Figyelő, 1990. július-december (34. évfolyam, 27-52. szám)

1990-07-05 / 27. szám

2 KEMÉNY POFONOK EGYETEME Biz isten, jó, hogy gazdasági életünk vezetői között megindult a mozgás. Hogy azok, akik ed­dig bársonyszékben ültek, most átkerültek az asztal másik olda­lára — igaz legtöbbjüknek ke­vésbé kényelmes karosszék ju­tott. De legalább onnét más a ki­látás. Mert mi volt eddig... Ha hiva­tali hatalmuknál fogva időnként döntéseket, jogszabályokat kel­lett hozniuk, hát megtették. S ha az élet úgy hozta, hát egy hét múlva változtathattak rajta. S ha még így se vált be, hát iste­nem, visszavonhatták, majd új jogszabályt fogalmazhattak, s hi­vatalban maradásuk sok-sok éve alatt mindezt megismételhet­ték néhányszor. Most azonban a tehetsége­sebb minisztériumi és kormány­­tisztviselőkből menedzserek let­tek — olyanok, akik ma a diva­tos vegyes vállalatok élén, de legalábbis elején állnak. Na és ugye itt is döntéseket kell hozni­uk. A különbség az, hogy itt az­tán nincs pardon! Ha ugyanis a döntés félresikerült, helyesbítés­re, netán visszavonására nincs mód. Itt nem lehet hivatkozni fel­sőbb súgásokra, magasabb indí­tékokra. Az üzleti életben egy mutató­száma van a sikeres tevékeny­ségnek — ez pedig a profit.­­4 mérhető, a minden kudarcot ki­mutató profit. Ha elmarad, ug­rik a jó kis állás, a magas prémi­um, vagy az ezzel megegyező ki­tüntetés. Itt a gyakran tévedő, az álláspontjukat gyakorta vál­toztató vezetők villámgyorsan el­tűnnek a süllyesztőben, vagy leg­alábbis gyorsan új állás után nézhetnek. És van az üzleti életnek egy ennél még keményebb területe. Nevezetesen, ha valaki nem egy jónevű külföldi cég, hanem sa­ját pénzét kockáztatja. Itt még nagyobb a tét. Ha ugyanis rossz a koncepció, helyesbítésre nincs mód — az üzlet befuccsol. A sa­ját pénzét, kocsiját, házát koc­káztató vállalkozó hamar megta­nulja, milyen fontos is az átgon­dolt, felelősségteljes döntés. Né­hány hónap alatt a „kemény po­fonok” egyetemét kijárva volt vezetőink ma hitetlenkedve tekin­tenek vissza a valamikor tör­vényhozó énjükre, az időre, ami­kor majd’ minden cselekedetért — még a rosszakért is — csak vállveregetés járt. Mondom, örülök ennek a moz­gásnak, hisz azok, akiknek nyi­latkozatát, tetteit régen sokszor hitetlenkedve, kommentár nél­kül kellett hallgatnom, figyel­nem, most ugyanabból a szem­szögből nézik a gazdasági folya­matokat, mint jómagam. A szeszipari vállalatok két csoportra oszthatók. Az egyik csoportban inkább előállítják a finomszeszt (bár ezek is felhasználói saját termelé­sük egy részének), a másikban felhasználják (döntően szeszes italokhoz). Az 1988. január 1-jé­­vel bevezetett adózási rendszer fogyasztási adóval kapcsolatos rendelkezéseit azonban mind a két csoport igen hátrányosnak íté­li, méghozzá nemcsak a saját, ha­nem a nemzetgazdaság szem­pontjaiból nézve is. A finomszeszt felhasználó, vá­sárló vállalatokat hasonló nega­tív hatások sújtják, mint a fűzfői Nitrokémiát. (FIGYELŐ, 1990/19. szám) A Budapesti Li­kőripari Vállalatnak (BULIV) például a termeléshez szükséges finomszesz alapanyagértékének 19-szeresét kell, ha átmenetileg is, a fogyasztási és a forgalmi adó kifizetése miatt finanszíroz­nia. A korábbi adózási rendszer­hez képest a beszerzések éves pénzforgalma 8—9 milliárd fo­rinttal nőtt, amiből a fogyasztási adó miatti összeg 7—7,5 milli­árd forint. A BULIV ráadásul 1974 óta nem képes az önfinan­szírozásra, ezért pénzforgalmát több száz millió forintos hitelállo­mány mellett, több bank igénybe­vételével 30 százalék fölötti ka­matlábbal és emiatt 30—40 mil­lió forintos kamatteherrel kell megoldania. Ez a fogyasztási adórendszer tehát, miközben a költségvetés­nek nem többletbevétel, a vállala- SZESZADÓ­ soknak a finanszírozási nehézsé­gek sorozatát, adminisztrációs többletterheket okoz és csupán a bankok számára eredményez többletjövedelmet. A fogyasztási adórendszer is hozzájárult a vál­lalatok egymás közötti eladóso­dásának — a nemzetgazdaságot már működésében veszélyeztető — káros folyamatához. De nemcsak a finomszeszt fel­használó vállalatok a kárvallot­tak, hanem az előállítók is: a Bu­dapesti Szeszipari Vállalat (BU­­SZESZ) finom- és víztelenített szeszt szállít több jelentős vegy­ipari vállalatnak, amelyek ez év elején rövid idő alatt együttesen félmilliárd forintot meghaladó ösz­­szegű tartozást halmoztak fel. Ez a teher egy közepes vállalat szá­mára már mindenképpen elvisel­hetetlen, ezt nem lehet korszerű vezetéssel, modern termékszerke­zettel ellensúlyozni. A helyzetért egyértelműen a fogyasztási adó vitatott rendsze­re a felelős. Adott esetben a két legnagyobb vegyipari vállalat tar­tozásából mindösszesen 18 mil­lió forint a szállított ár értéke és több mint 280 millió forint tulaj­donképpen a két cég adóhátralé­ka, amit a BUSZESZ a szabá­lyoknak megfelelően befizetett a költségvetésbe, de a számlák ki nem egyenlítése miatt nem ka­pott vissza. Tekintettel arra, hogy a vevők az adó összegét az adóhatóságtól azt megelőzően igényelhetik visz­­sza, hogy a számlát kifizetnék, a vevő több hónapon keresztül az államnak járó fogyasztási adóból finanszírozhatja tevékenységét, ennek következtében működése látszólag zavarmentes. Az eladó viszont akaratán kívül támogatja vevőjét, miközben saját gazdál­kodása akár az ellehetetlenülés szélére is kerülhet. A szesz termelőjének ilyen kö­rülmények között nincs más lehe­tősége — egy bizonyos, ígérgeté­sekkel eltelt idő után —, mint a szállítás megtagadása. Ez évtől azonban már ez az eszköz sem túl hatásos, hiszen a pénzügyi kormányzat újabb lépése, a szesz vámtarifájának megváltoztatása azt eredményezi, hogy a felhasz­náló vállalatoknak előnyösebb konvertibilis importból behozni azt, ami itthon is beszerezhető. A fejlett gazdaságú országok mindenütt védik egyik legna­gyobb „adótermelőjüket”, a szeszipart. Ezek az országok, szi­gorúan monopóliumellenes ma­gatartásuk ellenére, a szeszgyár­tásban és felhasználásban általá­ban fenntartották az állam mono­póliumát, éppen a költségvetés érdekeit szem előtt tartva. Ma­gyarországon sem volt a mostani­hoz hasonló, a felhasználókat és a termelőket egyaránt hátrányo­san érintő, ugyanakkor a költség­­vetésnek sem előnyösebb fo­­gyasztásiadó-rendszere. FETTER ISTVÁN Szeszipari Egyesülés D­r. Magyar Gábornak a FI­GYELŐ 1990/22. számá­ban megjelent nyilatkoza­tához hozzászólva, főképp köz­gazdászként vizsgálom a jövő problémáit. A Kisgazdapárt szakértőjének nyilatkozatában alapvető problémának tartom, hogy elbizonytalanítja a szövetke­zeti vezető és szakértő gárdát. A mezőgazdasághoz értő emberek átmenetinek tartott szervezeteire akarják bízni a földművelés 80 százalékát, amikor közismerten itt évekkel előbb kell befektetni, a technológiát eldönteni ahhoz, hogy később eredménye legyen. Nem látom a bérleti díj forrá­sát. A mezőgazdaságban lekötött tőkére (földérték­ nélkül) 1989-ben 5 százalék nyereség képződött, földértékkel számol­va ez 2-3 százalék (adózás előtt!). Ha a bérleti díjat a gazdál­kodó jövedelméből kell elvenni, legyen az szövetkezet vagy ma­gángazdálkodó, akkor a mező­­gazdaság felvirágoztatására bi­zony nincs forrás. Szóba jöhet ugyan egy újabb áremelés. Lehet esetleg hivatkozni a hatékonyság javításának a szükségére. Az 1990. évi műtrágya-áremelke­déssel? Helyesen említi Magyar Gá­bor a földadót. Úgy gondolom, ez kevesebb nem lesz. Nem emlí­ti azonban például az illetéket, amelyet minden tulajdonosi vál­tás (öröklés, eladás esetén) bizo­nyosan ki fognak vetni, s ami ugyancsak többletterhet jelent a mezőgazdaságban. Teljesen elfogadhatatlannak tartom, hogy a vagyonrészt le­egyszerűsítsük arra, ahol eddig a tag dolgozott, így a dolgozóknak a fele károsodna, mert a szövet­kezetekben részben a politika ál­tal diktált okokból, részben a ta­gok foglalkoztatása érdekében olyan tevékenységek is folynak, TULAJDON ÉS HASZNÁLAT amelyek mindmáig önállóan nem éltek meg. A tevékenységek szimbiózisa adta az életképessé­get, az egész éves munkát. A farmgazdaságok elméleté­vel kapcsolatban: mire a kívánt méretű farmgazdaságok kialakul­nának, addig a föld több mint fele a pénzemberek tulajdonában lenne. Úgy érzem, mindketten azt gondoljuk, hogy kár lenne a me­zőgazdasági termelés szervezetét önkényesen, feltételek nélkül át­alakítani. Épp a magyar gyakor­lat bizonyította a hatvanas-hetve­nes években, a nagyüzemek eről­tetésének szakszerűtlen voltát. Azt a feltételezést azonban, hogy a mezőgazdaságba saját el­határozásból vagy a munkanélkü­liség miatt tömegesen térjenek vissza azok, akik valamikor eltá­volodtak és most kezdjenek el farmerkodni, kifejezetten veszé­lyesnek tartom. A mezőgazdasá­gi szakma mértéktelen leértékelé­se ha azt feltételezzük, hogy eh­hez mindenki ért. Vétkes dolog lenne jóhiszemű embereket kitenni annak, hogy a vegyszerek, fajták, technológiák alapos ismerete nélkül vállalják azt a kockázatot, hogy vagy sike­rül nekik, vagy sem. A magyar mezőgazdasági ter­mékek versenyképességének ele­mi feltétele lenne a költségszint tartása, netán csökkentése. Bár bizonyos mértékben terméken­ként differenciáltan számítha­tunk az élőmunkaigény növeke­désére, a korszerű eljárások azon­ban feltételezik a technika hasz­nálatát, esetenként további növe­lését. Nem kérdés azonban, hogy ha a cél a családi kis- és közép­gazdaságok térhódítása, akkor a tőke lekötési igénye, ennek költ­ség- és eszközmegújítási igénye is emelkedik. Példának tekinthetjük egyebek közt Olaszországot, ahol ötszö­rös, Hollandiát, ahol hatszoros traktorkapacitás állt rendelkezés­re egy hektár megművelésére, mint a mai magyar mezőgazda­ságban. Igaz ennek elhasználódá­sa lényegesen lassúbb, és a tulaj­donosi érdekeltséggel lényeges javulás lenne elérhető. Az egységnyi gépkapacitás megvásárlása a hazai árszínvo­nal miatt relatíve biztosan többe kerül. Ennek azonban csak egyik oldala, hogy az európai piacokon versenyképes lesz-e az így kiala­kuló költségszint. Fő kérdés azonban, képes-e erre a hatalmas beruházásra a magyar farmer? Még ha meghiteleznék is részé­re, akkor is csak generációkon keresztül lehetne mindezt kigaz­dálkodni. Bizonyos, hogy a szövetkeze­teken belüli érdekeltség fokozá­sával, a hozzá kapcsolódó vállal­kozásokkal van még lehetőség a költségek csökkentésére, de a sokszor szóvá tett adminisztráció mérséklése nem elsősorban a gaz­dálkodón múlik. Egy dolog a mezőgazdasági termelésben a tulajdonviszonyok helyzete, a másik dolog a föld­­használat. Vannak Európában olyan államok, ahol a tulajdon és használat jobban, vannak ahol ke­vésbé kapcsolódik össze. A me­zőgazdasági tulajdoni szerkezet racionális átalakításának az tű­nik, ha a tulajdonviszonyok indu­láskor a használathoz kapcsolód­nak. Tehát a földtulajdont az kap­ja, vagy az szerezze meg, aki a földet műveli. HORVÁTH GÁBOR titkár Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége FÓRUM GAZDASÁGPOLITIKAI HETILAP Főszerkesztő: dr. Varga György Helyettesei: dr. Follinus János, Vértes Csaba Olvasószerkesztő: Varga András Műszaki vezető: Tóth Attila Tervezőszerkesztők: Dávid Gábor, Paczkó János, Toman János Grafika: Gerse László Dokumentáció: Kápolnai Györgyné Titkárságvezető: Kiss Jánosné Munkatársak: Fórum: Steiger Ödön Súlypont: dr. Karsai Gábor Hétközben: Meixner Zoltán Társadalom: Bertalanfy Judit, Fricz Tamás Magyar gazdaság: dr. Becsky Róbert, Eller Erzsébet, Hajnóczy Árpád, dr. Sebők Emília Vállalkozók , vállalkozások és Tőzsdevilág: Gallai Andrea Mezőgazdaság: dr. Bonyhádi Péter Pénz- és tőkepiac: Garamvölgyi István Nemzetközi gazdaság: Gömöri Endre, dr. Wiesel Iván Fintor: Föld S. Péter A szerkesztőség címe: Budapest V., Alkotmány u. 10. Levélcím: Budapest, Pf. 18. 1355. Telex: 22-66-13. Telefax: 132-2990. Titkársági telefon: 112-7664. Munkatársak: 111-2014, 111-7064, 131-1302, 111-7201, 111-9664, 131-1564. ❖ Szedés és nyomdai előkészítés: Figyelő szerkesztősége Textline 5 rendszerrel CCS Hamburg Nyomás: Interprint Kft. Budapest Nyomdavezető: Strasser Gábor HU ISSN 0015—086 X. Index: 25 283 Papír: FINNPAP, Helsinki ❖ ❖❖ Hirdetések: Hírlapkiadó Vállalat hirdetési osztálya Telefon: 138-2399/503 ❖ ❖❖ Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat Budapest VIII., Blaha Lujza tér 3. Telefon: 138-2399, 138-4300 Felelős kiadó: Vágner Ferenc vezérigazgató Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalnál, a hírlapkézbesítőknél és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodánál (HELIR), Budapest XIII., Lehel u. 10/A 1900, közvetlen befizetéssel, postautalványon, illetve átutalással a HELIR 215—96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Külföldi terjesztés: Kultúra Külkereskedelmi Vállalat, Budapest I., Fő u. 32. Előfizetési díj: egy évre 1020 forint. ❖ •· ❖ A szerkesztőség fenntartja a jogot, hogy a beküldött leveleket rövidítve közölje. Kéziratokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. A Figyelőben megjelent írások másodközlésével kapcsolatban minden jogot fenntartunk. ❖ ❖ ❖ SÜRGŐS HIRDETÉSEIT, ÜZLETI KÖZLEMÉNYEIT AZONNAL KÖZZÉTESSZÜK! HÍVJA A FIGYELŐ SZERKESZTŐSÉGÉT, ILLETVE A HÍRLAPKIADÓ HIRDETÉSI OSZTÁLYÁT! 1990. JÚLIUS 5.

Next