Figyelő, 2015. április-június (59. évfolyam, 14-26. szám)

2015-06-04 / 23. szám

Forrás: cégközlések­lalkozott a társaság, 2010-ben is ez ad­ta az árbevétel 87 százalékát, mindössze 1200 ügyféllel. Saját hálózaton internetet csak úgy éri meg szolgáltatni, ha mellet­te kábeltévé és telefon is van a kínálat­ban, a BTel ezekkel is rendelkezett. Ez azonban egy rendkívül kompetitív piac. Három nagy szereplő uralja: a Magyar Telekom, a UPC és a Digi. Ezek a cégek már csak méretük miatt is jóval olcsóbb beszerzési árakat tudnak elérni a tévé­­csatornáknál. Ahogy iparági forrásunk fogalmazott, a kicsik a nagykereskedők­től drágábban kapják a csatornákat, mint amennyiért a nagyok azt a fogyasztók­nak adják. A hazai tulajdonú kkv-ként működő telekommunikációs szolgálta­tók ezért igen nehéz helyzetben vannak, egyre több dobja be a törülközőt - ez ál­talában úgy néz ki, hogy a nagyok felvá­sárolják őket. Megnéztük, a jelentősebb távközlési cégek hogyan teljesítettek az elmúlt öt évben: 2009 és 2013 között 5,9 százalék volt az árbevétel-arányos üzemi eredmény, a T nélkül azonban­­5,3 szá­zalék. A legjobban teljesítő Tarr Kft.-nél is 13,3 százalék volt az átlag. Egy ilyen kompetitív piacon akart terjeszkedni a BTel, 10-14,5 százalékos kötvényekből finanszírozva. Mindig hangzatos köz­leményekkel jelentették be az újabb és újabb tevékenységeket, mint például a Vodafone-nal leszerződve az ő hálózatu­kon nyújtott mobilinternet-szolgáltatást, 2013-ban ez adta a bevétel 3 százalékát. Még az olyan óriások, mint a Tesco vagy a Mal sem tudtak igazán áttörő ered­ményt elérni alternatív szolgáltatóként, az ország legnagyobb kereskedelmi lán­ca 70 ezer ügyfélig jutott. A mikrohullá­mú technológiával pedig kisebb telepü­léseken tényleg kábelezés nélkül oldha­tó meg a telekommunikációs szolgálta­tás, de a nagyvárosokban - ahol töme­gesen élnek a jól fizető ügyfelek - nem igazán használható. Hálózatuk Budaörs­ön, Debrecenben, Győrött, Kecskeméten, Komáromban, Szegeden, Szerencsen, Ta­tán, Tatabányán, Vácott és Veszprémben volt leginkább elérhető. De ne feledjük A BTEL-CSOPORT CÉGEI (ezer forint) el: ehhez külön antennát kellett az ügy­feleknél felszerelni, ami macerásabb a meglévő kábel használatánál, és ez nem is minden háztartásban biztosított meg­felelő elérést. Ráadásul az egyedinek be­harangozott megoldás sem volt ismeret­len a piacon, mások is építettek ki mik­rohullámú rendszereket. TERJESZKEDÉS Alternatív szolgáltatóként a Magyar Telekom „területén” is tevékenykedtek: ezt úgy is tekinthetjük, hogy ők szerződ­tek az ügyféllel, és fizettek a hálózatért a tulajdonosnak (már ha fizettek, az iparág­ban az a pletyka járta, hogy a BTel min­dig óriási csúszásban volt a T és minden más partnere felé). 2011 decemberétől a BTelé lett a pályázaton megvett EnterNet lakossági ADSL-ügyfélbázis. A mint­egy 16 ezer előfizetőt érintő tranzakci­óval gyakorlatilag ügyfeleket vett a cég. Az EnterNetnek nem volt saját hálóza­ta, a Magyar Telekom területén szolgál­tatott. Elvben az internet mellett IPTV-s milliárd forintnyi kötvényt bocsátott ki a BTel. Valójában soha nem látszott, hogy miből lett volna fedezet a visz­­szafizetésre. 3,3 milliárd­nyi kötvény továbbra sincs kifizetve, és erre nincs is már sok esély, szolgáltatással meg lehetett volna jelen­ni, de nehéz lett volna versenyképes ára­kat kínálni. Az új vevők megszerzése egyébként is kilátástalan feladatnak tű­nik rövidebb távon: szinte minden elő­fizetőt 1-2 éves hűség köt. 2012-ben a NordTelekomtól és a GTS-Datanettől is vásároltak összesen háromezer ügyfelet. A cég belső ügyeire rálátó forrásunk sze­rint a kommunikált előfizetői szám azon­ban nem felelt meg a valóságnak: a kö­zölt 40 ezer körüli helyett nagyjából 10 ezer lakossági és 1-1,5 ezer üzleti ügyfél lehetett a csúcson. A társaság által közre­adott eredmények úgy jöhettek ki, hogy akinek tv-t, internetet és telefont is érté­kesítettek, azt többször is számolhatták. Ha lakossági ügyfelenként évi 100 ezer, üzleti ügyfelenként 1 millió forintos ár­bevételt veszünk, igen vastagon becsül­ve, akkor 2,5 milliárd körüli forgalmat kapunk. Belsős forrásaink szerint a la­kossági, átvett állomány csapnivaló fi­zetési hajlandóságot mutatott, 40 szá­zalékos nemfizetési rátát hallottunk - az árbevételt viszont ilyenkor is le lehet könyvelni. A vezetőket azonban ez nem érdekelte, őket csak a növekvő ügyfél­szám hajtotta. MIBŐL ÉLT A BTEL? De akkor honnan jött a működéshez szük­séges pénz? A céget alapvetően kifeje­zetten drágának számító kötvényekből finanszírozták. 2011-ben kezdtek köt­vénykibocsátásba, akkor még kft.-ként. Az első programba is már 600 millió fo­rintot vontak be. A bevont forrást a BTel a már teljes mértékben előkészített beru­házásaira, elsősorban saját mikrohullá­mú hálózatának további fejlesztésére és az újonnan induló műholdas tévészolgál­tatásának finanszírozására kívánta fordí­tani a tájékoztató szerint - azt már nem tették hozzá, hogy ezt egy beszállító ad­ta. Ez így is volt, mutatni kellett a gyors árbevétel-növekedést, ami össze is jött. Amíg nem nagyon kellett a kötvények­re kamatot fizetni, és még inkább azok nem jártak le, fenntartható volt a rizi­kós bővülés. A kötvényekkel megerősített BTel azon­ban továbbra is bátor volt a felvásárlások­ban. 2013 márciusában vették meg a sze­rencsi NetCore Technologies Kft.-t, ame­lyet át is neveztek BTel Technologies Kft.­­vé. A cég 2012-es 221 milliós bevétele ezt követően 2013-ra 124-re apadt. Ta- ► Business Telecom Nyrt. (korábban kft.) 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Értékesítés nettó árbevétele 4 850 821 3 546 9111 812 9741 004 788 818 637 268 232 93 929 Üzemi eredmény 592 345 333 174 152 574 51 664 163 321 -115 067 -29 786 ETel Technologies Kft. (korábban NetCore) Értékesítés nettó árbevétele 123 691 221 080 48 517 19 587 8 417 Üzemi eredmény 3 680 3 874 1 020 182 1 818 EuroSys Telecom Kft. Értékesítés nettó árbevétele 493 1801 060 958 632 813 98 362 66 809 12 938 103 850 Üzemi eredmény 59 902 14 582 29 209 4 164 4 364 1 703 16 908 2015/23. FIGYELŐ 59

Next