Figyelő, 2014. április-június (58. évfolyam, 14-25. szám)
2014-05-15 / 20. szám
Vevőcsalogatók MOST KELL RÉSZLETRE KOCSIT VENNI! ! A legkedvezőbb hajdani svájci frankos kondíciókkal vetekedő, de immár forintalapú finanszírozással próbálják visszacsábítani az autós bankok a devizahitelek miatt eltűnt vásárlókat. Nem hitt a fülének az az ügyfél, akinek 8 százalékos kamatra kínált finanszírozást leendő kocsijára az egyik hitelközvetítő alkuszcég. Főleg az után tűnt hihetetlennek a hiteldíjmutató, hogy félórával korábban az autószalonban csaknem 20 százalékos THM-es ajánlatot kapott az illető a márkakereskedőtől. „Válogathatnak a magánügyfelek az olcsó, nagyon akciós finanszírozási termékek közül” -erősíti meg Antall Pál, a Porsche Bank Zrt. vezérigazgatója is a csábító kamatapály tényét. Kénytelenek a cégek akciózni, mert annyira megégették magukat a hajdani vevők az ebben a szektorban is elterjedt devizahitelekkel, hogy csak nagyon kedvezményes ajánlatokkal lehet feléleszteni a privát szférában az autófinanszírozást. ÉRDEMES KÖRÜLNÉZNI A számok meggyőzők. Mutatják, hogy az elszántabb bankok, lízingcégek tényleg hajlandók több-kevesebb áldozatot vállalni a cél érdekében. Egy friss akcióban például - az új autó vételárának felére, a márka pénzügyi szolgáltatója jóvoltából - akár 3 százalékos THM-et is el lehet csípni. Általánosabban az új vagy legalábbis alig használt kocsik finanszírozására 8-9 százaléktól induló korosabb járműveknél, hoszszabb futamidőre 15 százalékig terjedő - ügyleti hiteldíjmutatóval kaphat a vevő ajánlatokat. Utóbbi fogalom magyarázatra szorul: a THM-be az új szabályok szerint a beépített casco díját is bele kell számolni, ha azt kezelési költségként számítják fel. Márpedig egy e nélkül kalkulált 15 százalékos kamatot ez akár 25 százalékosra is feltornázhat. Persze mint a benzinkutaknál, az autófinanszírozást közvetítőknél is nagy a szórás, akár kétszeres kamatkülönbségekkel is találkozhat a kölcsönforrást kereső, ha elég kitartó és szemfüles. A konkrét példa kedvéért: előfordult, hogy 4,5 milliós hitelre 1,9 milliós teljes finanszírozási díjat ajánlott volna fel az egyik és alig 0,7 milliót a másik közvetítő. Volt olyan autókereskedés, amelyben ugyanarra a kocsira 18 százalékos ügyleti kamatot számoltak volna fel, míg máshol alig 8-at. „Több százezres, de akár milliós többletköltségeket is okozhatnak az autósoknak a magas THM-mel kínált konstrukciók” - figyelmeztet Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója. Érdemes tehát szakértő segítségét kérni a finanszírozás kiválasztásában. FORGALOMBA HELYEZETT ÚJ SZEMÉLYAUTÓK MAGYARORSZÁGON Autószalon Düsseldorfban. Idehaza még nem túl széles a kereskedők mosolya Év Darabszám 2007 171793 2008 153 278 2009 60 206 2010 43 476 2011 45106 2012 53 059 2013 56140 Forrás: DataHouse, MDE 50 FIGYELŐ 2014/20.