Film Színház Irodalom, 1941. július-december (4. évfolyam, 27-52. szám)

1941-11-21 / 47. szám

APÁM Aradon születtem, 1902-ben. Abban a városban, amely olyan sok kitűnő szí­nészt adott a magyar színpadoknak, mint példáud Gál Gyulát, M­ál­y Gé­zát, R­a­j­n­a­y Gábort, U­r­a­y Tiva­dart ... Édesapám, J­er­ma­n­n Pál, az Arad vármegyei Gazdasági Egyesület pénztárnoka volt. Amikor megszülettem, a­p­á­m öt­v­e­n hár­o­m­, any­á­m tizenhétéves volt. Hárman vol­tunk testvérek: Pali, Imre, Laci. Apámnak egyetlen nagy szenvedélye a lepkegyű­jtés volt és gyönyörű gyűjte­ményét most a szombathelyi múzeum őrzi, a­­Jermann-szobában. Négyesben sétálgattunk a város környékén és ame­lyikünk szép lepkét fogott, kapott az apánktól egy »hatost«. Nagy pénz volt az annak idején. Persze, lepkehálóval jártunk egész nap és ahányan voltunk, annyifelé szaladtunk, hogy megdolgoz­zunk a hatosért. Az én lepkehálóm, úgy emlékszem, mintha ma volna, nagyon megtetszett egy bikának, amely nem volt test, akkorát lökött rajtam, hogy másfél métert röpültem és csak a kon­dásnak köszönhető, hogy ma ép testtel szolgálhatom a színészetet. Reálba jár­tam, ahol is Bakos Ákos fő­tisz­telendő úr (jelenleg a »Pest« főszer­kesztője), vallástanárom több­ször tettlegesen kényszerí­­t­et­t a katekizmus tanulmányozására. CSENDŐRI FEDEZET ALATT Anyám vasutast akart nevelni belő­lem és az a tény, hogy nem tartom a tárcsát most valamely vidéki állomá­son, csak a »Nordist­« filmnek köszön­hető. Sokat jártam moziba és nem hall­gattam édesanyámra, aki azt állította, horrú vasutasnak lenni a legszebb dolog a világon, mert szép, nyugdíjas állás. Megszöktem hazulról és mint gyerek, kimentem­ a román frontra. A postát hordtam ki a babáknak. Kilenc hónap múlva megtaláltak és csendőri fedezettel szál­lítottak haza. A RÁKÓCZI-ÚTON Nem akartam vasutas lenni! Aradról Budapestre szöktem egy tehervonaton, fűzfakosárban voltak a holmijaim. Amint kiszálltam a Keleti-pályaudvaron, neki­indultam az első utcának. A Rákóczi-út­­nak. Megálltam az első nagy mozinál és azon tűnődtem, hogyan lehetnék igen gyorsan filmszínész. A mozi az »Uránia“ volt. Néztem a homlokzatát és észrevet­tem a feliratot: „Színművészeti Akadé­mia." Bementem a kapun és a lépc­sőn találkoztam egy jóságos arcú, kedves úrral. Megkérdeztem tőle, hogyan lehetne ide beiratkozni ? Végignézett rajtam, kifaggatott, aztán megmondta, hogy tanul­jak be egy verset és menjek fel délután három órakor az irodába, jelentkezhetem felvételre. Valamelyik múzeumkörúti an­tikváriumban megvettem Petőfi összes költeményeinek egy rongyos kötetét, mert nem tudtam egy verset sem emlékezetből és három óráig, úgy-ahogy, megtanultam a „Falu végén kurta kocsma''' című verset. Később aztán felmentem és legnagyobb Egy szép vígszínház! emlék. Maugham »Szent láng« című darabjában: Makay Margit (mögötte én, frakkban), Varsányi Irén és Vértess Lajos meglepetésemre a lépcsőházban látott urat pillantottam meg a vizsgáztató bizottság sorában. Egymásra kacsintottunk, mint „régi“ cinkosok és mikor rám került a sor, elmondtam a verset, azaz csak két strófáját, mert máris felvettek. A lépcső­házi úriember Pethes Imre volt. KIRÚGNAK... 1 011 é­v múlva le­­­rúgtak a S­z­í­n­művészeti A­kad­é­miár­ól, mint tehetségtelent. Pethes Imre vigasztalt: — Ha sokat tanulsz és olva­sol, fia­m, jó színész lesz belő­led!... Ezzel az útravalóval kezdtem meg a tanulást az Országos Színész Egyesület iskolájában. Nagy nyomorban voltam .. . Az »Aranyember« vizsgaelőadása után a Renaissance-színház igazgatója szerződ­tetett tagjának. Az igazgat­ó: C­s­ú­­­fos Gyula volt. Két évig dolgoztam nála, közben »hétevő« voltam, minden­nap másutt ebédeltem. Néha Budafokról a Visegrádi­ utcáig gyalogoltam egy ebédért, esőben. Persze, meg akartam hálálni a jó kosztot egy szakácsnőnek és egy napon jegyet kértem a színház főtitkárától, hogy a szakácsnénak ad­jam. Az asszony eljött és nem kapott jegyet. Ezt, persze, számonk­értem a főtitkártól, aki valami olyasfélét mon­dott, hogy nem ér rá mindenféle ala­kokkal és potyajegyekkel törődni. L­e­­téptem a telefont és azzal ütögettem a fejét. Másnap már nem voltam a színház tagja. Családi körben a szüleimmel és két öcsémmel... A három Jermann-srác,« Laci, Imre és Pali Vidéken, mint főbonviván... 1927-ben, a szegedi színház színpadán, a két pri­madonnával A pesti színész... Ol­vasópróba a Ma­gyar Színházban: Som­lay Artúr, Z. Molnár László, Tőkés Anna, Kiss Ferenc (mögötte én) és Vágó Béla főrendező VIDÉK Vidékre kerültem, először Faragó Sándor székesfehérvári társulatához, ahol három évig több volt a babér, mint a gázsi. Később Kispesten kerestek egy mindenre elszánt embert, aki a kórust fújja, de, ha kell, apa-, sőt anyaszere­peket is játszik. Itt látott meg Tar­­n­a­y Ernő, aki akkor szervezte a Sze­gedi Városi Színházat és szerelmeszí­­nésznek szerződtetett. Kopaszon ér­keztem meg Szegedébe és Tar­­nay kétségbeesett ábrázat­­tal fogadott. Kínjában, amíg kinő a hajam,­­a hetvenötéves Anker­­schhmidtet osztotta rám a szerel­mes­­színészre, az »Új földesúr«-ban. A­z előadást megnézte Faludi Jenő és Sándor, a Magyar Színház két igazgatója. Azon­nal szerződtettek. Később két évig a Belvárosi Színházban játszottam, majd tánckomikus lettem a Fővárosi Operettszínházban, ahonnan a Vígszín­ház szerződtetett. J­ó­b Dániel atyai ke­zébe kerültem, aki emberien és nemesen tanított, hogy nyugodt lélekkel átadhas­son a Nemzeti Színháznak. HIVATÁS ÉS ÚRI PASSZIÓ Hét éve vagyok a Nemzeti Színház tagja és mindig előttem lebeg Pethes Imre képe, ma is hallom régi tanácsát, amely mindig visszacseng a lelkemben. Renge­teg szerepet játszottam és ötvenhárom film főszerepében léptem fel. Mindig arra gondolok, milyen szép dolog lefeküdni vasárnap délután egy méhesben, diólevéllel kirakott nyugágyra és virágárjegyzékeket olvasni. . . Sokan kérdezték már tőlem, hogyan osztom be a na­pomat, hogy min­denre van időm? Csak azt válaszolhatom, hogy amit az ember kedvvel csinál, arra mindig van ideje. Az én életemben a szí­nészet nemcsak hivatás, nemcsak mester­ség, hanem úri passzió is. Nekem az a szenvedélyem, hogy színész vagyok.

Next