Figyelő, 1972. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)
1972-01-05 / 1. szám
„Eltűnt" gépkocsivezetők (Folytatás az 1. oldalról) félévében további 4759 darabbal szaporodott és az első félév végén meghaladta a 29 ezer darabot. A közületek és a mezőgazdaság gépjármű beszerzéseinek nagyobb hányada a tervidőszak második felére, a fuvarozási monopólium és a gépjárműbeszerzési kötöttségek megszüntetését követő időszakra esik. Jelenleg a népgazdaságban foglalkoztatott összes gépjárművezetőnek 70 százaléka a közüiléteknél és a mezőgazdaságban, 30 százaléka pedig a főtevékenységű autófuvarozó vállalatoknál dolgozik. A közületek és a mezőgazdaság elszívó hatása a gépkocsivezetői munkakörben a következőkkel magyarázható: — Az ipari, építőipari stb. vállalatok a bérbesorolásnál — a rendeletek adta lehetőségeken belül — általában jobban meg tudják adni a felső határhoz közelebb eső bért, mint a főtevékenységű fuvarozó vállalatok. — A közlekedésen kívüli vállalatoknál nagyobb lehetőség van az egyéb juttatások — rakodási, kézbesítői pótlék, prémium stb. — elszámolására. — Az ipari és építőipari vállalatoknál a csökkentett munkaidő ellenére sem rövidebb a gépjárművezetők tényleges munkaideje, mint a fuvarozó vállalatoknál (240—260 óra). A túlórapénzt azonban nem a 210, hanem már a 191 óra feletti időért fizetik. Az ipari és építőipari vállalatoknál dolgozó gépkocsivezetők nagy része nem teljesítménybérben dolgozik, ezért munkájuk intenzitása kisebb a fuvarozó vállalatoknál foglalkoztatottakéhoz képest. — Az iparban, építőiparban jobb a szociális-egészségügyi ellátás mint az autóközlekedésben. — A jelentősen megnövekedett közületi személygépkocsi-állomány is nagy vonzerőt jelent, mivel azonos átlagkereset mellett a munkakörülmények sokkal jobbak, mint a tehergépjárműveken, És vezesse, aki hesználja! A közlekedéspolitikai koncepcióknak megfelelően, 1975-ig a tehergépjárműállomány 45,6 ezer darabbal, az autóbuszállomány 2 ezer darabbal növekszik. A tehergépkocsiállomány-növekedés jórészt a közületeknél és a mezőgazdaságban várható, így az „elszívó hatás” változatlanul fennmarad, esetleg még növekszik is. Figyelembe véve a gépjárműállomány növekedését, a természetes utánpótlást, a munkaidő-csökkentés okozta létszámigényt, továbbá azt, hogy a jogosítványt szerzőknél egy része más munkakörben helyezkedik el, 1975-ig 130 ezer hivatásos gépjárművezetőt kell kiképezni és munkába állítani. A tanintézetek megoldanák ezt a feladatot, ha lenne elég jelentkező. A szűkülő munkaerőforrás azonban újabb gondokat jelent, s ezért számba kell venni az összes olyan lehetőségeket, módszereket, amelyek egyrészt biztosítják a képzéshez szükséges létszámot, másrészt az általános képzésen túl különböző forrásokból kiképzett munkaerőt biztosítanak a közúti közlekedés számára. Beleértve azt is, hogy a hivatásos gépjárművezetői engedély birtokában levő dolgozók az eddigieknél nagyobb arányban vállaljanak gépkocsivezetői munkát, illetve akik régebben szereztek ilyen engedélyt, azok a gépjárművezetői szakmában dolgozzanak. A gépkocsivezetői létszámigények kielégítését, illetve a meglevő létszámgondokat nem lehet egyetlen intézkedéssel megoldani. Több összehangol intézkedésre, a KPM, a MüM, valamint az érdekelt vállalatok összefogására, együttes tevékenységére van szükség. Meg kellene valósítani azt a már régóta hangoztatott elvet, hogy „a személygépkocsit általában az vezesse, aki használja”, hiszen nagyon sok gépkocsi a nap jórészében áll, s a hozzá tartozó gépkocsivezető munkaideje nincs kihasználva. Ki kell szélesíteni a VOLÁN Trösztnek azt a kezdeményezését, hogy a kisebb tehergépkocsik, autóbuszok, valamint személygépkocsik vezetésére nőket alkalmaz. A IV. ötéves tervidőszakban a tehergépkocsi-állomány növekedésének közel fele (22 ezer darab) kisméretű tehergépkocsi. Komplex szakmává tenni Meg kell állapítani, hogy a több mint 300 ezer hivatásos gépjárművezető milyen területeken, milyen munkakörben dolgozik, s milyen lehetőség van arra, hogy egy részük aktív gépkocsivezető legyen. Tekintettel arra, hogy a jövőben a kielégítő gépjárművezetői állomány biztosítása érdekében még kevésbé lehet 18 év feletti jelentkezőkre számítani, elképzelhetőnek tartjuk, hogy az illetékesek megvizsgálják egy, a jövőben bevezetendő új — „gépjárművezető és karbantartó” — szakma oktatásának lehetőségeit a fiatalok számára. Több szocialista országban van erre példa. A létszámgondok enyhítéséhez hozzájárulna az is, ha az autószerelő és gépjármű-villamossági szakmunkástanulók képzési idejük alatt hivatásos gépjárművezetői oktatást és vezetési engedélyt kapnának. Ez egyrészt hasznos szakmájuk gyakorlása közben, másrészt számítani lehet rá, hogy a felszabadult szakmunkástanulók egy része gépkocsivezetőként helyezkedne el. E javaslat megvalósítása úgy is enyhíthet a gépkocsivezetői munkaerő-gondokon, hogy az autóközlekedési vállalatok csúcsidőszakok esetén javítóműhelyekből az említett dolgozók egy részét gépkocsira vezénylik. Hasonló eredményhez vezetne az is, ha a KPM szakfelügyelete alá tartozó közlekedésgépészeti szakközépiskolák gépjármű-technikai ágazatán végzők, tanulmányaik befejeztével munkavállalásra jogosító gépjárművezetői engedélyt kapnának. E szakiskolák végzős hallgatóinak egy része szintén gépjárművezetőként helyezkedne el. Célszerű lenne ezt a módszert a jövőben egyéb iskolatípusokban, különösen a gimnáziumokban alkalmazni. A közúti közlekedési vállalatoknak nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a munka- és forgalomszervezésre, a túlórák csökkentésére, a munkakörülmények, a szociális-egészségügyi körülmények állandó javítására. Dr. Kaczó József — ---------------------------------------- -? -------------------—---------~ 250 m5 alapterületű, % 1 A Fővárosi világos helyiséget * % BÉRELNÉNK VAGY É TÓVÍtŐ MŰVEK MEGVÁSÁROLNÁNK 0 MEGVÉTELRE AJÁNL ____Td°.°n: I KÉT GÁZKAZÁNT 105 Típusa: L—50, ---------------------------------------------- w névl. Kcal/óra: 50 000. Belsőkulcsnyílású | 'AKZT csavarok a ---------------------------------------gyártását rövid határidőre itt . ----------------------------------------------vállaljuk, % e9^taAb51 f GARÁZST KERESÜNK fövarosT"művészi a Budán- gépkocsik el helyezésére KÉZMŰVES VÁLLALAT g? ,6bb éves szerződéssel. Rosenberg'* házaspár u. 15. T*lef°': 154~844- 2 Információs hálózatot hozott létre a Keszthelyi Agrártudományi Egyetem Termelésfejlesztési Intézete. A hálózat szakemberei az üzemi döntésekhez elengedhetetlen mezőgazdasági és közgazdasági információkkal segítik a termelőszövetkezeti vezetőket. E célból állandó kapcsolatot tartanak a tudományos intézményekkel, s a legújabb kutatási eredményekről tájékoztatják a közös gazdaságok vezetőit. Vállalkoznak az új eljárások, technológiák részletes ismertetésére is. Öntözéses mintagazdaság létesül Rakamazon. A Győzelem Termelőszövetkezet területén, 2350 holdon, a FAO segítségével komplex öntözőtelepet alakítanak ki, amely egyúttal bemutató mintagazdaság lesz. A beruházásokra 72 millió forintot fordítanak. Több új létesítmény lépett üzembe decemberben a Dunai Vasműben. A kokszvegyészeti gyárrészlegben üzembe helyezték az ajkaprést, melynek segítségével új technológiával dolgozzák fel a keletkező széniszapot. A tűzállógyárban elkészült a porizem amelyben az acélműi kemencék javítá- ‘ ■ sához szükséges finomőrleményeket állítják elő. A hideghengermű lemezválogató berendezéssel gazdagodott, a folya-,,matos öntőműben pedig helyére emelték, a 78 tonna súlyú, 28 méteres darupálya első részét. Nemzetközi kapcsolatok A Baranya megyei Állami Építőipari Vállalat háromtagú küldöttsége a Berlini Lakásépítő Kombinátnál járt tapasztalatcserén. — A Bolgár Vegyipari Egyesülés küldöttsége I. Kalev igazgató vezetésével a peremartoni Ipari Robbanóanyaggyárat, tanulmányozta. — Indiai szakemberektanulmányozták az Almásfüzitői Timföldgyárat. — Az olasz SIDER cég képviselői a Magyar Gördülőcsapágy Művek debreceni gyárában tárgyaltak. Az NDK-beli Leuchtenbach cég küldöttsége a Villamos Berendezés és Készülék Művek EKA-gyárában tárgyalt. nnnnnnn I München, 1972 | VÁSÁROK, új KIÁLLÍTÁSOK ÉS ÉS KONGRESSZUSOK II % BAU 72 % yy Építőanyagok, épületalkatrészek és yy yfr a belsőépítészet 4. Nemzetközi Szakipari Vására yy yy január 29-től február 6-ig. % -------------------------------------------------------------M CARAVAN + BOOT yy yy. Karaván-csónakok és tartozékaik 3. kiállítása zz yy^ február 18-tól 23-ig. ^ E ,SPO , c ^ yy Nemzetközi Sporteszköz Vásár vy március 9-től 12-ig. MODEWOCHE, MÜNCHEN ^ W Divatcikkek Szakipari Nemzetközi Vására yy yy március 19-től 23-ig és október 1-től 5-ig. yy , IHM I!24. Kézműipari Nemzetközi Vásár yyt április 8-tól 16-ig. ^ ^ ANALYTICA . I ^ yy Biokémiai és Műszeres-elemzési Nemzetközi I yy íg Szakmai Kiállítás, európai kongresszussal ’ yy P egybekötve, április 25-től 28-ig.—I 1 A Német Sebészeti Tarsasag 89. Kongresszusa, «! szakmai kiállítással egybekötve, yy yy, május 10-től 13-ig. ' ^ INTERCONTINENTA rfjy yy Beruházási tőzsde Afrika számára Münchenben, yy, június 6-tól 10-ig. yy Y “SKOFA .......... ~ ^ yy5 9. Nemzetközi Táplálkozás-gazdasági Szakmai ’ yy Kiállítás, a Non-foord gyártmányokkal foglalkozó íg yy 1. Nemzetközi Szakmai Kiállítással egybekötve, hJ yy október 19-től 25-ig. yy % IFAT ^ yy Szennyvíz- és Hulladékügy! 3. Nemzetközi yy yy Szakmai Kiállítás, az EAS európai gyep szimpóziumával egybekötve, november 3-tól 9-ig. ^ ELECTRONIKA ^ y5 Az Elektronikai Ipar 5. Nemzetközi Szakmai yy % Vására gj november 23-tól 29-ig. y^ yy ^ «I Münchener Messe- und Ausstellungs- yy yy gesellschaft mbH. íj! (Müncheni Vásár- és Kiállítási Társaság kft.) /jg AJ 8000 München 12. Postafiók 200. Telefon: 767 11. ZJ I ------ I FIGYELŐ, 1972. JANUÁR 5.