Figyelő, 2009. július-szeptember (53. évfolyam, 27-39. szám)
2009-07-09 / 28. szám
Jóllehet, a Ford Magyarországon is megérezte a válságot, sok márkához képest irigylésre méltóan teljesít. A személygépkocsi- és a kishaszonjárműkategóriát együtt véve a tavalyi 11,4 százalékos piaci részesedésről az idei első negyedben 2,6 százalékponttal növelni tudta a súlyát a magyar piacon. A Ford a jó szereplést részben az 1500 gépkocsira elnyert rendőrségi autótendernek köszönheti, e járművek közül az első 700 átadása már az idén megtörténik. A friss modellpaletta jóvoltából az igazgató tarthatónak tartják a tervet, hogy az év során megőrizzék a márka a 14 százalékos piaci részesedést és ezzel a piacvezetői pozíciót. A jó szereplés persze viszonylagos, mert a kereskedők a magyar piacon immár összesen nem 85 ezer, hanem csak 75 ezer új gépkocsi eladásával számolnak. SZIRMAI PÉTER A Ford 1911 óta gyárt autókat Európában, és e piac nagy jelentőségű a társaság egészének talpra állása szempontjából. „A legjobb európai modelljeinket fémjelző designelemek mostantól globálisan is meghatározók lesznek" - hangoztatja James Farley, a Ford marketingigazgatója. A nagy kérdés az, mi lesz ez év ősze után, amikor a legtöbb európai országban véget ér az újautó-vásárlás állami ösztönzése. „A roncsautóprogram generálta eladások már most kezdenek gyengülni" - mondja Werner Iske, a Frankfurthoz közeli Hanauban működő Ford-márkakereskedés tulajdonosa. Ő bízik benne, hogy vállalkozása nem fog összeomlani, mások viszont tartanak attól, hogy az ősszel bekövetkező korrekció során a szerencsés autógyárak különválnak az igazán jóktól, mint ocsú a búzától. Világos persze, hogy a Ford nem csupán a véletlennek köszönheti erejét. Tíz éve a konszern michigani központjában az addiginál jóval nagyobb önállóságot adtak az európai részlegnek mind a gyártás, mind a tervezés terén. Ennek eredményeként a modellkínálat folyamatosan frissül. „A design jobb, mint valaha" - lelkendezik a Frankfurt egyik külvárosában, Eschbornban Fordmárkakereskedést vezető Stefan Nauheim. Fleming csapata gyorsabban cselekedett a hatékonyság javítása érdekében, mint a CM. Az Európai Unióban lévő 4 gyárában a Ford több autót állít elő, mint az Opel a maga 7 üzemében. A kölni telephelyen kevesebb mint 12 óra alatt készül el egy Fiesta, ami a maga kategóriájában az egész EU- ban a legrövidebb idő. „Európában a Ford a leghatékonyabb autógyártó" - szögezi le erre utalva az Universität Duisburg-Essenen autóipari közgazdaságtant oktató Ferdinand Dudenhoffer professzor. KARCSÚSÍTÁS. A vállalatnak sokat segít a rugalmas termelési szisztéma. Nagy számban foglalkoztat embereket ideiglenes jelleggel, így a kereslet gyengülése esetén könynyebben tud karcsúsítani. Az eladások mostani visszaesésére reagálva 76 ezer dolgozójából elküldött 6,5 ezret, túlnyomórészt ideiglenes alkalmazottakat. A cég azzal is csökkenti költségeit, hogy a motorok és alvázak használatában együttműködik konkurenseivel, köztük a Fiattal és a PSA Peugeot Citroennel. „A Ford megcsinálta európai házi feladatát"-fogalmaz Gregor Matthies, a Fordnak is dolgozó Bain & Co. tanácsadó cég müncheni partnere. Hogy a cég mikorra válhat ismét nyereségessé, az egyelőre bizonytalan. A kulcsfontosságú piacokon, így főként Németországban és Nagy-Britanniában ki fog éleződni a verseny, ahogy az Opel körülbelül egy évvel a következő Focus előtt piacra dobja a megújult Astrát. A német vetélytárs abban is bízhat, hogy tulajdonosváltása nyomán visszatért a vásárlói bizalom modelljei iránt. Ráadásul az Opellel, a Renault-val és a PSA-val ellentétben a Ford nem kap milliárdos kormányzati segélyeket, habár az üzemanyag-hatékony autók fejlesztésének ösztönzésére elkülönített washingtoni keretből azért jut neki pénz. Fleming óvatos is a kilátásokat illetően. Attól ugyan nem tart, hogy a roncsautóprogramok kifutása után az eladások meredeken csökkennének, de úgy látja, a piac továbbra is elég gyenge. JACK EWING, FRANKFURT-DAVID RILEY, DETROIT, KB 2009. július 9-15. FIGYELŐ 45 ■