Figyelő, 1994. október-december (38. évfolyam, 40-52. szám)

1994-11-17 / 46. szám

A­ngyalföldön se szeri, se száma az autójaví­tó-karbantartó üze­meknek, amelyek között min­dig meghatározó szerepet ját­szott a Spirál Autó Rt. A fény­korában 1600 főt foglalkozta­tó vállalat gépkocsijavítással és -értékesítéssel, alkatrész­gyártással és -kereskedelem­mel, valamint motorfődarab­felújítással foglalkozik. A cég társasággá alakítása másfél évig tartott. A decentralizált privatizáció során eladták két telephelyüket, a ma üzemelő kettőn már csak összesen 370 dolgozót foglalkoztatnak. Az Állami Vagyonügynökség az eladásra most pályázatot írt ki. Vajon mit remélnek a ma­­gántulajdonba­ adástól az ÁVÜ szakemberei, és mire számítanak a Spirál Autó Rt. dolgozói? A csaknem 842 millió fo­rint jegyzett tőkével rendelke­ző Spirál Autó Rt. vagyoná­nak 95,59 százaléka állami tu­lajdonban van — tájékoztat Mihályi­ Gyula, az ÁVÜ Ipar III. privatizációs igazgatóságá­nak főtanácsosa. Ebből a vagyonból 10 szá­zalékot elkülönítettünk a dol­gozóknak, ők a Vagyonpoliti­kai Irányelvek nyújtotta 50 százalékos kedvezmény fel­­használásával vásárolhatnak ebből a vagyonhányadból, igé­nyeik szerinti mennyiséget. Megvehetik akár mind a 10 százalékot vagy annak egy ré­szét. A pályázó tehát legföl­jebb 85,59 százalékra tehet vé­teli ajánlatot, de legalább 50,1 százalékot, azaz 421,6 millió forint névértékű részvényt meg kell vásárolnia. (Ameny­­nyiben a dolgozók nem vásá­rolják meg a nekik felajánlott vagyonrész egészét, a maradé­kot is megveheti a pályázat nyertese az általa ajánlott árfo­lyamon.) Az ajánott ár 10 szá­zalékát kárpótlási jegyben, legalább 30 százalékát kész­pénzben, egy összegben, a fennmaradó 60 százalékát pe­dig részletfizetéssel lehet ki­egyenlíteni. A Vagyonügy­nökségnek az a szándéka, hogy olyan — felelős — tulaj­donos kezébe kerüljön a Spi­rál, aki alkalmas a nagy ha­gyományokkal rendelkező cég fellendítésére, a munkahe­lyek megőrzésére. Ennek érde­kében a pályázat kiírását hosz­­szas, alapos előkészítő munka előzte meg. Mihályi­ Gyula arról is be­számolt, hogy az ÁVÜ az új privatizációs stratégia értelmé­ben a Spirál eladásával szeret­ne minél több készpénzbevé­telhez jutni. Azt viszont el akarták kerülni, hogy kizárják azokat a befektetőket a vásár­lási lehetőségből, akiknek nincs elegendő tőkéjük a tel­jes 85,59 százaléknyi vagyon megvásárlására. Az érdeklő­dés nagyon nagy a társaság iránt, már eddig is szép szám­ban megvásárolták a tenderfü­zetet azok a befektetők, aki­ket érdekel a cég. Az átalakuláskor, azaz ta­valy nyáron négy telephelyen működött a vállalat — tájékoz­tat minket Csűri István vezér­­igazgató. Az üzemanyag drá­gulása azonban megváltoztat­ta az autózási szokásokat, a KGST összeomlása, az import liberalizálása pedig a hazai sze­mélyautó-kínálatot módosítot­ta jelentősen. A korábbinál ke­vesebb javító-karbantartó szol­gáltatásra van igény, viszont felfutott a személygépkocsi-ér­tékesítés. 1992-ben, amikor 800 millió forint árbevételt rea­lizált cégünk, még nyeresége­sen tevékenykedtünk. Az emlí­tett változások miatt azonban kénytelenek voltunk igazodni a piac elvárásaihoz és beruhá­zásokba kezdtünk. Forgóeszköz-finanszírozá­si hitelből elkezdtük két autó­szalon kialakítását. Még 1992-ben a Skodával, a Nis­sannal, a Ladával, a Renault­tal, a Citroennel és a Suzuki­­val dealeri szerződést kötöt­tünk, a Volvónak pedig már­kaszervize lettünk. A dealerke­dés nagyon eredményes volt, 1993-ban egyedül Suzukiból 600-at adtunk el, s ekkor árbe­vételünk meghaladta az 1,3 milliárd forintot. A kereske­delmi tevékenység tehát be­vált a cégnél. Ezzel egy időben a karban­tartói kapacitást fokozatosan csökkentenünk kellett volna, ezzel azonban késlekedtünk. Ez az oka annak, hogy magas árbevétel ellenére a múlt évet veszteséggel zártuk. Idén már több olyan intéz­kedés is történt, amely meg­alapozhatja a nyereséges mun­kát. Ezek egyike volt a decent­ralizált privatizáció, ahol két telephelyünket értékesítettük. Eladtuk a Nagyvenyimi alkat­részgyártó­ és a Dózsa György út 61—63. számú te­lepünket. Akkoriban óriási volt a privatizációs kínálat, ezért a vártnál kevesebbet kap­tunk értük, de arra elegendő volt, hogy rendezzük tartozá­sainkat. (Az új tulajdonosok mindkét telephelyen folytat­ták a munkát, sőt bővítették a tevékenységet, s a régi dolgo­zóknak legalább 90 százalé­kát megtartották.) A most eladásra kínált Spi­rál Autó Rt.-nek két, egymás melletti, tulajdonképp egybe­függő telephelye van a Sza­bolcs utcában és a Lehel úton. Egyedül a Szabolcs utca és a Dózsa György út sarkán álló szerviz- és irodaé­pület több mint 370 millió fo­rintot ér. Sőt — mivel a dea­lerkedés akkor igazán kifize­tődő tevékenység, ha szalon­nal is rendelkezik a márka képviselője — így szeret­nénk, hogy a már korábban említett két új szalon jó befek­tetésnek bizonyulna. Terve­ink szerint e két új autóüzlet a jövőben fokozza az egész társaság jövedelemtermelő ké­pességét, nélkülük ugyanis az eladott személygépkocsi után megszerezhető jutalék mind­össze kétharmada annak, amennyit szalontulajdonos­ként kaphatunk — mondja a vezérigazgató. Idei árbevételünk várható­an 900 millió forint lesz. Tisz­tában vagyunk azzal, hogy a befektetőket nem az érdekli el­sősorban, milyen sok pénz fo­rog a cégben, sokkal inkább az, hogy mekkora a jövede­lemtermelő-képessége. Nos, ennek a jövedelemtermelő-ké­pesség fokozásának az alapja­it teremtettük meg a két most, átadás előtt álló szalon kialakí­tásával. A részvénytársaság fő tevé­kenysége továbbra is az autó­javítás, motorfelújítás, autó- és alkatrész-kereskedelem, to­vábbá van egy ötven fős, 1 (X) százalékban a társaság tulajdo­nában lévő autóalkatrész-gyár­tó kft.-nk, amely termékei na­gyobb részét Nyugat-Európá­­ba exportálja. A pályázat benyújtási ha­tárideje december 14. Az adás­vétel­i szerződés aláírására va­lószínűleg már csak a jövő év elején kerül sor. Addig a Spi­rálnál várhatóan tovább csök­ken a létszám, a kft.-ben dol­gozókkal együtt 320—330-ra, ami optimálisnak tekinthető a nyereségtermelés szempontjá­ból. (x) AI.I.AMI VAGYONÜGYNÖKSÉG Privatizáció után... riiMkNti i JjtiI ■ |i| 11 1 t­ijilliiim^l 11 • ”, 11 iLlfflffiWSp ^ ■ mm 2&1 KW I I p „ f f' 1 I» II .jLjjLiL ft

Next