző mellyet a’ francziák h­ypothesisen alapulónak neveznek. Ez tehát teljes megfordítása a’ szó’értelmé­nek, mert a’ psychologiai út alatt az ango­lok, francziák ’s a’ németek’ józanabbjai a’ belső tapasztaláson ’s észlelésen (observatio) alapuló módszert értik. Azonban így sem lehet megfogni, mikép jöhetett Kant, Cartesius’ és Leibnitz’ társaságába, midőn kiki tudja, hogy híres kriticáinak fő iránya épen az e’ két utolsótól divatba ho­zott szemlélődési dogmatismus ellen vala in­tézve. Általán fogva szerző ezen értekezésben olvasottságának adja ugyan jeleit; de hogy a’ felvett anyag tőle önálló gondolkodás ál­tal teljesen megemésztetett volna, hogy a’ philosophia’ tárgyáról ’s módszereiről, sőt e’ tudomány’ viszonyáról a’ természettudomá­nyokhoz világos, tiszta és szabatos fogalmai lennének, ezt magasztalólag nem bizonyítha­tom, mi annál sajnosabb, mivel e’ tárgyak ph­ilosophiai literaturánk’ jelen helyzetében végtelen fontosságúak;’s ez arra késztet,hogy ebbeli nézeteim’ rövid vázlatát a’ szerzőével szemközt, figyelem-gerjesztésűl előterjesz­­szem.

Next