Figyelő, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-01-01 / 1. szám

onaoEum­ Az 1968. évi elektrotechnikai díjakat múlt héten osztották ki a Magyar Elektrotechnikai Egyesület választ­mányi ülésén. A Zipernowsky-díjat Molnár István, a Villamosipari Kutató­ Intézet főosztályvezetője, a Déri-díjat Sztanó Rezső nyugdíjas főmérnök kap­ta meg. Bánóczy György, az ÉVM Sze­relőipari Tervező Vállalat főtechnoló­gusa és Németh István a Déldunántúli Áramszolgáltató Vállalat igazgatója Bláthy-díjban részesült. Szociológiai felmérést végeznek az MTA Szociológiai Kutató Csoportjának munkatársai a győri Ma­gyar Vagon- és Gépgyárban. A fel­mérés célja: a termelés­, a minőség és a fluktuáció összefüggéseinek felderí­tése. A tudományos cél: a teljesítmény szerepének tanulmányozása a szocia­lista iparosodásban. A szociológusok a jól szervezett és jó vezetéssel rendel­kező győri üzem ezer dolgozójával szándékoznak elbeszélgetni. A termékek minőségének tanúsításáról kormányrendelet jelent meg, amely­nek értelmében — 1969. január 1-étől — a szocialista szervezetek közötti szerződéses forgalomban és — ha a szolgáltatás jellege lehetővé teszi — a kiskereskedelemben az eladó köteles közölni a vevővel a termékeknek a felhasználás szempontjából fontos tu­lajdonságait. A külkereskedelmi válla­latok — ha ezt külön jogszabály, vagy a vevővel kötött szerződés elő­írja — kötelesek a külföldi eladótól beszerezni és a vevőhöz továbbítani az importcikkek lényeges tulajdonságaira vonatkozó igazolást. A termékek minő­ségét a rendelet szerint különböző módokon lehet tanúsítani, (pl. minő­ségi bizonyítvánnyal a típus kezelésé­nek módját feltüntető műszaki leírás­sal, illetve a terméken, vagy csomago­láson elhelyezett minőségi jellel, stb.) A kiskereskedelmi forgalomra kü­lönleges előírásokat is tartalmaz a rendelet. Ezek szerint a fogyasztási cikkek minőségét általában a termé­ken feltüntetett adatokkal, vagy minő­ségi jellel kell tanúsítani, és szükség esetén műszaki leírást, használati, ke­zelési utasítást is kell adni hozzá, mégpedig közérthető fogalmazásban. Ha viszont az állami szabvány minő­ségi osztályozást is tartalmaz, a termé­ken a minőségi osztályt fel kell tün­tetni. ki állatelhullási veszteség okairól, tudományos és gazdasági kér­déseiről tárgyalt a múlt héten rende­zett Állatorvosi Napok 250 résztvevője a Technika Házában. A tanácskozá­son a kutatók a legújabb gyógyászati és megelőzési módszerek gyakorlati tapasztalatait ismertették. A felszóla­lók adatokkal bizonyították: igaz, hogy az utóbbi években a fiatal borjak el­hullása 10—12 százalékról 7—8 szá­zalékra, a malacoké pedig 25—30-ról 20 százalék alá csökkent, de ha az új tudományos eredményeket mindenütt alkalmaznák, ezek az arányok még gyorsabban javulhatnának. A vállalatok és a vásárlók kapcsolata az egyik témaköre az OMKDK ki­adásában most megjelent Műszaki- Gazdasági Tájékoztatónak (1968. év 11. szám). A külföldi vonatkozó szak­­irodalomból összeállított tájékoztató tanulmányok sorában figyelemre mél­tóak az „Önálló elszámolás a kuta­tásban” a „Regionális ipartervezés” és a „Gazdaság és ügyviteli szakem­berképzés" című összeállítások. Ez utóbbi az amerikai, a francia és a szocialista országok szakemberképzési módszereiről ad összefoglalót. 2 /Körkép a lakáshelyzetről (Folytatás az 1. oldalról.) mene stabilizálódott, jelentősebb meny­­nyiségi fejlődés csak a mostani, második szakaszban várható. Ebből viszont az is következik, hogy a IV. ötéves terv idő­szakára maradt 400 ezer lakás felépítése, az eddigieknél lényegesen feszítettebb feladatot jelent. Olyant, amely bizonyos értelemben „ugrásszerű” növekedést kí­ván. Amiről az állam gondoskodik Ezt az „ugrást” szerencsére megköny­­nyíti a hazai lakásépítés technikai bázi­sának gyorsütemű fejlődése, a házgyá­rak és más, kisebb panelgyártó üzemek termelésének növekedése. A 70-es évek elejétől kezdve ezekből a korszerű üzemekből évente már mintegy 21—22 ezer lakás építőanyaga kerül ki. (A harmadik ötéves terv kezdetén éven­te még alig 2000 paneles lakóház építé­sére volt gyártó kapacitás.) A 15 éves terv eddigi időszakában je­lentősen növekedett a magánlakásépítés, sőt a lakosság anyagi erőinek bevonása már túl is haladta az eredetileg terve­zett mértéket. 1961. és 1970. között 60 szá­zalék helyett várhatóan 75 százalék kö­rül lesz a lakosság anyagi erejének va­lamilyen mérvű felhasználásával épülő új lakások aránya. Ez az arány egyma­gában természetesen nem tükrözi az ál­lam valóságos finanszírozó szerepét és a lakásépítés pénzterheit. Az említett 75 százalék nagyobb része ugyancsak az államtól felvett kölcsönök és dotációk segítségével valósulhat meg. Továbbá az állam gondoskodik beruhá­zásokkal a megfelelő építőanyag- és épí­tőipari kapacitások létrehozásáról is. Az anyagi erőforrások valóságos meg­oszlását jobban érzékeltetik az 1968. évi lakásépítés volumenére és az építés for­máira vonatkozó adatok. Magánépítésű lakások Családi ház állami köcsönnel 23 000 Társasház-lakás állami köcsönnel 5 000 O.T.P társashá/ lakás 2 400 Kölcsöntámogatás nélküli lakás 11 000 Új feltételek a magánépítkezésben A lakásépítés és a lakáshelyzet alaku­lásának a kétségtelen eredmények mel­lett még sok az árnyoldala. A lakosság számára a legnagyobb gond­ a lakásépí­tés anyagi terheinek növekedése. Ameny­­nyire bizonyos fokig eredménynek te­kinthető, hogy a lakosságnak a tervezett­nél nagyobb része kapott állami támoga­tást, személyi tulajdonú lakás építésé­hez, annyira elgondolkoztató is a 15 éves terv eredeti koncepciójától való ilyen fo­kú eltérés. A magánlakásépítésre ugyan­is a lakosság jövedelmi viszonyai miatt elsősorban a falvakban van lehetőség, és az egyre jobban benépesedő városokban alig csökken a lakáshiány, sőt helyen­ként esetleg romlik is a helyzet. (Márpe­dig a 15 éves terv egyik fő célja éppen a városi lakosság lakásviszonyainak ja­vítása.) A magán építtetők nehézségeit az év elején fokozták az új hitelpolitikai intéz­kedések is, amelyek a lakásépítési köl­csönök összegét csökkentették, kamatát pedig felemelték. A változtatást kétség­kívül indokolták azok a feszültségek, amelyek az utóbbi években a kölcsön­igények és a rendelkezésre álló országos kölcsön­keretek között támadtak. Az is igaz viszont, hogy a kölcsönfeltételek megnehezítésével a viszonylag szeré­nyebb jövedelmű igénylők hátrányos helyzetbe kerültek, sokan közülük kény­telenek is voltak elállni lakásépítési ter­veiktől. (Ez tükröződik a társasházépítés iránti igények 1968. évi csökkenésében is, pedig az állam a családi házak rovására éppen az ilyen korszerű lakásépítési for­mát igyekszik szorgalmazni.) Azok, akik a súlyosabb pénzügyi felté­telek ellenére belevágtak a lakásépítés­be, az építőipari árak miatt ütköztek 1968-ban akadályokba. Az állam­ ugyan az építési költségnormák emelkedésének ellensúlyozására 30—50 ezer forint kö­zötti összegben dotációt ad az álla­m vál­lalatok vagy szövetkezetek által kiviteli­zett új lakásokhoz. Az építési árak azon­ban a vártnál nagyobb mértékben emel­kedtek, így a dotáció 1968-ban nem min­dig fedezte a valóságos többletkiadáso­kat. Segíth­etnek a vállalatok A lakásépíttetők anyagi terhei különö­sen nagynak tűnnek, ha figyelembe vesszük, hogy az igénylők ma a legkü­lönbözőbb formákban juthatnak új tás­káshoz, s e formákkal járó anyagi ter­hek igen nagy differenciálódása nincs összhangban a jövedelmekkel, vagy az egyéni lakásproblémák nagyságával. Köztudomású, hogy a lakbérek színvo­nala nálunk rendkívül alacsony. Az ál­lam lakbérbevételei még a lakások fenn­tartásának kiadásait sem fedezik, , nem hogy az amortizációt magában foglalnák. Ily módon valóban főnyereményhez jut­nak azok, akik a tanácsoktól lakáskiuta­lást kapnak. A több lakásépítőhöz ké­pest kivételezett helyzetben vannak a szövetkezeti lakásokhoz jutók, mert az állam új lakásuk tényleges árának te­kintélyes részét eleve elengedi, az ösz­­szeg másik részére pedig kamatmente­sen nyújt kölcsönt, s ráadásul az ilyen lakások beruházási, kivitelezési gondjait is magára vállalja. Bizonyos tehát, hogy a lakás­szerzés és fenntartás anyagi ter­heinek arányai előbb-utóbb felülvizsgá­latra és korrekcióra szorulnak, mert a társadalmi igazságosság elve megkövete­li, hogy az ország nehéz lakáshelyzeté­nek következményeit és a lakásépítés terheit a lakosság minden rétege — jö­vedelmi viszonyainak megfelelően — vi­selje. Célszerű lenne mielőbb módosítani a lakásbérletre vonatkozó jogszabályokat, megalkotni a már régóta esedékes új la­kásjogi kódexet. A jelenlegi szabályok ugyanis túlzott mértékben védik a bér­lők jogait a tulajdonossal, (az állammal, vagy magánszeméllyel) szemben. Gyak­ran előfordul például, hogy a jogosult­ságuk alapján tanácsi kiutaláshoz jutot­tak új lakásukat lelépési összeg fejében ismét rosszabbra cserélik, majd egy idő után újr­a jelentkeznek a tanácsnál — la­kásigénylőként. Még a teljes lakásjogi kódexre sem lenne szükség annak ki­mondásához, hogy a tanácstól kapott új lakások bérlői egy bizonyos időn — 5 vagy 10 éven belül — nem cserélhetik el szabadon bérleményüket, hanem csak a tanácsok közvetítésével. Máskor a ren­delkezések — akárcsak az alacsony lak­bérszínvonal — nem ösztönöznek az egészséges irányú csereforgalomra, sőt akadályozzák azt, pedig a szabadabb, a lakásértékhez igazodó cserékkel is sokat lehetne javítani a­­lakásviszonyokon. A lakásépítés országos és egyéni gond­jain most már sokat könnyíthetnek a vállalatok is, ha élnek azokkal a lehe­tőségekkel, amelyeket nemrég a kor­mány biztosított számukra. Módot kap­tak ugyanis arra,­­hogy részesedési alap­jukat és a fejlesztési alap 10 százalékig terjedő részét felhasználják dolgozóik la­káshoz juttatására. Ebből az összegből építhetnek teljesen saját finanszírozású szolgálati lakásokat, továbbá pértz-hozzá­­járulást adhatnak dolgozóik lakásépítésé­hez, a hozzájárulást a munkaviszony bi­zonyos ideig (10—15 év) való fennmara­dásához kötve. Ha pedig a vállalatok, adottságaik kihasználásával új lakások kivitelezésében is részt vesznek, ezzel nagy segítséget adnak az építőipar kapa­citásgondjainak enyhítéséhez. Bár a Gaz­dasági Bizottság ezzel kapcsolatos hatá­rozata még csak néhány hónapja jelent meg, máris több vállalat (például a So­mogy megyei Állami Építőipari Vállalat, a Chinoin, a Kőolaj- és Gázipari Tröszt) elindította saját lakásépítési akcióját. Jó lenne, ha példájuknak sok követője akad­na. Az­ évkezdés, az új kollektív szerző­dések előkészítése megfelelő alkalmat is ad arra, hogy a vállalatok tisztázzák ilyen irányú lehetőségeiket és kidolgozzák a „házi” lakásépítő akciók pontos felté­teleit. Sebestyén Tibor Állami építésű lakások Tanácsi bérlakás 9 000 Szövetkezeti lakás 5 TO0 Egyéb állami lakás 4 000 Öröklakás 400 Emeletráépítéses lakás 300 összesen: 20 100 összesen: 41 400 A minisztériumok árellenőrzési tapasztalatai Az elmúlt hónapokban a minisztériumi árellenőrző­ vizsgálatok nagy része arra irányult, nem lépik-e túl a vállalatok a hatósági árakat, betartják-e a vállalati hatáskörben kialakított árak kiszámítá­sánál az árszabályozó rendelkezéseket, és eleget tesznek-e az áralkalmazási előírá­soknak. Az árellenőrzések általában nem álla­pították meg, hogy a vizsgált vállalatok számottevően és tudatosan megsértették volna az árszabályozó rendelkezéseket. Az ellenőrzések során észlelt hiányossá­gok többnyire a gyakorlatlanságra vezet­hetők vissza, és inkább a mellékprofilok­­nál jelentkeztek. Természetesen a mi­nisztériumok a­­Vizsgálatok tapasztalatai alapján megtették a szükséges intézkedé­seket, így az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, amely 5 vállalatnál megállapította, hogy helytelenül alkal­mazták a munkanem-indexeket, és a ha­szonkulcsokat, továbbá nem megfelelően számították fel a gépköltségeket, közel 1 millió forint visszafizetésére kötelezte a vállalatokat. A vizsgálatok megállapították, hogy egyes szövetkezetek és egy-két gépipari vállalat a maximált árformába tartozó termékeinek árjavaslatát nem küldte be jóváhagyásra az árhatóságához, jóllehet ezt az Országos Anyag- és Árhivatal el­nökének 9/1967. (AT. 46.) ÁH. sz. utasí­tása előírja. Több esetben előfordult, hogy az árhatóságok ilyen árakat a vizs­gálat során indokolatlannak minősítettek, és a jóváhagyás nélkül érvényesített árat csökkentették. A Könnyűipari Minisztérium által vég­zett vizsgálatok tapasztalatai arra utal­nak, hogy indokolt az árképzési irányel­vek felülvizsgálata, és annak megfontolá­sa, hogy az iparági átlagköltségek helyett nem célszerűbb-e a vállalati, tényleges költségek kalkulációba állításának enge­délyezése. A konfekció- és a cipőiparban a vizsgálatok azt mutatták, hogy egyes vállalatok nem járnak el kellő körülte­kintéssel, és így az anyagmegtakarítás olyan magas, ami már nem minősíthető a vállalati gazdaságos termelés eredmé­nyének. A minisztériumok az árak alakulását vizsgálva általában azt állapították meg, hogy a vállalatok különböző okok miatt csak korlátozottan tértek el az induló áraktól. Az iparvállalatok szerint az önálló vállalati árpolitika alkalmazását megnehezíti a kereskedelem ragaszkodá­sa az induló árakhoz. Ismeretes azonban az is, hogy több iparvállalat, különböző okok miatt, részben a verseny hatására, csökkentette a termelői árakat. (Pl. a Du­nai Vasmű, a Lenin Kohászati Művek, a Hajdúsági Iparművek, az Egyesült Vegyi­művek, a VBKM, stb.) A fogyasztási cik­kek termelői árcsökkentésének következ­ményeként mérsékelték a fogyasztói ára­kat is. Megvennénk egy óránként 100 literes teljesítményű, 40-60 C° 550 V tápfeszültség OLAJ­SZEPARÁTORT turbinaolaj-víz szétválasztására. DOROGI HŐERŐMŰ VÁLLALAT TMK OSZTÁLYA Telefon: 12. FIGYELŐ, 1969. JANUÁR 1.

Next