Figyelő, 2015. április-június (59. évfolyam, 14-26. szám)

2015-06-04 / 23. szám

PÉNZPIAC Kács Krisztián, a BTel elnök-vezérigaz­gatója úgy indokolta a felvásárlást: több, az ügyfelek számának bővülését célzó tranzakció után most egy olyan céget vett a társaság, amely erős technológi­ai potenciált hordoz, és nagymértékben hozzájárulhat a cégérték növeléséhez. Is­meretlen áron vásárolta fel a vállalatot, majd Varga István, a koráb­bi tulajdonos 2013-tól a BTel hálózatüzemeltetési és hiba­­elhárítási igazgatója lett. De a növekedésben szinte bármi­lyen megoldás érdekelte a tár­saságot: a legtöbb szolgálta­tásukat bérelték, ami nem tű­nik a legolcsóbb módnak. A műholdas tv-szolgáltatást a Hello HD Kft.-től, a telefon- és IPTV-szolgáltatást a Ma­gyar Telekomtól, a műholdas internetet az RG Networks Kft.-től. Ezzel leginkább az volt a probléma, hogy - mint utólag kiderült - nem igazán fizettek: 2014-ben a cég a Ma­gyar Telekomnak 944 millió forint szolgáltatási díjjal és járulékaival tartozott - csak ez elvinné a 2013 előtti ösz­­szes üzemi eredményt. A tár­saságot ismerő forrásaink pi­lótajátékhoz hasonlították a gazdálkodást: drágán vettek ügyfeleket, akiknek a beszállítók ára­inál olcsóbban kellett adni a szolgálta­tást. A dömpingár persze működhetett volna vevőszerzésként, de hosszabb tá­von sem látszott a kompetitív piacon az áremelés lehetősége. MODELL De hogyan működött a cég? Akik ott dol­goztak, azok is keveset láttak, de ennél még kevesebbet a befektetők. Az alapí­tó testvérpár, Takács Krisztián és Gá­bor közül előbbi a GTS-Datanetnél és a PanTelnél, utóbbi az EuroSysnél is­merkedett a távközlési piaccal, bár ve­zető tisztséget nem töltöttek be. Ismerő­ik Gábort a műszaki kérdésekkel foglal­kozó, a lényeget kevésbé átlátó, testvér­ét követő emberként írták le. Valójában Krisztián volt a BTel motorja, de ő sem éppen a klasszikus vállalatvezetéssel fog­lalkozott. Őt a befektetők megnyerése, partik szervezése, prezentációk tartása kötötte le. Többen megnyerő, lelkesítő emberként írták le, ezen tulajdonságok nélkül valószínűleg már jóval korábban véget ért volna a BTel-sztori. A kecske­méti családi házba bejegyzett cég a Nép­liget Centerben bérelt irodát, ide naponta jártak be középkorú Lexusszal és BMW- vel, nem éltek igazán hivalkodó életet: a luxust legfeljebb a Las Vegas-i konfe­renciakirándulás jelentette. Szükségük volt azonban segítőre, idegen nyelveken ugyanis nem boldogultak. Ezt a vona­lat Beier András vitte. A szintén meg­nyerő megjelenésű befektetői kapcso­latok igazgatója nagy szerepet kapott a frankfurti tőzsdei bevezetésben, mi­vel kiválóan beszél németül. Dolgozott korábban a Tele2 alternatív szolgálta­tónál, és az EuroSys értékesítési veze­tője is volt; ez szintén a Takács testvé­rek tulajdonában állt, a BTellel közös a kecskeméti Mindszenti körúti székhely is. Amikor a BTel tőzsdére ment és köt­vényprogramba kezdett, ennél a cégnél megugrottak az árbevételek, a 2010-es 100 millióról 2012-re 1 milliárdra­­ a felszámolónak érdekes feladat lesz a két társaság kapcsolatának feltérképezése. A negyedik tag a belső körben a szerencsi NetCore korábbi tulajdonosa, Varga Ist­ván, aki a BTel Technologies Kft.-re át­keresztelt céget vezette, és az anyavál­lalat műszaki vezetését vitte. Négyükön kívül nem igazán jutott ki információ, és már az is elgondolkodtató, hogy gazda­sági vezető nem volt köztük. A cég üz­letpolitikája mindent az ügyfélszám nö­vekedésének rendelt alá, cash flow ter­vezés vagy gazdasági számítások nem játszottak igazán szerepet. A társaság­nál vállalatirányítási rendszerről nem tudtak az ismerői. KOZMETIKA Ezzel sikerült évről évre, negyedévről negyedévre szebb és szebb számokat mutatni a befektetőknek. Hallottunk azonban durvább történeteket is: olyan ügyfélről, akinek, miután korábbi szol­gáltatójától átvették, még számlát sem küldtek évekig - ez azt a feltételezést tá­masztja alá, ami szerint a cégnek az ár­bevétel lekönyvelése volt a fontos, nem a valós begyűjtés. Egy sokkal merede­­kebb történet szerint olyan számlákat is állíthattak ki, ami későbbi szolgáltatá­sokról szólt, nem éppen makulátlan ügy­felek részére. Ezt a számla kiállításával már le lehet könyvelni, az esedékesség­kor azonban az összegek mégsem foly­tak be. Ezeket a sejtelmeket látszik iga­zolni, hogy a cég 2013-as éves beszámo­lójához csatolt független könyvvizsgálói jelentés hamisnak bizonyult. Az MNB 2014. november 4-től felfüggesztette a BTel-részvények kereskedését, majd 2,5, illetve 5 millió forinttal elkezdte soro­zatban bírságolni az amúgy is legatyá­­sodott céget, így a maradék bizalom is elpárologhatott a vállalat iránt. A cég körül bőven voltak érdekes fej­lemények, a BÉT mégis felvette a pré­mium osztályba - hiszen a formai kö­vetelményeknek eleget tettek. 2013 nya­rán a Frankfurti Értéktőzsdén is megje­lent a társaság, ami mindenképpen bi­zalomerősítő lépés volt. Ez az év hozta a várva várt csodát, a felvásárlások ki­fulladása után az XPrime szolgáltatást. Ennek bevezetése 2014. február 1-jén indult Magyarországon. Ez az ötlet ar­ról szólt, hogy az internetezők a reklá­mok megtűréséért cserébe pénzt kap­nak, és ezzel csökkenthetik az internet­előfizetésük árát, akár zéróra. Ez termé­szetesen nagyon jól hangzott, és kétség­kívül jó ötlet is. Egy ilyen rendszer be­vezetése azonban komoly felkészültsé­get, tőkeerőt és médiapiaci ismereteket is igényelne. Hiszen nemcsak arról szól, hogy a szolgáltató levonja a reklámdíjat az ügyfél számlájáról, hanem jóval több­ről. Tulajdonképpen egy sales house-t, reklámértékesítő rendszert is létre kell hozni, és ennél is fontosabb: megrende­léseket kell szerezni. A BTel vezetői kö­zött azonban információnk szerint so­sem volt olyan tag, aki rálátott volna er­re a területre. Márpedig a reklámozók­nak egyszerűbb és olcsóbb a Google és a

Next