Figyelő, 1958. január-június (2. évfolyam, 1-25. szám)

1958-04-08 / 14. szám

2 (Folytatás az első oldalról.) Mesén, Siófokon, Földváron, Szárszón, Sze­mesen, Bogláron, Fonyódon, Révfülöpön, Tihanyban, Almádiban, összesen 5000 fő befogadóképességgel. A javaslat szükségesnek tartja a kül­földön közismert népszerű ún. motelek (a motor és hotel szavak összevonásából képzett elnevezés) létesítését. Ezek olyan szállodák, ahol a motoros járművel érke­ző a településektől bizonyos mértékig függetlenül szállást, étkezést, szervizt kaphat. Az elgondolás szerint az első mo­teleket egyelőre Z­amárdinál, Kenesén, Badacsonyban, Alkálinál, Ábrahámhegy­nél és Bogláron állítanák fel. Balatonfü­­redtől nyugatra úgynevezett autóstrand létesítésére kerülne sor. Partrendezés — a siófoki lidó terve Általában a partszegélyek rendezettebb kialakítása az egész Balaton üdülőterület alapvető kérdése. Több partmenti részen a nádasok kiirtása és a meder kotrással való kitisztítása, mélyítése, szabályozása,­ sokhelyütt pedig a megrongálódott part­védő művek helyreállítása és újak épí­tése szükséges. Különösen a nagy hétvégi tömegekkel elárasztott településeken (elsősorban Sió­fokon, Almádin és Fonyódon) nagy befo­gadóképességű strandok létesítésére van szükség. Újszerű megoldást javasol a terv, amely szerint a korábbi szabad és zárt­strand fogalma megszűnne, a vetkőzési lehetőséget biztosítják és csak a ruhameg­őrzésért kellene fizetni. Különösen érdekes a tervnek a siófoki „lidó“ kifejlesztésére irányuló javaslata. Eszerint a siófoki móló melletti bányász­üdülőtől kb. 1200 méter hosszúságban a jelenlegi strandot is felhasználva, össze­függő strand­terület kialakítására kerül sor. Sportszálló, stadion Korszerű sportpályák a Balaton kör­nyékén nincsenek. Mivel ennek ellenére különböző rendezvényeket bonyolítanak le, s ezek nagy vonzerőt jelentenek a ha­zai és külföldi közönség részére, szüksé­ges, hogy nagyobb szabású sportesemé­nyek részére korszerű stadion és megfele­lő sportszálló létesüljön. Ezek közül már készülnek a fonyódi­ sportpálya tervei. Az adottságok ellenére a Balatonon csaknem kizárólag versenyvitorlázás folyik, holott ezt társadalmi sporttá kellene fejleszteni. Ehhez nagyobb vitorláskikötő hálózat ki­építését javasolja a terv, többek között Balatonalmádiban, Kenesén, Siófokon, Zamárdiban, Földváron, Tihanyban, B.­­Lellén stb. és korszerű bővítést Balaton­­füreden. A Bala­tonkörnyéki üdülőterülethez tar­tozó települések osztályozása („tömeg­lecsapoló“ helyek, idegenforgalmi helyek, gyógyhelyek és kiránduló célok) megha­tározza, hogy a fejlesztés iránya az egyes helységekben milyen jellegű legyen. Ti­hanyt, Badacsonyt, és Szigligetet termé­szetvédelmi és az átmenő turistaforga­lom részére jó ellátást célzó intézkedések teszik majd még inkább kedvelt kirándu­lóhelyekké. Az idegenforgalom központ­jaivá Füredet, Földvárt és Keszthelyt kí­vánja a terv kifejleszteni. A terv szerint 1960-ig központi hitelből összesen 100 millió forintot fordítanak a Balaton környék fejlesztésére 20—10—40 milliós megosztásban. Ebből mintegy 33 millió forint jutna építkezésekre (főleg üdülők és szállodák, javítása és bővítése) kb. 6 millió strandok építésére és fejlesz­tésére és 9 millió körüli összeg a ven­déglátó jellegű beruházásokra, átalakítás­ra. Ezenkívül azonban jelentős összege­ket használnak majd fel erre a célra egyéb forrásokból is, mint például a két megye saját bevételeiből, az üdülőhelyi díjakból, a vállalatok, üzemek, hivatalok saját beruházásaiból, ami már ebben az évben további 20 millió forintot jelent. A Balaton fejlesztésére irányuló javas­latok összehangolt, átfogó intézkedéseket tartalmaznak. Megvalósításuk — az ere­deti elgondolások szerint — 1960-ig mintegy 20 százalékkal növeli majd a Balaton környék befogadóképességét. Je­lenleg a nyári idényben — a hétvégi for­galmat leszámítva — naponta mindössze 48 000 üdülő talál a Balatonnál férőhelyet. Ha lépést akarunk tartani a Balaton iránt egyre fokozottabb hazai és külföldi ér­deklődéssel és mielőbb látni akarjuk a növekvő idegenforgalom gazdasági ered­ményeit, mindent meg kell tennünk a tervek fejlesztési ütemének meggyorsí­tására. Komoróczy Lajos A MAGYAR DIVAT - VILÁGSIKER A magyar divattervezők, akár csak a múltban, ma is lépést tartanak a divat­világban vezető városokkal, elsősorban a nők öltözködését hagyományosan irányító párizsi divattal. Ízlésük, tehetségük, fan­táziájuk és az a jó érzék, amellyel kivá­lasztják, milyen fazonnak, vonalnak „van jövője’’ a mindennapos öltözködésben, egész Európában, sőt minden földrészen keresett árucikké teszi a magyar ruha­ipar termékeit, amelyekből az exportálá­sukkal foglalkozó külkereskedelmi válla­latok közül a MODEX, több mint fél­millió darabot szállít évente külföldre. Míg 1949-ben gyakorlatilag szinte egy­általán nem volt készáru exportunk, ma a pamut-kötöttárukat körülbelül 500 ton­na, a gyapjú-kötöttárukat 1120 tonna mennyiségben exportáljuk. Különösen el­ismert, minőség és kivitelezés szempont­jából első helyen áll a világpiacon a hímzett és egyszerű leánykaruha, amely­ből több mint százezret szállítunk — fő­képpen a nyugati országokba. A világ 64 országában körülbelül 130 vállalat képviseli a MODEX-et és áru­sítja — jutalékos alapon — a magyar ru­házati cikkeket. Női ruháink Európa minden országában, a magyar kötöttáru pedig (mivel ezt nem drágítja annyira a csomagolási és szállítási költségek) a föld minden részén piacra talál — tud­tuk meg Simonyi Dénestől, a MODEX vezérigazgatójától. A magyar tervezők irányításával készülő pamut- és kötött­ruha modellek, nemcsak tervezésük kö­vetkeztében elégítik ki a legmagasabb igényeket, hanem jó kidolgozásuk is fo­kozza versenyképességüket. Ahhoz azonban, hogy a magyar ruha­ipar termékeiből még többet exportál­junk, az eddiginél jóval nagyobb mér­tékben kell alkalmaznunk a korszerű ki­­készítési eljárásokat. Fejleszteni kell a gyűrhetetlen, vasalást nem igénylő pa­mutanyagok gyártását. Tervezőink tehetsége és külkereskedel­münk export-lehetőségei mögött tehát az ipar felkészültségében kezd lemarad­ni — ez ma a magyar divatexport egyik problémája. A kutató­intézetek foglal­koznak például gyűrhetetlenítési eljárá­sok kidolgozásával, azonban a bevált technológiát gyárainkban mielőbb alkal­mazni kellene. A tervezett modelleket viszont nem­csak konfekcionált áruként lehetne érté­kesíteni. A külföldi tömeggyártásra el­adható modell-darabok lényegében anyagfelhasználás nélkül jelentenének számottevő devizabevételt, mint szellemi export. A modelltől függően 80—150 dol­láros ár érhető el egy-egy ruháért, míg készruha export esetén a ruhákat legfel­jebb 3—6 dollárért lehet eladni. A mo­­delleladás kedvező lehetőségeinek kiak­názása érdekében helyes lenne, ha mi­előbb modellbemutatókat szerveznénk a külföldi nagy­városokban. Általában a magyar divatnak az eddi­ginél nagyobb nyilvánosságra és tájékozó­dásra lenne szüksége. A MOTEX utazói évente felkeresik ugyan a legfontosabb export­piacokat, hazánkba is megérkezik minden jelentős külföldi szaklap, terve­zőink azonban viszonylag keveset utaz­nak külföldre. A Ruhaipari Tervező Vál­lalattól például évenként egyszer jut ki Párizsba egy-egy tervező — ez azonban nyilván kevés. 1952 óta évente részt veszünk a lipcsei vásáron, legutóbb a belgrádi vásár nem­zetközi divatbemutatójára szóló meghí­vást fogadott el a MODEX, hat év óta rendszeresen megtartják a szocialista or­szágok divatkongresszusát is (idén Buka­restben kerül erre sor) s ezek — mint Vég Tibortól, a Ruhaipari Tervező Válla­lat igazgatójától megtudjuk — nyugaton gyakran még „nagyobb sajtót” kapnak, mint itthon. Nem helyes azonban, hogy nincs olyan magyar divatlap, amely világszerte mél­tó módon mutathatná be hol tart, milyen színvonalat képvisel a magyar tervezők művészete. Pedig az érdeklődés egyre na­gyobb. Az utóbbi években több hónapot töltöttek Magyarországon szovjet, len­gyel, bolgár és csehszlovák tervezők. Ez évben újabb látogatások várhatók. A lip­csei tavaszi vásáron nagy érdeklődés mellett tartottak külön magyar divatbe­mutatókat is. A MODEX gyakran már nem is tud eleget tenni a külföldi meg­hívásoknak, amelyek hol a kairói pamut­hétre, hol pedig a dániai Helsingőrbe hívják a magyar szakembereket. A magyar divatexportnak tehát még kimerítetlen nagy lehetőségei vannak, amelyeket az ipar, a tervezők a külkeres­kedelmi szervek együtt sikerrel aknáz­hatnának ki. A Ruhaipari Tervező Vállalat külföldön is méltán nagy elismerést aratott modelljeiből: 1. Málnaszinti tweed-kabát, újszerű sálkiképzéssel; 2. Lila tüli estélyiruha, a derék sűrű művirág-ibolyából készült. 3. Hússzínű brokát coctail-kosztüm, a ruha alapszínével egyező blúzzal. A szabálysértési eljárás módosítását javasolja a fővárosi tanács Hároméves múltra tekint vissza a sza­bálysértési eljárás és ennek az időszak­nak a gyakorlati tapasztalatai megmu­tatták, hogy az új eljárásnak — a régi kihágási eljárással szemben — vannak előnyei, de hátrányai is. Az elmúlt év­ben 37 416 szabálysértési ügyben érke­zett feljelentés a budapesti elsőfokú bír­ságoló hatóságokhoz. Ezek közül több mint 21000 esetben bírságoló határoza­tot hoztak, több mint 4500 szabálysér­tést figyelmeztetéssel intéztek el. Érde­kes a feljelentések megoszlása. Köztisz­tasági szabálysértés miatt 7025, társadal­mi tulajdon elleni szabálysértésért 2008* közegészs­élyű ügyben 2116, házirend meg­szegéséért és veszélyes fenyegetésért 2732* önkényes beköltözés miatt 3544, rádió szabálysértés miatt 1561, kontárkodásért 1319, engedély nélküli építkezésért 947 k­ártúllépésért 680, a vízszolgáltatási sza­bályrendelet megsértéséért 272, élelme­zésegészségügyi szabálysértésért 2968, egyéb ügyben 12 244, feljelentést tettek. Tavaly majdnem 1 millió forint pénzbír­ságot szabtak ki szabálysértés miatt, eb­ből mintegy 700 000 forint folyt be. A feljelentések fele a vizsgálat során alap­talannak bizonyult, mert nagyrészt társ­bérlők tesznek egymás ellen feljelentést. A lakosság által elkövetett szabálysér­tések mellett jelentős számban sértik meg az állami fegyelmet gazdasági szer­veink is. A fővárosi tanács igazgatási osztálya látja el másodfokon a szabálysértési munka elvi irányítását, ellenőrzését és a fellebbezések elbírálását. Az ellenőrzés főként a törvényesség biztosítását szol­gálja. A jelenleg érvényben levő tör­vényerejű rendelet a szabálysértési ügyekben eltörölte a pénzbírságok be­hajthatatlansága esetén az elzárásbünte­tést. Ennek az lett a következménye, hogy míg a múltban a pénzbírságok majdnem 100 százalékig befolytak, most azonban csak 30—40 százaléka folyik be. Főképp a huligán elemekkel szemben marad meddő a behajtási eljárás, mert nincs megfogható jövedelmük. És éppen ez a fegyelmezetlen réteg követi el bün­tetlenül a legtöbb szabálysértést. Fel­tétlenül szükséges lenne ismét életbe léptetni a pénzbírságok meg nem fize­tése esetére az elzárásbüntetés végre­hajtását. Ezzel egyetért a rendőrség és valamennyi kerületi tanács. A Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizott­sága javaslatot tesz a kormánynak a szabálysértési eljárás módosítására. V. G. G. J. Módosítják az államosított házak mentesítésére vonatkozó rendeletet Mint ismeretes — a múlt évben ki­adott törvényerejű rendelet értelmében — egy-egy tulajdonos részére összesen két, hat lakószobás házingatlan mentesít­hető az államosítás alól. A kérelmek be­adásának határideje tavaly augusztus 31-én lejárt. Mint az Építésügyi Minisz­térium kommunális csoportjától kapott tájékoztatóiból megtudtuk vidéken a ké­relmek zömét már elintézték, a munka befejezéshez közeledik. A Fővárosi Ta­nács Végrehajtó Bizottságának igazga­tási osztályán arról értesültünk, hogy a Budapesten beadott, mintegy 17 ezer ké­relem felét intézték el, a többi ügy lezá­rását az igényjogosultság megállapításá­nak bonyolultsága és — részben — a lét­számhiány hátráltatja. A rendelet végrehajtását megnehezíti az a körülmény is, hogy a rendelet és a végrehajtási utasítás, a Pénzügyminiszté­rium későbbi módosítása ellenére, kibú­vókat hagyott és lehetővé tette, hogy egyes volt kizsákmányolók bérházaikat visszaigényelhessék, amint ezt a Figyelő március 4-i száma is szóvátette. E hibák megszüntetése érdekében az Építésügyi Minisztérium most a rendelet és a vég­rehajtási utasítás olyan módosítására tesz javaslatot, amely teljes mértékben szá­mol az egy év alatt gyűjtött tapasztala­tokkal. A tervezet rövidesen a Minisz­tertanács elé kerül. Az illetékes szervek úgy vélik, hogy ha valamennyi kérelmet teljesítik, rendkí­vüli módon megnövekedik az állam és a magánszemélyek közös tulajdonába ke­rülő ingatlanok száma. Ezáltal nagyon bonyolulttá válik a tatarozás, az állag­­megóvás, a javítás, a karbantartási mun­kák elvégzése. Mivel sok esetben kétségkívül olyan volt tulajdonosokról van szó, akik nagy­méretű ingatlanuk birtokában munkanél­küli jövedelmet élveztek, javasolni fog­ják kérelmük elutasítását. Az új rende­letinek kell megoldania azt a problémát is, hogy az igénylők általában az állam ál­tal rendbehozott, értékükben megneve­­kedett házakat kérik vissza. A rendelet módosítása természetesen semmilyen vonatkozásban nem szorítja holttérbe a kisemberek jogos kérelmét, sőt elősegíti azt, hogy minél több csa­ládnak legyen saját családi háza. Ezt mutatja többek között az is, hogy a ki­sebb házak eladása magánszemélyek ré­szére már 1954 óta folyik és ezt az ak­ciót igyekeznek tovább szélesíteni. Már­is megvásárolhatók azok az ingatlanok, amelyeket a mentesítési eljárás során az államtól 1957. augusztus 31-ig nem igé­nyeltek. Általában igényelhetők a három lakói szobánál nem nagyobb méretű épületek s ezek megvásárlásánál elővételi joga van a bentlakó bérlőnek. A forgalmi áron (a műszaki­­ érték fi­gyelembevételével) eladott ház adás-vé­teli szerződését nem terheli illeték, nem számítják fel a 3 százalékos állami közi vetítési jutalékot sem, s az ár 25 százalé­­kának egy összegben való lefizetése után a vásárló 15 évig terjedő részletfizetési kedvezményre jogosult. Olyan új intézkedéseket is terveznek, amelyek tovább könnyítik, hogy a kis há­zak elsősorban a bentlakó bérlő tulajdo­­nába kerüljenek, az eddiginél kisebb elői­legbefizetéssel és hosszabb törlesztési idői­vel.

Next