Figyelő, 1972. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)

1972-01-05 / 1. szám

„Eltűnt"­­ gépkocsivezetők (Folytatás az 1. oldalról) félévében további 4759 darabbal szaporo­dott és az első félév végén meghaladta a 29 ezer darabot. A közületek és a mezőgazdaság gép­jármű beszerzéseinek nagyobb hányada a tervidőszak második felére, a fuvaro­zási monopólium és a gépjárműbeszer­zési kötöttségek megszüntetését követő időszakra esik. Jelenleg a népgazdaság­ban foglalkoztatott összes gépjárműve­zetőnek 70 százaléka a közüi­lét­eknél és a mezőgazdaságban, 30 százaléka pedig a főtevékenységű autófuvarozó vállalatok­nál dolgozik. A közületek és a mezőgazdaság elszívó hatása a gépkocsivezetői munkakörben a következőkkel magyarázható: — Az ipari, építőipari stb. vállalatok a bérbesorolásnál — a rendeletek adta lehetőségeken belül — általában jobban meg tudják adni a felső határhoz köze­lebb eső bért, mint a főtevékenységű fu­varozó vállalatok. — A közlekedésen kívüli vállalatoknál nagyobb lehetőség van az egyéb juttatá­sok — rakodási, kézbesítői pótlék, pré­mium stb. — elszámolására. — Az ipari és építőipari vállalatoknál a csökkentett munkaidő ellenére sem rö­­videbb a gépjárművezetők tényleges munkaideje, mint a fuvarozó vállalatok­nál (240—260 óra). A túlórapénzt azon­ban nem a 210, hanem már a 191 óra feletti időért fizetik.­­ Az ipari és építőipari vállalatoknál dolgozó gépkocsivezetők nagy része nem teljesítménybérben dolgozik, ezért mun­kájuk intenzitása kisebb a fuvarozó vál­lalatoknál foglalkoztatottakéhoz képest. — Az iparban, építőiparban jobb a szociális-egészségügyi ellátás mint az autóközlekedésben. — A jelentősen megnövekedett közü­leti személygépkocsi-állomány is nagy vonzerőt jelent, mivel azonos átlagkere­set mellett a munkakörülmények sokkal jobbak, mint a tehergépjárműveken, És vezesse, aki he­sználja! A közlekedéspolitikai koncepcióknak megfelelően, 1975-ig a tehergépjármű­állomány 45,6 ezer darabbal, az autó­buszállomány 2 ezer darabbal növek­szik. A tehergépkocsiállomány-növekedés jórészt a közületeknél és a mezőgazda­ságban várható, így az „elszívó hatás” változatlanul fennmarad, esetleg még növekszik is. Figyelembe véve a gépjárműállomány növekedését, a természetes utánpótlást, a munkaidő-csökkentés okozta létszám­­igényt, továbbá azt, hogy a jogosítványt szerzőknél­ egy része más munkakörben helyezkedik el, 1975-ig 130 ezer hivatá­sos gépjárművezetőt kell kiképezni és munkába állítani. A tanintézetek megoldanák ezt a fel­adatot, ha lenne elég jelentkező. A szű­külő munkaerőforrás azonban újabb gondokat jelent, s ezért számba kell ven­ni az összes olyan lehetőségeket, mód­­szereket, amelyek egyrészt biztosítják a képzéshez szükséges létszámot, másrészt az általános képzésen túl különböző for­rásokból kiképzett munkaerőt biztosíta­nak a közúti közlekedés számára. Bele­értve azt is, hogy a hivatásos gépjármű­­vezetői engedély birtokában levő dol­gozók az eddigieknél nagyobb arány­ban vállaljanak gépkocsivezetői munkát, illetve akik régebben szereztek ilyen en­gedélyt, azok a gépjárművezetői szak­mában dolgozzanak. A gépkocsivezetői létszámigények ki­elégítését, illetve a meglevő létszámgon­dokat nem lehet egyetlen intézkedéssel megoldani. Több összehangol intézke­désre, a KPM, a MüM, valamint az ér­dekelt vállalatok összefogására, együt­tes tevékenységére van szükség. Meg kellene valósítani azt a már régóta hangoztatott elvet, hogy „a személygép­kocsit általában az vezesse, aki használ­ja”, hiszen nagyon sok gépkocsi a nap jórészében áll, s a hozzá tartozó gép­kocsivezető munkaideje nincs kihasznál­va.­­ Ki kell szélesíteni a VOLÁN Trösztnek azt a kezdeményezését, hogy a kisebb tehergépkocsik, autóbuszok, valamint személygépkocsik vezetésére nőket alkal­maz. A IV. ötéves tervidőszakban a te­hergépkocsi-állomány növekedésének kö­zel fele (22 ezer darab) kisméretű teher­gépkocsi. Komplex szakmává tenni Meg kell állapítani, hogy a több mint 300 ezer hivatásos gépjárművezető mi­lyen területeken, milyen munkakörben dolgozik, s milyen lehetőség van arra, hogy egy részük aktív gépkocsivezető legyen. Tekintettel arra, hogy a jövőben a ki­elégítő gépjárművezetői állomány bizto­sítása érdekében még kevésbé lehet 18 év feletti jelentkezőkre számítani, el­képzelhetőnek tartjuk, hogy az ille­tékesek megvizsgálják egy, a jövőben be­vezetendő új — „gépjárművezető és karbantartó” — szakma oktatásának le­hetőségeit a fiatalok számára. Több szo­cialista országban van erre példa. A létszámgondok enyhítéséhez hozzá­járulna az is, ha az autószerelő és gép­jármű-villamossági szakmunkástanulók képzési idejük alatt hivatásos gépjármű­­vezetői oktatást és vezetési engedélyt kapnának. Ez egyrészt hasznos szakmá­juk gyakorlása közben, másrészt számí­tani lehet rá, hogy a felszabadult szak­munkástanulók egy része gépkocsivezető­ként helyezkedne el. E javaslat megva­lósítása úgy is enyhíthet a gépkocsive­zetői munkaerő-gondokon, hogy az autó­­közlekedési vállalatok csúcsidőszakok esetén javítóműhelyekből az említett dol­gozók egy részét gépkocsira vezénylik. Hasonló eredményhez vezetne az is, ha a KPM szakfelügyelete alá tartozó közlekedésgépészeti szakközépiskolák gépjármű-technikai ágazatán végzők, ta­nulmányaik befejeztével munkavállalás­ra jogosító gépjárművezetői engedélyt kapnának. E­ szakiskolák végzős hallga­tóinak egy része szintén gépjárműveze­tőként helyezkedne el. Célszerű lenne ezt a módszert a jövőben egyéb iskolatípu­sokban, különösen a gimnáziumokban al­kalmazni. A közúti közlekedési vállalatoknak na­gyobb figyelmet kell fordítaniuk a munka- és forgalomszervezésre, a túlórák csökkentésére, a munkakörülmények, a szociális-egészségügyi körülmények ál­landó javítására. Dr. Kaczó József — ---------------------------------------- -? -------------------—---------~ 250 m5 alapterületű, % 1 A Fővárosi világos helyiséget * % BÉRELNÉNK VAGY É TÓVÍ­tŐ MŰVEK­ MEGVÁSÁROLNÁNK 0 MEGVÉTELRE AJÁNL ____Td°.°n: I KÉT GÁZKAZÁNT 105 Típusa: L—50, ---------------------------------------------- w névl. Kcal/óra: 50 000. Belsőkulcsnyílású | 'AKZT csavarok a ---------------------------------------­gyártását rövid határidőre itt . ----------------------------------------------­vállaljuk, % e9^taAb51 f GARÁZST KERESÜNK fövarosT"művészi a Budán- gépkocsik el helyezésére KÉZMŰVES VÁLLALAT g? ,6bb éves szerződéssel. Rosenberg'* házaspár u. 15. T*lef°': 154~844- 2 Információs hálózatot­ ­ hozott létre a Keszthelyi Agrártudomá­nyi Egyetem Termelésfejlesztési Intézete. A hálózat szakemberei az üzemi dönté­sekhez elengedhetetlen mezőgazdasági és közgazdasági információkkal segítik a termelőszövetkezeti vezetőket. E célból állandó kapcsolatot tartanak a tudomá­nyos intézményekkel, s a legújabb kuta­tási eredményekről tájékoztatják a közös gazdaságok vezetőit. Vállalkoznak az új eljárások, technológiák részletes ismerte­tésére is. Öntözéses mintagazdaság létesül Rakamazon. A Győzelem Terme­lőszövetkezet területén, 2350 holdon, a FAO segítségével komplex öntözőtelepet alakítanak ki, amely egyúttal bemutató mintagazdaság lesz. A beruházásokra 72 millió forintot fordítanak. Több új létesítmény lépett üzembe decemberben a Dunai Vasműben. A kokszvegyészeti gyárrész­legben üzembe helyezték az ajkaprést, melynek segítségével új technológiával dolgozzák fel a keletkező széniszapot. A­­ tűzállógyárban elkészült a pori­zem amelyben az acélműi kemencék javítá- ‘ ■ sához szükséges finomőrleményeket ál­­­­lítják elő. A hideghengermű lemezválo­gató berendezéssel gazdagodott, a folya-,,­matos öntőműben pedig helyére emelték,­ a 78 tonna súlyú, 28 méteres darupálya első részét. Nemzetközi kapcsolatok A Baranya megyei Állami Építőipari Vállalat háromtagú küldöttsége a Berlini Lakásépítő Kombinátnál járt tapasztalat­­cserén. — A Bolgár Vegyipari Egyesülés küldöttsége I. Kalev igazgató vezetésével a peremartoni Ipari Robbanóanyaggyárat, tanulmányozta. — Indiai szakemberek­­tanulmányozták az Almásfüzitői Tim­földgyárat. — Az olasz SIDER cég kép­viselői a Magyar Gördülőcsapágy Művek debreceni gyárában tárgyaltak.­­ Az NDK-beli Leuchtenbach cég küldöttsége a Villamos Berendezés és Készülék Mű­vek EKA-gyárában tárgyalt. nnnnnnn I München, 1972 | VÁSÁROK, ú­j KIÁLLÍTÁSOK É­S ÉS KONGRESSZUSOK I­I % BAU 72 % yy Építőanyagok, épületalkatrészek és yy yfr a belsőépítészet 4. Nemzetközi Szakipari Vására yy yy január 29-től február 6-ig. % -------------------------------------------------------------­M CARAVAN + BOOT yy yy. Karaván-csónakok és tartozékaik 3. kiállítása zz yy^ február 18-tól 23-ig. ^ E ,SPO , c ^ yy Nemzetközi Sporteszköz Vásár vy március 9-től 12-ig. MODEWOCHE, MÜNCHEN ^ W Divatcikkek Szakipari Nemzetközi Vására yy yy március 19-től 23-ig és október 1-től 5-ig. yy , IHM I!­24. Kézműipari Nemzetközi Vásár yyt április 8-tól 16-ig. ^ ^ ANALYTICA . I ^ yy Biokémiai és Műszeres-elemzési Nemzetközi I yy íg Szakmai Kiállítás, európai kongresszussal ’ yy P egybekötve, április 25-től 28-ig.­­—I 1 A Német Sebészeti Tarsasag 89. Kongresszusa, «! szakmai kiállítással egybekötve, yy yy, május 10-től 13-ig. ' ^ INTERCONTINENTA rfjy yy Beruházási tőzsde Afrika számára Münchenben, yy, június 6-tól 10-ig. yy Y “SKOFA .......... ~ ^ yy5 9. Nemzetközi Táplálkozás-gazdasági Szakmai ’ yy Kiállítás, a Non-foord gyártmányokkal foglalkozó íg yy 1. Nemzetközi Szakmai Kiállítással egybekötve, hJ yy október 19-től 25-ig. yy % IFAT ^ yy Szennyvíz- és Hulladékügy! 3. Nemzetközi yy yy Szakmai Kiállítás, az EAS európai gy­ep szimpóziumával egybekötve, november 3-tól 9-ig. ^ ELECTRONIKA ^ y5 Az Elektronikai Ipar 5. Nemzetközi Szakmai yy % Vására gj november 23-tól 29-ig. y^ yy ^ «I Münchener Messe- und Ausstellungs- yy yy gesellschaft mbH. íj! (Müncheni Vásár- és Kiállítási Társaság kft.) /jg AJ 8000 München 12. Postafiók 200. Telefon: 767 11. ZJ I ------ I FIGYELŐ, 1972. JANUÁR 5.

Next