Figyelő, 2014. április-június (58. évfolyam, 14-25. szám)

2014-05-15 / 20. szám

MACERÁSABB, DE OLCSÓBB ■ A polgári törvénykönyv márciusi változásával több a lízingszerződésekkel kapcsolatos feladat. A kontraktust a közjegyzői hitelbiztosítéki nyilvántartás­ban kell rögzíteni, ami 7000 forintos pluszkiadás. Az ügyfeleknek fel kell keres­niük a közjegyzőt, és regisztrálni a nyilvántartásba személyenként 5000-ért. Mellettük az adóstársnak is azonossági nyilatkozatot kell tennie újabb 5000 forintért. A nem természetes személyeknek a közjegyzői költséget 6000 forin­tos óradíjban mérik, de legfeljebb csak 18 ezer lehet. Megoldották ugyanakkor a magánszemélyek számára a lízing terjedésének eddigi legnagyobb kerékkö­tőjét azzal, hogy a gyakran több százezres kiadást jelentő előtörlesztési vagy lezárási költség nagyságrendileg 10-10 ezer forint körüli összegre csökkent. Csak az egyéni és társas vállalkozásoknak maradt átlagosan 4 százalék.­ Annál is inkább, mert a polgári törvény­­könyv márciusban életbe lépett változásai miatt a finanszírozóknak szerinte kocká­zatossá vált az autóhitelezés, ami gyökere­sen átalakította az ágazat e területét. A jog­szabály változásával ugyanis a március után megkötött autóhitelnél már nem lehet opciós vételi jogot kikötni a kocsira. Ez a hivatalos kifejezés jelentette a fedezetet arra az eset­re, ha az ügyfél nem fizet. Az opciós joggal élve a bank egyszerűen visszavette és elad­ta a járművet. E helyett az új szabályok szerint - a kliens kiszolgáltatottságát mérséklendő - i­mmár in­gó jelzálog adja az autóhiteleknél a fedeze­tet. Ezt azonban csak körülményesebben le­het érvényesíteni. Ha nem fizet a kuncsaft, a banknak fizetési meghagyást kell kibocsá­­tania, és csak az önálló bírósági végrehajtó­kon keresztül érvényesítheti a követelését az ügyféllel szemben. Arra még nincs kialakult joggyakorlat, hogyan lehet eljutni a bírósági utat elkerülve az árverésig. Tehát lehet, hogy csak egy-két év múlva és a piaci érték töre­dékéért árverezik el a visszavett kocsit, s a befolyt pénz jószerivel csak a végrehajtási költséget fedezi. NAGY A SZÓRÁS Ezzel a helyzetértékeléssel ugyanakkor nem mindenki ért egyet. Anderte Ádám, a Lom­bard Lízing Zrt. vezérigazgató-helyettese sze­rint az ingójelzálogot biztonsággal be tudják jegyeztetni az országos nyilvántartásba, te­hát az autóhitelezés sem lehetetlenül el. Ké­sőbb olcsóbb is lehet, ha a nagyobb bizton­ság következtében kisebb lesz a kockázati felára. A szakember úgy véli, a polgári tör­vénykönyv módosítása hasznos, csak még nem forrta ki magát a gyakorlatban. A köz­jegyzői nyilvántartás csak a jogszabály élet­belépése után egy hónappal, április köze­pén indult, és ennél is időigényesebb feladat a bankok átállása. Az ügyviteli rendszerük­ben ugyanis több ezer szerződést kell módo­sítani, hogy megfeleljenek az új szabályok­nak. A bírói gyakorlat természetesen még szintén nem alakult ki. Ezzel együtt a klasszikus hitelezés hosz­­szú távon Anderle Ádám szerint is vissza­szorul a pénzügyi lízinggel szemben, mert az előbbi az ügyfélnek pár ezer forinttal drá­gább, valamint bonyolultabb is. A piaci sze­replők zöme fel is függesztette az autóhite­lezést, és helyette pénzügyi lízing konstruk­ciót használ, amely szintén változott. (Lásd a Macerásabb, de olcsóbb című cikket.) Ahogy azonban már volt róla szó, körülte­kintően kell választani. Jól hangzik ugyan a leendő ügyfelek számára, hogy az átlagos lízingtermékek kamata fél-egy százalékkal alacsonyabb lehet a korábbi hitelekénél, rá­adásul a magánszemélyek esetében a horri­bilis módosítási díjak is csökkentek. De a lí­zingnél nincs THM-plafon, vagyis az a kor­lát, miszerint a fogyasztói hitelek kamata nem lehet 24 százalékponttal nagyobb a jelenleg 2,5 százalékos jegybanki alapkamatnál. Az autószalonokban így Orbán Imre szerint to­vábbra sem ritka, hogy a kereskedői jutalékot tartalmazó gépkocsilízingek THM-e akár a 35-40 százalékot is elérheti. A nyugat-európai tapasztalatok szerint egyébként szintén gya­koribb a lízing az újautó-finanszírozásban, csupán a használt járműveknél népszerű a - fedezet nélküli - folyószámlahitel. BIZTATÓ SZÁMOK Akár lízing, akár hitel, főleg a privát - ta­valy mintegy 87 milliárdos - autófinanszí­rozás felpörgésén múlik, megközelíti-e a ha­zai piac az évtized végére a válság előtti vo­lumen akár csak felét is (lásd a táblázatot). Valami azért már elindult. A DataHouse számai - az előző év alacsony bázisához ké­pest - áprilisban az itthon újonnan forgalom­ba helyezett személygépkocsik 19,1, az első negyedév átlagában 22,3 százalékos eladási növekedéséről tanúskodnak. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesüle­tének ügyvezető elnöke szerint az új jármű­vek értékesítése már minden havi összeha­sonlításban növekszik. A kedvező kamat jó lehetőség az autófi­nanszírozáshoz, amely némileg növekszik is, bár a viszonylag gyenge forint - az emi­att magas gépkocsiár - ezzel ellentétes hatású lehet. Az ügyfelek szerinte ma már indoko­latlanul félnek a hitelre, lízingre vásárlástól, hiszen a forintkölcsönök árazása alacsony, és nincs további kockázat, mint régen a deviza­­alapúak esetében az árfolyamváltozás miatt. A Lombard az idén még nem is számít növe­kedésre, az ügyfelek félelme óvatosságra inti a társaságot. A Porsche Bank viszont Antall Pál szerint a tavalyinál picit többet ér majd el, de számokat ő sem akart mondani. SZIRMAI L. PÉTER ------------------HIRDETÉS------------------­ www.napigazdasag.hu konferencia konferencia napigazdasag.hu készpénz helyett KONFERENCIA .. A | A MODERN FIZETŐESZKÖZÖKROL , 2014. JÚNIUS 4. CARD­­arus rendezvényközpont, Budapest, CSÖRSZ UTCA 18/B I . gazdaság www.napigazdasag.hu

Next