Figyelő, 1984. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1984-01-05 / 1. szám

2 FÓRUM o FÓRUM ®FÓRUM a FÓRUM m FÓRUM a FÓRUM Az árkiakról Őszintén szólva nem vagyok híve a gazdaság terén olyan fogalmak haszná­latának, melyek ellentétesek a gazdag­ság lényegével. Ezért pusztán figyelem­felkeltésnek tekintem az „árklub” meg­jelölést, egyetértve dr. Csikós Nagy Bé­la államtitkárnak a bemutató interjú első kérdésére adott válaszával: „felte­hetően később jobb elnevezést kell ta­lálnunk”. Később kiderül, hogy való­jában csak az önkéntességet jelezné a klub, mutatván azt, hogy most nem hatósági kijelölésről, hanem a gazdasá­gi feltételrendszerben spontán elérhető árrendszerbeli előnyökről van szó. Még egy megjegyzés a klub elneve­zéshez: a klub gazdasági értelmezése szerinti csoportok kialakulása olyan érdekszövetségek kialakításához vezet­het, melyet szinte minden fejlett jog­állam korlátoz vagy tilt, éppen a vál­lalkozás szabadságának biztosítása ér­dekében. S miután az interjúban a be­lépés feltételei között most csupán egy intenzívebb piac kielégítését gátló ter­mékmonopóliumról — mint kizáró fel­tételről — esett szó, nem helyénvaló a klub elnevezés használata, más egyéb szempontok miatt sem. Nem tagadva azt a jelentős szerepet, melyet árrendszerünk mindenkor — ha különösen az utóbbi években — az inf­­lácó elviselhető szinten tartása érdeké­ben vállalt, ideje már az önálló válla­latokat a megkötöttségek ésszerű csök­kentésével is a vállalkozás irányába se­gíteni. Csak üdvözölni lehet az ár- és kalkulációs rendszer korszerűsítésének gondolatát, mely egyebek mellett meg­oldhatja a valóban sokat vitatott re­­zsiviselő-képesség problémáját. Ezzel szorírtcni-stkoti niianhon __ o mhdQm t’P­­széről — hangsúlyosabbnak vélem a számviteli-könyvviteli kérdéseket. Ez ugyan látszólag technikai kérdésnek tűnhet, de nem az. A könyvvitel, függetlenül az alkalma­zott technikai megoldásoktól, a világon mindenütt a gazdasági elszámolás alapja. Sajnos, ez a szinte magától érte­tődő megállapítás azonban már a felső­oktatásban sem érvényesül. A könyve­lésről még mindig a könyökvédő jut az ember eszébe, s nem az, ami a volta­képpen máig érvényes ,.kereskedelmi törvény”-ből (1875. évi XXXVIII. tvc.) adódik: a gazdasági reálfolyamatok pénzben történő nyomonkövetése. Az a számlakeret, mely ma érvényes, éppoly szövevényes, mint az ár- és kalkulációs rendszer. Esetleg még inkább az, mi­vel mind a mai napig alapvetően a di­­rektív irányítás eszköztárát alkalmazza Nyilván ez az oka, hogy a felsőoktatás a kelleténél kisebb figyelmet fordít er­re a területre. A szakszerűen és kor­szerűen felépített vállalati könyvvitel, mint a számvitel alapja, jó lehetőséget kínál az ármunka javítására. A klub kifejezés, mely nyilvánvalóan a leghatékonyabb vállalatok körét akar­ja jelezni, véleményem szerint nem más, mint az irányítás intézményrend­szerének korszerűsítése az árpolitika vonalán. Haladás egy olyan koncepció irányába, mely minden vonatkozásban érvényre akarja juttatni azt, miszerint mindent szabad, ami nem tilos. Ezt azért kell hangsúlyozni, mert a mai, jórészt „elvárási” alapon működő vál­lalati rendszerek csak ebben az eset­ben válhatnak igazi vállalkozókká. Marosi János ny. vezérigazgató-helyettes Új szabályozók — régi beidegződések Az 1984. január elsejével hatályba lé­pett új szabályozórendszer sok tekin­tetben átmeneti lesz, egyes elemeit a kényszerhelyzet szülte. A vállalatok nem a (belső és külső) piachoz alkalmazkodnak, hanem a sza­bályozókhoz és az alapképzési előírá­sokhoz. A szabályozórendszer tehát mai for­májában a kényszerhelyzetet tükrözi. Igaz, hogy 6-8 éve ilyen kényszerhely­zetben élünk és semmi jele, hogy ez megszűnne, de mi kitartóan várjuk. Mit is? Hogy jön a világgazdasági fellendü­lés és felfuthat az export, hív minket a világpiac. De vajon hívni fog-e ben­nünket? Amit ma nem tudunk eladni, azt majd később ...? Nézzük a bérszabályozást. Ma is köz­pontilag döntik el nyilván ehhez értő, okos emberek, hogy például a Zalaeger­szegi Ruhagyárban az igazgató meny­nyit fizethet mérnökének, munkájának. Pirityi Ottó leírja a ma is érvényes bér­­fejlesztési szempontokat: „... a »bér­­fejlesztéseknél­« részesítsük előnyben a fiatalokat, az öregeket, a nőket, az új dolgozókat, a törzsgárda tagokat, a több műszakban dolgozókat, nehéz és egész­ségtelen munkát végzőket, a szakkép­zetteket, az alacsony keresetűeket, a bértétel alsó határa alatt levőket, a többoldalúan hátrányos helyzetben le­vőket.” (Pirityi Ottó: Árparadoxon. Élet és Irodalom 1979. okt. 6.) Ugye milyen komikus? Hozzátenném még a diplomá­sokat, de főként a műszaki értelmisé­get, a vezető beosztásúakat, a pedagó­gusokat, a vidéki orvosokat stb. A több és jobb munkát végzőkről, a hatéko­nyabban gazdálkodókról szó sincs. Ez lenne a munka szerinti elosztás törvé­nye ... ? Hosszas kísérletezgetés, útkeresés után 1983-ban visszatértünk a bérszínvonal szabályozásához. Ezzel ismét visszaszáll­­tun­k a lovas kocsira, de ez már áram­­vonalasított lovas kocsi. Persze kísérletek is folynak. Ezek kö­zül csak egyet nézzünk meg! Az e for­mát választó vállalatok bérfejlesztési­ lehetősége alapvetően az eszköz-bér arányától függ. Nem kell jóstehetség ahhoz, hogy megjövendöljük: a „vatta­dolgozó” mintájára a „vattaeszköz” is megjelenik. Az emberrel való pocséko­lás helyett az eszközzel való pocsékolás, íme az új „csodaszer”. Végy 10 millió Ft-ért egy számítógépet, zsírozd­­ le, hagyd raktáron és máris „fejlesztheted” a béreket. Egyszer csak eljutunk odáig, hogy a munkabér az legyen a vállalat számára, ami: költség, amellyel gazdál­kodni kell. Kísérletezgetünk, holott volt már egy jól kipróbált és bevált módszer, amely többet ér az azóta kiagyalt összes cso­­daelixírnél: az 1975-ig érvényes bruttó­­jövedelem-érdekeltségi rendszer a szö­vetkezeti szektorban. Tudom, egyesek azért ellenzik e módszer bevezetését, mert úgy gondolják, hogy a bérek lefelé nem mozoghatnak.­­ Pedig 1975 előtt a szövetkezetekben megvalósult az „együtt sírunk, együtt nevetünk” elv. Bizony egy-egy rossz év után csökken­hetett a személyes jövedelem és ez még­sem okozott politikai problémákat. A teljesítményvisszatartásra, pazar­lásra „ösztönző” bérszabályozás az egyensúly javulása irányába nem hat­hat. A nagyobb teljesítmény „kihozása” esetén az esetleges túlzott többletjöve­delmet persze meg lehet adóztatni. De előbb hozzuk ki a rendszerből a benne levő összes teljesítménypotenciált! Mi persze megfordítjuk a dolgot: előbb egyensúly, aztán... aztán se egyensúly, se teljesítmény. Nyesegetjük a jéghegyek csúcsait az equilibrium tengerén és furcsamód nem fogy a jég. Erősen fogalmaztam? „Érted harag­szom, nem ellened.” Dr. Gazdag László közgazdász Szekszá­rd Minőségi gondolatok A minőségről, mégpedig a fogyasztá­si áruk de — nem utolsó sorban — a beruházási javak minőségéről különö­sen sok szó esett az utóbbi időben. Ez készteti a gazdasággal foglalkozót gon­dolatainak összefoglalására. Tekintet­tel arra, hogy a Figyelő elsősorban a gazdasági életben felmerülő kérdéseket kíséri figyelemmel, ezért inkább vita­indító, gondolat­felvető jelleggel vetjük fel az alábbiakat: Amíg például, egy belga vagy fran­cia üzletbe belépő „fogyasztó”, azaz vevő meg lehet arról győződve, hogy „export” minőségű árut kap a pénzé­ért, vagyis a munkája ellenértékéért — addig ez nincs nálunk így. A hazai pia­con az árut kedvezőnek ígéri az „ex­portból kimaradt” megjelölés. Téves volna azt hinni, hogy ez a jelenség az utóbbi évtizedek terméke. E sorok író­ját diákkorában, vagyis jóval a hábo­rú előtt már felháborította az elsza­kíthatatlan, Guttmann-féle áru­kelte­­tés:­ „exportból kimaradt, príma minő­ség”. — Hogyan?! Hát másnak jobbat gyártunk mint saját magunknak? Amit magunktól sajnálunk, lespórolunk, azt másnak exportra odaadjuk? Mi nem érdemeljük meg azt a minőséget, amit a külföldnek kínálunk, sőt szállítunk? Márpedig a minőség az áru lényeges kelléke. A sokat emlegetett használati értéket döntően befolyásoló tényező. A hazai piacra termelt áruk és az exportképes javak minőségi különbsé­gét egyfajta takarékosság hozta és — támaszkodva a történelmi múltra — hozza most is létre. A takarékosság célja a megtakarítás. Amit a kétféle minőség közötti rés az előállításnál csupán néhány százalékot tesz megta­­karíthatóvá, viszont jelentősen leszál­lítja a termék használati értékét. Az általánosítható jellegű példálózás mellett meg kell említeni néhány gya­korlati, a mindennapi életben — saj­nos elég gyakran előforduló — példát. Kezdjük az előbb már említett ruhá­zatnál. Ki nem boszankodott azon, hogy a gombok silány cérnával, csak néhány öltéssel vannak felvarrva? Sokan kényszerülnek arra, hogy a megfelelő szegés, feldolgozás nélkül konfekció­ ruhájukat utólag „endliz­­zék”, vagy a gyenge zippzárakat kicse­réljék egy-egy megbízhatóbbra. Vagy más példát véve: hány lift válik üzem­­képtelenné a bizonytalan minőségű re­lék rossz működése miatt? Mindezek mögött az a gondolat áll, hogy: jó „ezeknek” az ilyen is. És az említett „ez”-ek mi vagyunk, az emlí­tett termékek előállítói, egyszersmind fogyasztói és használói. Vajon miért bánunk így önmagunkkal? A minőség „lespórolásával” sokat nem nyerhet a gyártó, csak néhány százalékról lehet szó. Így van ez a gomb cérnájánál vagy a lift reléjénél. Az elért megtakarítás nem éri el a lét­rehozott érték egy százalékát sem, mé­gis meredeken lecsökkenti a használati értékét. A lift esetében a használati ér­ték — vagyis a termék használhatósága — nulla lesz, ez ezek után nagyon is kétes értékű megtakarítás ellenében. A gazdaságosság szempontjait vizs­gálóinak fel kell tenniük a kérdést: gaz­daságos-e ez az ország, a népgazdaság szempontjából? Jól gazdálkodik-e ez a nép, amely így látja el önmagát? A kérdések válasza kézenfekvő: nem okos dolog a fürdővízzel együtt a gye­reket is kiönteni. Téves és rossz ta­karékosság az ilyen. A néhány százalé­kért a használhatóság, a teljes haszná­lati érték megy veszendőbe. Nyilván­valóan az ilyen gazdasági jelenség in­kább káros mint hasznos. Kormányzatunk részéről több lépés történt a minőség javítása, rendezése irányában. Ilyen volt például a szava­tossági idő kötelező eltüntetése a ter­mékeken. (Forgalomba hozható..........­ig). Jelentős volt a jótállási idők rende­zése (1 éves, ill. rejtett hibákra az 5 éves garancia). Egy másik gyár magá­tól emelte fel a jótállás időtartalmát. Ezt nyilvánvalóan azok a gyárak tet­ték, amelyek bíznak a gyártott termé­kek minőségében. Az első lépések meg­történtek tehát, a helyes úton már el­indultunk. A gyökeres megoldás mégis a gondolkodási mód átállítása volna. Ebbe a gondolatkörbe tartozik még a garanciális munkák kezelése és elvég­zése. A minőségre igényes fogyasztó minőségi igényeit a garancia terhére, de­­ érvényesítheti. Vagyis a hiányos minőség gyártója rákényszerül az ész­revételek kiigazítására. A már említett alapon kétféle minő­ség áll elő, a belföldi és az export. Nyilvánvalóan akkor járunk jól, ha igyekszünk önmagunkból, munkánk­ból, termékeinkből a lehető legjobbat kihozni, a lehető leghasznosabbat al­kotni. És hogy e belföldi minőségű szintnél jobb létrehozatalára képesek vagyunk, ezt nap mint nap tetekkel bi­zonyítjuk. Igazolja a hazánkból kigör­dülő több tonnányi áru. Az alapvető megoldás, amit már említettünk, a gondolkodási mód átállí­tása volna. A gyakorlatból ismeretes, hogy ez a folyamat nagyon lassan ha­lad, mindenesetre lassabban mint az igényeink. Maradnak tehát az ösztön­zők. Az első ösztönző csoportként a szab­ványokat lehet említeni. A világpiac kíméletlen versenye nem engedi meg a minőségi lazítást. Érdekes módon az ipar i­s tiltakozik a világszínvonali szabv­­okkal szemben, ha export szállítr­ól van szó, belföldre viszont csak az ő kényelme szerinti szabású, könnyen teljesíthető szabványok sze­rint hajlandó szállítani. Második helyre a márkázás kívánko­zik. A márka a gyártó vállalat névje­gye. Védjegye, úgy lehet mondani, hogy a felelősségvállalás jelképe. Újab­ban nagyon sok történik egy-egy már­ka létrehozatala és megalapozása ügyé­ben. Van úgy, hogy a kerskedelmi vál­lalat igyekszik ezt létrehozni, (pl. Aranypók, stb.) de néha maguk a gyár­tó vállalatok kezdeményezik (pl. a tuli­pán védjegy). A márkázás szoros tarto­zéka a felelősségvállalási határidő köz­lése, ami különösen a fogyasztási cik­keknél, élelmiszereknél fontos. Semmit sem ér az olyan közlés, mint pl. „ a szavatossági idő hat hónap”. A vevő ebből nem tudhatja, hogy milyen idő­ponttól számítandó a C hónap. A fe­lelősségvállalás határidejét naptári napban kell megadni, s ez csak a gyár­tóműben történhet. Ha ez határozottan megjelölt időpont, akkor majd arra ösztönzi a kereskedelmet, hogy a ha­tárnap bekövetkezte előtt jutassa el a terméket a fogyasztóhoz, így mindenki jól jár. Jól a vevő, mert friss árut kap, jó a kereskedelemnek, mert gyorsab­ban forgathatja a pénzét, de előnyös a gyártónak is, mivel előbb jut megren­deléshez és a minőségi jellemzőit el­vesztő áru nem veszélyezteti a márká­ját. A harmadik, de nem utolsó helyen említjük a minőségi ellenőrzés (MEO) következetes tevékenységét, mind a gyártás közbenső fázisainál, mind a végterméknél. Az teljesen magától érte­tődő, hogy a jobb minőségi munkával magasabb keresetnek (jutalom) kell együttjárnia. Még mielőtt a végrehajtás részletei­ről szólnánk, előre kell bocsátanunk, hogy az nem jár több munkával, csak több „odafigyeléses”. Az utóbbi külö­nösebb kiadásokat nem kíván. Vissza­térve a lift példájához: miért csak nyugati import-relével megy jól a lift, ha a hazai relé legalább annyira jó és megbízható, mint bármelyik másik versenytársa? Ilyen meggondolással nyugodtan mondható hogy a minőségi szint felemelése különösebb költséggel nem jár. A kialakuló hírnév (márka) alapján lassan-lassan elérhetők lesznek a versenytársak árai, azaz növekszik a bevétel. Nem fölösleges megemlíteni, hogy a minőségi szint legjobb terjesztője a tu­rista. Az a turista, aki ismeri saját or­szága minőségét és megismeri az itte­nit. Erre is példát mondva: megfelelő lépésekkel azt kell elérni, hogy az itt járt turista nemcsak mezőgazdasági termékeink jó hírét terjessze, hanem az ipariakét is. Mindez nem elérhetet­len. Egy márka jó hírét egy pillanat alatt, egyetlen rossz szállítmánnyal tönkre lehet tenni. Ha más nem, a konkurren­­cia gondoskodik a rossz hír elterjeszté­séről. A minőségi hírnév megalapozása állandóan jó minőséget, becsületes jó munkát kíván. Ebből következik, hogy a minőségi szint megemelése és állan­dó fejlesztése sok aprónak tűnő, de lé­nyeges munkából épül fel. Mindez nem történik máról holnapra, időigényes és sok türelmet kíván. De aki el nem indul az úton, az so­ha be nem érkezhet. Laki Gyula műszaki gazdasági tanácsadó A szerkesztőség fenntartja a jogot, hogy a beküldött leveleket rövidítve közölje. 1984. JANUÁR 5.

Next