Figyelő, 2009. július-szeptember (53. évfolyam, 27-39. szám)

2009-07-09 / 28. szám

Jóllehet, a Ford Magyarországon is megérezte a válságot, sok márkához képest irigylésre méltóan teljesít. A sze­mélygépkocsi- és a kishaszonjármű­­kategóriát együtt véve a tavalyi 11,4 százalékos piaci részesedésről az idei első negyedben 2,6 százalékpont­tal növelni tudta a súlyát a magyar piacon. A Ford a jó szereplést rész­ben az 1500 gépkocsira elnyert rend­őrségi autótendernek köszönheti, e jár­művek közül az első 700 átadása már az idén megtörténik. A friss modell­paletta jóvoltából az igazgató tartha­tónak tartják a tervet, hogy az év so­rán megőrizzék a márka a 14 száza­lékos piaci részesedést és ezzel a pi­acvezetői pozíciót. A jó szereplés per­sze viszonylagos, mert a kereskedők a magyar piacon immár összesen nem 85 ezer, hanem csak 75 ezer új gép­kocsi eladásával számolnak. SZIRMAI PÉTER A Ford 1911 óta gyárt autókat Európában, és e piac nagy jelentőségű a társaság egészé­nek talpra állása szempontjából. „A legjobb európai modelljeinket fémjelző designele­mek mostantól globálisan is meghatározók lesznek" - hangoztatja James Farley, a Ford marketingigazgatója. A nagy kérdés az, mi lesz ez év ősze után, amikor a legtöbb euró­pai országban véget ér az újautó-vásárlás ál­lami ösztönzése. „A roncsautóprogram ge­nerálta eladások már most kezdenek gyen­gülni" - mondja Werner Iske, a Frankfurthoz közeli Hanauban működő Ford-márkake­­reskedés tulajdonosa. Ő bízik benne, hogy vállalkozása nem fog összeomlani, mások viszont tartanak attól, hogy az ősszel bekö­vetkező korrekció során a szerencsés autó­gyárak különválnak az igazán jóktól, mint ocsú a búzától. Világos persze, hogy a Ford nem csupán a véletlennek köszönheti erejét. Tíz éve a kon­szern michigani központjában az addiginál jóval nagyobb önállóságot adtak az euró­pai részlegnek mind a gyártás, mind a ter­vezés terén. Ennek eredményeként a mo­dellkínálat folyamatosan frissül. „A design jobb, mint valaha" - lelkendezik a Frank­furt egyik külvárosában, Eschbornban Ford­­márkakereskedést vezető Stefan Nauheim. Fleming csapata gyorsabban cselekedett a hatékonyság javítása érdekében, mint a CM. Az Európai Unióban lévő 4 gyárában a Ford több autót állít elő, mint az Opel a maga 7 üzemében. A kölni telephelyen ke­vesebb mint 12 óra alatt készül el egy Fies­ta, ami a maga kategóriájában az egész EU- ban a legrövidebb idő. „Európában a Ford a leghatékonyabb autógyártó" - szögezi le erre utalva az Universität Duisburg-Essenen autóipari közgazdaságtant oktató Ferdinand Dudenhoffer professzor. KARCSÚSÍTÁS. A vállalatnak sokat segít a rugalmas termelési szisztéma. Nagy szám­ban foglalkoztat embereket ideiglenes jelleg­gel, így a kereslet gyengülése esetén köny­­nyebben tud karcsúsítani. Az eladások mos­tani visszaesésére reagálva 76 ezer dolgo­zójából elküldött 6,5 ezret, túlnyomórészt ideiglenes alkalmazottakat. A cég azzal is csökkenti költségeit, hogy a motorok és al­vázak használatában együttműködik kon­kurenseivel, köztük a Fiattal és a PSA Peuge­ot Citroennel. „A Ford megcsinálta európai házi feladatát"-fogalmaz Gregor Matthies, a Fordnak is dolgozó Bain & Co. tanácsadó cég müncheni partnere. Hogy a cég mikorra válhat ismét nyeresé­gessé, az egyelőre bizonytalan. A kulcsfon­tosságú piacokon, így főként Németország­ban és Nagy-Britanniában ki fog éleződni a verseny, ahogy az Opel­­ körülbelül egy évvel a következő Focus előtt­­ piacra dob­ja a megújult Astrát. A német vetélytárs ab­ban is bízhat, hogy tulajdonosváltása nyo­mán visszatért a vásárlói bizalom modelljei iránt. Ráadásul az Opellel, a Renault-val és a PSA-val ellentétben a Ford nem kap milliár­dos kormányzati segélyeket, habár az üzem­anyag-hatékony autók fejlesztésének ösz­tönzésére elkülönített washingtoni keretből azért jut neki pénz. Fleming óvatos is a kilá­tásokat illetően. Attól ugyan nem tart, hogy a roncsautóprogramok kifutása után az el­adások meredeken csökkennének, de úgy látja, a piac továbbra is elég gyenge. JACK EWING, FRANKFURT-DAVID RILEY, DETROIT, KB 2009. július 9-15. FIGYELŐ 45 ■

Next