Figyelő, 1994. október-december (38. évfolyam, 40-52. szám)
1994-11-17 / 46. szám
Angyalföldön se szeri, se száma az autójavító-karbantartó üzemeknek, amelyek között mindig meghatározó szerepet játszott a Spirál Autó Rt. A fénykorában 1600 főt foglalkoztató vállalat gépkocsijavítással és -értékesítéssel, alkatrészgyártással és -kereskedelemmel, valamint motorfődarabfelújítással foglalkozik. A cég társasággá alakítása másfél évig tartott. A decentralizált privatizáció során eladták két telephelyüket, a ma üzemelő kettőn már csak összesen 370 dolgozót foglalkoztatnak. Az Állami Vagyonügynökség az eladásra most pályázatot írt ki. Vajon mit remélnek a magántulajdonba adástól az ÁVÜ szakemberei, és mire számítanak a Spirál Autó Rt. dolgozói? A csaknem 842 millió forint jegyzett tőkével rendelkező Spirál Autó Rt. vagyonának 95,59 százaléka állami tulajdonban van — tájékoztat Mihályi Gyula, az ÁVÜ Ipar III. privatizációs igazgatóságának főtanácsosa. Ebből a vagyonból 10 százalékot elkülönítettünk a dolgozóknak, ők a Vagyonpolitikai Irányelvek nyújtotta 50 százalékos kedvezmény felhasználásával vásárolhatnak ebből a vagyonhányadból, igényeik szerinti mennyiséget. Megvehetik akár mind a 10 százalékot vagy annak egy részét. A pályázó tehát legföljebb 85,59 százalékra tehet vételi ajánlatot, de legalább 50,1 százalékot, azaz 421,6 millió forint névértékű részvényt meg kell vásárolnia. (Amenynyiben a dolgozók nem vásárolják meg a nekik felajánlott vagyonrész egészét, a maradékot is megveheti a pályázat nyertese az általa ajánlott árfolyamon.) Az ajánott ár 10 százalékát kárpótlási jegyben, legalább 30 százalékát készpénzben, egy összegben, a fennmaradó 60 százalékát pedig részletfizetéssel lehet kiegyenlíteni. A Vagyonügynökségnek az a szándéka, hogy olyan — felelős — tulajdonos kezébe kerüljön a Spirál, aki alkalmas a nagy hagyományokkal rendelkező cég fellendítésére, a munkahelyek megőrzésére. Ennek érdekében a pályázat kiírását hoszszas, alapos előkészítő munka előzte meg. Mihályi Gyula arról is beszámolt, hogy az ÁVÜ az új privatizációs stratégia értelmében a Spirál eladásával szeretne minél több készpénzbevételhez jutni. Azt viszont el akarták kerülni, hogy kizárják azokat a befektetőket a vásárlási lehetőségből, akiknek nincs elegendő tőkéjük a teljes 85,59 százaléknyi vagyon megvásárlására. Az érdeklődés nagyon nagy a társaság iránt, már eddig is szép számban megvásárolták a tenderfüzetet azok a befektetők, akiket érdekel a cég. Az átalakuláskor, azaz tavaly nyáron négy telephelyen működött a vállalat — tájékoztat minket Csűri István vezérigazgató. Az üzemanyag drágulása azonban megváltoztatta az autózási szokásokat, a KGST összeomlása, az import liberalizálása pedig a hazai személyautó-kínálatot módosította jelentősen. A korábbinál kevesebb javító-karbantartó szolgáltatásra van igény, viszont felfutott a személygépkocsi-értékesítés. 1992-ben, amikor 800 millió forint árbevételt realizált cégünk, még nyereségesen tevékenykedtünk. Az említett változások miatt azonban kénytelenek voltunk igazodni a piac elvárásaihoz és beruházásokba kezdtünk. Forgóeszköz-finanszírozási hitelből elkezdtük két autószalon kialakítását. Még 1992-ben a Skodával, a Nissannal, a Ladával, a Renaulttal, a Citroennel és a Suzukival dealeri szerződést kötöttünk, a Volvónak pedig márkaszervize lettünk. A dealerkedés nagyon eredményes volt, 1993-ban egyedül Suzukiból 600-at adtunk el, s ekkor árbevételünk meghaladta az 1,3 milliárd forintot. A kereskedelmi tevékenység tehát bevált a cégnél. Ezzel egy időben a karbantartói kapacitást fokozatosan csökkentenünk kellett volna, ezzel azonban késlekedtünk. Ez az oka annak, hogy magas árbevétel ellenére a múlt évet veszteséggel zártuk. Idén már több olyan intézkedés is történt, amely megalapozhatja a nyereséges munkát. Ezek egyike volt a decentralizált privatizáció, ahol két telephelyünket értékesítettük. Eladtuk a Nagyvenyimi alkatrészgyártó és a Dózsa György út 61—63. számú telepünket. Akkoriban óriási volt a privatizációs kínálat, ezért a vártnál kevesebbet kaptunk értük, de arra elegendő volt, hogy rendezzük tartozásainkat. (Az új tulajdonosok mindkét telephelyen folytatták a munkát, sőt bővítették a tevékenységet, s a régi dolgozóknak legalább 90 százalékát megtartották.) A most eladásra kínált Spirál Autó Rt.-nek két, egymás melletti, tulajdonképp egybefüggő telephelye van a Szabolcs utcában és a Lehel úton. Egyedül a Szabolcs utca és a Dózsa György út sarkán álló szerviz- és irodaépület több mint 370 millió forintot ér. Sőt — mivel a dealerkedés akkor igazán kifizetődő tevékenység, ha szalonnal is rendelkezik a márka képviselője — így szeretnénk, hogy a már korábban említett két új szalon jó befektetésnek bizonyulna. Terveink szerint e két új autóüzlet a jövőben fokozza az egész társaság jövedelemtermelő képességét, nélkülük ugyanis az eladott személygépkocsi után megszerezhető jutalék mindössze kétharmada annak, amennyit szalontulajdonosként kaphatunk — mondja a vezérigazgató. Idei árbevételünk várhatóan 900 millió forint lesz. Tisztában vagyunk azzal, hogy a befektetőket nem az érdekli elsősorban, milyen sok pénz forog a cégben, sokkal inkább az, hogy mekkora a jövedelemtermelő-képessége. Nos, ennek a jövedelemtermelő-képesség fokozásának az alapjait teremtettük meg a két most, átadás előtt álló szalon kialakításával. A részvénytársaság fő tevékenysége továbbra is az autójavítás, motorfelújítás, autó- és alkatrész-kereskedelem, továbbá van egy ötven fős, 1 (X) százalékban a társaság tulajdonában lévő autóalkatrész-gyártó kft.-nk, amely termékei nagyobb részét Nyugat-Európába exportálja. A pályázat benyújtási határideje december 14. Az adásvételi szerződés aláírására valószínűleg már csak a jövő év elején kerül sor. Addig a Spirálnál várhatóan tovább csökken a létszám, a kft.-ben dolgozókkal együtt 320—330-ra, ami optimálisnak tekinthető a nyereségtermelés szempontjából. (x) AI.I.AMI VAGYONÜGYNÖKSÉG Privatizáció után... riiMkNti i JjtiI ■ |i| 11 1 tijilliiim^l 11 • ”, 11 iLlfflffiWSp ^ ■ mm 2&1 KW I I p „ f f' 1 I» II .jLjjLiL ft