Figyelő, 1989. január-június (33. évfolyam, 1-26. szám)

1989-06-22 / 25. szám

4 (Folytatás az 1. oldalról.) nga állami támogatás nélkül termelhessen. S arról nem is beszélve, hogy — s ezt a Pak­si Atomerőmű vezérigazgató-helyettese mondja — az uránexport ára meghatározza az erőművi fűtőtöltet importjának árát is. Vagyis adott esetben ez — a paksiak szá­mára — árnövelő tényező. Az uránbánya geológiai adottságairól sok mindent lehet tudni, csak az uránérc­­készletekről és a kitermelt mennyiségről nincs publikálható adat. Varga Mihálynak, a MEV vezérigazgatójának a Dunántúli Naplóban megjelent interjújából kiderül: „Eddig az ércvagyonunk 50 százalékát mű­veltük le. Még több mint három évtizedig képesek vagyunk kiszolgálni a mai paksi erőműnél egyharmaddal nagyobb atomerő­mű uránéhségét. A termelékenység a hatva­nas évek közepe óta a háromszorosára nőtt, a termelés legfontosabb, döntő munkafo­lyamatai gépesítettek.” A valóban európai színvonalú bányában inkább az a baj, hogy az érckészlet közepes minőségűnek számít — vagyis nem túl ma­gas az urántartalma — és nagy mélységből, helyenként 1000 méterrel a föld alól kell ki­bányászni. Mivel a hazai bányákban a kő­zethőmérséklet arányosan növekszik a mélységgel, a szellőztetés és a klimatizálás, továbbá a szállítás és a vízkiemelés költsé­gei szükségképpen megnövelik a költsége­ket. S éppen a kedvezőtlen geológiai adott­ságok miatt meglehetősen magasak a bá­nya állandó költségei, s egy esetleges ter­meléscsökkentés — a jelenlegi árak mellett — érdemlegesen nem mérsékelné az urán­bányászat támogatásigényét. Sőt: e támo­gatás minden bizonnyal tovább növekedne, hiszen az anyag- és bérköltségek nőnek, mert a hazai infláció üteme a következő években várhatóan nem csökken. Ha a kormány úgy dönt, hogy az uránbá­nyát be kell zárni, akkor Baranya megye el­sősorban foglalkoztatási szempontból — igencsak szorongatott helyzetbe kerül. (Lásd erről részletesebben a megyei pb-tit­­kárral készített interjút.) De az uránbányá­szat megszüntetésének nem csak — úgy­mond — emberi oldala van. Először is a mecseki ércbányák sorsát nem lehet a magyar—szovjet uránegyez­ménytől függetlenül kezelni, vagyis sok függ a szovjet partnertől. Ami a Paksi Atomerőmű fűtőelem-szükségletét illeti, Czipper Gyula miniszterhelyettes így nyi­latkozott: „Az urántermelést és Paks fűtő­elemmel való ellátását két külön egyez­mény tartalmazza, amelyek teljesen függet­lenek egymástól.” Az a félelem pedig, hogy Magyarország, ha nem exportál uránt, akkor kiszolgálta­tott helyzetbe kerül, nem tűnik megalapo­zottnak. Egyszerűen azért, mert uránból az utóbbi években tetemes tartalékok halmo­zódtak fel­­ a Szovjetunióban is. Az USA energiaügyi miniszterhelyettese nemrégi­ben felmérést tett közzé, amely szerint fo­lyamatosan növekszik a Szovjetunió része­sedése a dúsított urán amerikai piacán. Az USA atomerőműveiben felhasznált nukleá­ris fűtőanyagnak immár nyolc százaléka szovjet eredetű. S a miniszterhelyettes meg­ítélése szerint a Szovjetunió tovább kívánja növelni részesedését az amerikai piacon. Ezzel együtt nemzetközi szakértők meg­lehetősen ellentmondásosan ítélik meg az uránpiac jövőbeni alakulását. Az egyik markáns véleménycsoport szerint a világ körülbelül 4 évi felhasználásának megfele­lő mennyiségben felhalmozott uránkészle­teket a piac csak lassacskán képes felszívni. A kitermelők így rákényszerülnek a radiká­lis kapacitáscsökkentésre, s több, a magyar­­országihoz hasonló adottságú uránbányát részben vagy egészben leállítanak. Míg az évtized elején a tőkés- és a fejlődő orszá­gok fémsúlyban mintegy 44 ezer tonna uránércet hoztak felszínre, addig az elmúlt években becslések szerint legfeljebb 37-38 ezer tonnát. Mások szerint nem kell az urán vissza­szorulásától tartani, sőt egy-két éven belül uránhiány lesz a piacon. E véleményeket többnyire arra alapozzák, hogy a potenciá­lis vízenergia-készleteket szinte teljesen ki­aknázzák, az egyéb energiaforrások közül pedig csak a nukleáris anyagok, vagy ki­sebb mértékben a szén jöhet szóba. Mert eközben a világ energiaszükséglete nő, a fosszilis fűtőanyagok alkalmazása körül pedig nagy az aggodalom, mert közük van a savas eső, az üvegházhatás és az ózon­lyuk kialakulásához. Mindezek után és mellett a Mecseki Uránbánya bezárásának fizikai feltételei, hatásai is számba veendők. Ilyen a bánya elárasztása vízzel (a MÉV vezérigazgató­helyettese szerint ez azért veszélyes, mert a szennyezett víz átszivároghat a karsztrend­­szerbe), a négy nagyméretű akna betömése, a környezet rekultiválása és így tovább. Mindez persze a végkifejlet, amelyet szükségképpen felelős döntés kell hogy megelőzzön. Csakhogy a kissé indokolat­lannak tűnő titkosság, amely körüllengi az uránbányát, egyben a tisztánlátást is meg­nehezíti és szinte lehetetlenné teszi a nyil­vánosság számára, hogy a döntést megelő­ző helyzetben valamennyire is tisztán lás­son. HAJNÓCZY ÁRPÁD SUGÁRZÓ GONDOK? TITOKBAN RÁFIZETÜNK? Az uránbánya esetleges bezárásának gondolata heves indulatokat kavart. Az alábbiakban és sorrendben a Mecseki Ércbányák Vál­lalat (MÉV) vezérigazgató-helyettesét, az MSZMP Baranya megyei PB illetékes titkárát, majd a Paksi Atomerőmű vezérigazgató-he­lyettesét kérdezzük és idézzük. Elsőként tehát a MÉV vezérigaz­gató-helyettesét, Kolsovszky Rudolfot kérdeztük, mindenekelőtt arról, hogy szerinte mivel magyarázható az uránbányászat terme­lési költségeinek gyors ütemű emelkedése? Baranya és Tolna tanácsi és pártvezetése azt kérte a kormányfő­től, hogy e két megyét nyilvánítsák gazdaságilag „depressziós” övezetnek. Baranyában kiélezettebb a helyzet a szén- és az urán­bányászat válsága miatt. Dr. Geisz Mihály, az MSZMP Baranya me­gyei bizottságának titkára: A pécsi uránbánya esetleges bezárása milyen hatással lehet a Paksi Atomerőmű üzemanyag-ellátására? Szabó József, az erőmű vezérigazgató-helyettese: — Az okok egy része geológiai jellegű. A mecseki uránérc közepesnek minősíthető és amellett nagy mélységből, helyenként ezer méterrel a felszín alól kell kibányász­ni. A mélységgel arányosan emelkedik a kőzethőmérséklet, s a vízemelés és a szel­lőztetés költségei is emelkednek és így to­vább. Kétségtelen, hogy a termelés drá­gább, de kérdés, hogy mihez képest? Szov­jet szakértők jártak nálunk a közelmúltban, és megállapították, hogy 1980. évi árakon számítva az uránbányászat fajlagos terme­lési költségei csökkentek. Az okok másik része a magyar gazdaság­ban végbemenő változásokkal függ össze, az infláció, a személyi jövedelemadó miatti bruttósításának a fedezete, illetve a társa­dalombiztosítási járulék emelkedése sorol­ható ide. A magyar—szovjet uránegyezmény szerint az el­számolás előbb önköltségi alapon történt, majd a nyolcvanas évek fordulóján áttértek a KGST-ár­­elv alkalmazására. Mi indokolta ezt a lépést? ► A hetvenes évek vége felé úgy látszott, hogy az urán nagy konjunktúra előtt áll, és a prognózisok szerint előbb-utóbb árrobba­nás következik be. Ez azonban, mint tud­juk, elmaradt a nemzetközi politikai enyhü­lés, illetve az atomerőmű-építési program lassulása miatt. Úgy véljük azonban, hogy a hazai urántermelést megszüntetve nem szabad kiszolgáltatott helyzetbe hozni az országot. A hazai energetikában ugyanis fontos szerep jut az atomerőműnek. Az uránbányászat és az atomerőműhöz szüksé­ges fűtőelemimport ugyanis egymást felté­telező dolgok. Erről mások másként vélekednek. Egyébként ne­héz elképzelni, hogy a Szovjetunió, amely az USA feltőelempiacán 8 százalékos részesedést ért el, továbbá nemrég dömpingvád alá helyez­ték az alacsony árai miatt, Magyarországgal szemben keményítene a feltételeken. Talán cél­szerű volna megkérdezni magát a szovjet part­nert. ► Természetesen folytak tárgyalások er­ről, de mindössze annyit nyilatkoztak, hogy továbbra is rendben szállítják a paksi fűtő­elemeket. — Ha a Mecseki Ércbányákat be kell zár­ni, körülbelül négy és fél ezer viszonylag magas jövedelmű és speciálisan képzett ember marad munka nélkül. A Mecseki Szénbányáknál körülbelül háromezer lehet az állásnélküliek száma, de az sem zárható ki, hogy a 12 ezres létszámból mindössze háromezren maradnak. Ez esetben a szén­bányászat olyannyira visszafejlődik, hogy a A paksi vélemények szerint, ha megszűnne a ha­zai uránbányászat, akkor pillanatnyilag olcsób­ban vásárolhatnánk a fűtőelemet. ► Ezt vitatjuk, de ha így is lenne, csak a pécsi munkanélküliséggel számolva lehetne importálni. Ha bezárnák a bányát, a jelenlegi hétezerből hány ember számára kellene munkahelyet bizto­sítani? ► Mintegy 2000 dolgozónk korenged­ménnyel nyugdíjba vonulhatna, és körülbe­lül 1000 ember számára továbbra is munka­­lehetőséget adnak a különböző melléktevé­kenységek. Vagyis az uránbányákból 4000 munkanélküli kerülne ki. Mennyibe kerülne a bánya bezárása? ► Ez az adat nem publikus! Csak annyit mondhatok, hogy négy nagy mélységű ak­nát és több mint 200 kilométernyi vágatot kellene vízzel elárasztani. Mivel az uránnal és a rádiummal szennyezett víz átfolyhat a karsztvízrendszerbe, ez nagyon kockázatos megoldás lenne, ám pillanatnyilag úgy lát­szik, ez az egyetlen lehetőség. Éppen ezért független szakértőktől kértünk erről véle­ményt. Kicsit zavaró az uránbányászat körüli titkosság, már csak azért is, mert a megfelelő adatok isme­rete nélkül felelőtlenség volna bármiféle végkö­vetkeztetésre jutni. Ugyanakkor gyanítható, hogy a titkosított gazdálkodás egyúttal esetleg pazarló is volt. ► Erre csak azt mondhatom, hogy a nyolcvanas árbázison, változatlan árral szá­mított fajlagos költségeink 1980-hoz képest csökkentek. Mivel azonban a bánya állan­dó költségei meglehetősen magasak, a ter­melés csökkentésével aligha mérsékelhető számottevően az uránbányászat támogatás­igénye. Vannak ugyan törekvéseink a szer­vezeti változásokra és a gazdálkodás tarta­lékainak kiaknázására, de ezt pánikhangu­latban nem lehet végrehajtani. Márpedig az államtitkár bejelentése pánikhangulatot keltett. Azóta senki sem jön az Ércbányák­hoz dolgozni. Mecseki Szénbányák mindössze a Pécsi Hőerőmű számára termelne szenet. Bara­nyában ez a két bánya a foglalkoztatottak számát tekintve az ipar egyharmadát jelen­ti, vagyis ez a válság okai között a két leg­nagyobb tényező. Ha e munkanélküliség megjelenik, akkor gyakorlatilag gazdasági­lag depressziós övezet jön létre. A világon mindenütt leértékelődött a nehézipar és a bányászat is. A pártbizottság mit támogat: egy túlélésre való törekedést, avagy egy valódi szerkezetváltást? ► Politikailag ez a tökéletes csapdahely­zet. A megyei közvélemény egy része sze­rint a „tehetetlen és ostoba” megyei vezetés addig-addig pátyolgatta a bányászatot, amíg megakadályozta az érdemi szerkeze­tátalakítást. A másik vélemény, hogy a „te­hetetlen és ostoba” pártvezetés még arra sem képes, hogy megvédje a bányászatot. Ha korrekt számítás készül arról, hogy mennyibe kerül a bányászat fenntartása, és kiderül, hogy Magyarország erre ráfizet, akkor azt tudomásul kell venni, vagyis ez esetben fel kell készülnünk arra, hogy rö­vid távon mind a szén-, mind az uránbá­nyászat leépül. Ekkor azonban az érdemle­ges szerkezetátalakításhoz kormányzati se­gítség szükséges: adókedvezménnyel, visz­­sza nem térítendő állami támogatásokkal, kedvezményes hitelekkel. Mellesleg nem tudom, hogy a kívánatos szerkezetátalakí­tás milyen, úgynevezett progresszív ágaza­tokra koncentráljon. Úgy vélem, hogy a kormány sem törekedhet arra, hogy ezeket megnevezze. Ezt a vállalkozókra kell bízni. Vagyis a megyei vezetés, lobbyzás nélkül, szaba­don hagyja érvényesülni a vállalkozásokat? ► Igen, szektortól és a megyehatártól füg­getlenül, aki jövedelmezően tudja befektet­ni a pénzét, az szándékunk szerint részesül­ne azokból a kedvezményekből, amelyeket a kormány a megye számára biztosít. A kö­zelmúltban itt járt az ÁBMH elnöke, s a konzultációk során több minden világossá vált. Például az, hogy szükség lesz egy át­képző központra, amely egyben a vállalko­zók tanácsadó központja is lenne. Ugyan­akkor gond, hogy mire képezzük át a dol­. A Paksi Atomerőmű üzemanyag-ellátá­sa teljesen független a pécsi uránbánya ter­melésétől. Az atomerőmű építéséről és mű­ködéséről szóló magyar—szovjet egyez­mény szerint — mind az 1966-os alapszer­ződés, mind az 1972-es és 1974-es módosí­tások értelmében — a Szovjetunió szállítja az üzemanyagot. Erre a szovjet kormány kötelezettséget vállalt, anélkül hogy ezt bármihez, például az uránszállítás ellenté­teléhez kösse. A két újabb, egyenként ezer megawattos reaktorra vonatkozó egyez­mény is ennek szellemében köttetett, vagyis a szovjet partner 30-40 évre vállalta a fűtő­elemek szállítását. Tudomásom szerint azonban az uránexport ára mégis befolyásolja a fűtőtöltet árának alakulá­sát. ► Amikor a Szovjetunióval az ártárgyalá­sokat folytatjuk, akkor a NIKEM című ki­advány alapján, a KGST-árelv alkalmazási mechanizmusa szerint alakítjuk ki az ösz­­szes technológiai művelet árát. Az alap­anyagár azonban mindenkor attól függ, hogy a pécsi uránbánya mennyiért expor­tál. Vagyis a szállító azt az árat érvényesíti a Paksi Atomerőművel szemben, amelyet a pécsi uránért fizet a gázókat. Látszik, hogy az idegenforgalom­nak jók a lehetőségei, és feltétlenül számí­tunk a külföldi beruházókra is. A működő­tőke bevonása érdekében a nemzetközi pártkapcsolatainkat is igénybe vesszük. Az uránbánya bezárásáról szóló bejelentést egy konzekvens támogatásleépítő politika részeként vagy a külföldnek szóló reformgesztusnak tekin­tik? ► A kormány hajlamos arra, hogy a rövid távú költségvetési érdekeknek alárendelve döntsön. Tudomásul kell venni, hogy a mélyművelésű bányászatban a mai döntés­nek egy évtized múlva lesz majd hatása. És ki tudja ma még, hogy a nemzetközi urán­piac miként alakul, változik az ezredfordu­ló körül? Alkalmazkodóképesnek ítéli ebben a helyzetben az uránbánya vezetését? ► Amíg nem készült el a hatáselemzés, vagyis amíg nincs meg a számtanpélda, a bánya bezárásáról elhamarkodott lenne bármit is mondani. Legyen az a bánya be­zárása vagy a termelés fenntartása. Valóban korrekt, gazdasági számításokra lenne szükség, csakhogy a titkosság miatt alig-alig le­het tisztán látni az uránbánya dolgaiban. ► Kétségtelen, hogy ezt a titkosságot mi­nél előbb meg kell szüntetni. Az uránbánya sorsát pedig az határozza majd meg, hogy miben sikerül a szovjet kormánnyal megál­lapodni. Vagyis elképzelhető-e, hogy a ma­gyar-szovjet uránegyezmény lejárata, azaz 1993 előtt csökkenjenek vagy megszűnje­nek a szállítások. És az is döntő kérdés le­het — mert a szerződés szerint, amit az uránbánya termel, azt a Szovjetunióba szál­lítja —, hogy ezt követően sikerül-e más ve­vőkkel tárgyalni és esetleg kooperálni? És ez magasabb, mint a világpiaci ár? ► Lényegesen magasabb, s ezért pillanat­nyilag olcsóbb lenne Paks számára a fűtő­anyag, ha nem lenne magyar uránbányá­szat. Akkor is, ha a Szovjetunió nem transzferábilis ru­belért, hanem dollárért adná a fűtőelemeket? ► Nem hinném, hogy erre sor kerülne, hi­szen az államközi szerződésben az is szere­pel, hogy a szállítás idején az elszámolás transzferábilis rubelben történik. A Paksi Atomerőmű gazdálkodásában milyen megtakarítást eredményezne, ha a fűtőelemeket a világpiaci áron sikerülne beszerezni? ► A fűtőanyagra 1984 óta hatósági ár ér­vényes. Ezt úgy alakították ki, hogy az öt évvel korábbi világpiaci áraknak megfele­lően a nyugati import árszintje volt a mér­tékadó. Ez ma körülbelül 35 százalékkal magasabb, mint a tényleges beszerzési ár. Ezen az áron kell a fűtőelemeket készletbe vennünk, és a különbözetet katefaként be­fizetnünk a költségvetésbe. Egyébként a Paksi Atomerőmű teljes önköltségéből a tü­zelőanyag költségaránya katefával megfe­jelve majdnem 20 százalékos. H. Á. 1989. június 22.

Next