Film Színház Irodalom, 1942. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1942-02-27 / 9. szám

Mesteri felvételekhez e három ZEISS IKON KAMARA ZEISS OBJEKTÍV ZEISS IKON FILM! Éjszakai motívumok? Ezeket is érdemes megörökíteni. Csak­hogy olyan nagyszerű gép kell hozzá, mint a CONTAX a Zeiss Ikon gyár 24x36 mm-es kisfilm-kamarája. Felül­múlhatatlan fényerejű, cserélhető Zeiss-lencsék, precíziós fémredőnyzár és mérő-kereső a legfőbb előnyei! Beépített önkioldója, levehető hátfala, önműködő filmtovábbí­­tója és vázkioldója van. A CONTAX lit ezenfelül még beépített fotoelektromos megvilágításmérővel is rendelkezik. JjUUitsC' s adffactsUecty&AL! Vezérképviselet: JURÁNY HENRIK, Budapest, IV., Váci­ utca 40. „Hatóvá id" a Báforottá­ban Jól játszani csak a felnőttek tudnak — írja Barbusse »A tűzs­ben. Ezt a tételt igazolja a Nemzeti Bábszínjáték egyéves fenn­állásával a »Toldi«, az »Istvánka« s most az új műsor a »Kacagó est« sikerével. Bebizonyosodott, hogy a pesti publikum elsősorban szórakozni akar a színházban. Elvágyik a realitások világától és szívesen felejtkezik vissza gyermekéveibe. Ez a vágyakozás ma fokozottabb, mint valaha. Ezért van nálunk színházi konjunk­túra és ezért tud a Bábszínház egy műsort egymásután négyszáz­­szor adni. Itt nincsenek látható színészek, akik mégis csak em­berek és a közönségnek eszébe juttathatják napi gondjait. Ez a titka annak, hogy a kis színház cseppnyi nézőtere minden este megtelik s hogy a közönség úgy tapsol, olyan lelkesen, kipirult arccal és csillogó szemekkel ül a széksorokban, mint egykor kinn a Ligetben — vitéz Lászlónál. Vitéz Lászlót persze nem a műsor nívójára kell érteni, mert az valóban irodalmi. Elsősorban Ignácz Rózsa havasi lehelletű, régi székely balladákból összeállított ko­médiájának van nagy sikere. Erdélyi, benne él a székely fenyve­sek levegője, a valódi borókapálinka illata. Hév István két kis aprósága a »Kire marad a kis ködmönt« és »A megcsalt férj« te­szik teljessé a műsor első felét. Szünet után pedig Móricz Zsig­­mond »Magvető«-jéből bábosra faragott »Omnia villett amor« című kis komédiáját láttuk. A színészek közül elsősorban B. Lubinszky Lillyt kell kiemelnünk, aki Ignácz Rózsa darabjában mozgatott mesterien és szólaltatott meg valóban karakterisztikusan egy boszorkányt.­­" Az új műsornak nagy sikert jósolunk. (seb. ,A AGRIPPINA T­ulaj­donképpen furcsa dolog a karrier. Ami még ennél is furcsább, érde­­bbi, izgalmasabb : a művész egyé­­gének a kiteljesedése, őket akkor gondoltam, amikor a Ilonát a Néróban megláttam. Titkost, aki évek óta nem játszott sem sem színpadon — egyszer kísérleteztek csak vele egy filmben, óriási sikere volt és aztán megint eltűnt nyomtalanul. Az ember elkönyvelte magában, szép nő, nagyon szép nő, azok közé tartozik, akikre a szekszepilt kitalálták. Dehát már nem tizenhat éves. Sokan azt gondolták, ízlésesebb annál, semhogy paradicsommadár akarna lenni továbbra is a színpadon. És önkéntelenül összehasonlításo­kat tettek a Titkos javára, mondván, hogy itt van ez és ez a szőke csoda, az és az a lankadatlan vörös szépség, akik immáron ötvenedik éve tizenhat évesek, pöntyögnek és bűbájosak. És amikor a Néróban Agrippina császárné a színpadra lépett, a néző pontosan úgy érezte, hogy orronvágták. Keményen az arcába csapott egy rendkívüli drámai színésznőnek az ereje. Titkosból csak úgy sugárzik a tehetséges emberek varázsa. Egész­ aureola veszi körül, bíbor, smaragd és kénsárga lángok csapnak ki belőle, egész szinorgia ez a nő. A drágakövek pompás színorgiája. Csak néztem és ámultam. Istenem, micsoda színésznő! Olvastam Gravest. De beszélhetnek nekem az összes történetírók, én már Agrippinát mindig csak így fogom látni. És a testi megjelenésen túl, a tehetség ösztönös sugalmazásával Titkos egyetlen jelenetben világosabbá tette nekem Nérónak és az anyjának furcsa viszonyát, mint történelem­tudósok kötetei. És talán itt kapcsolódik össze a karrier és a szépség, én szentül hiszem azt, hogy Titkos most fog csak igazán karriert csinálni. Most érkezik el a szí­nésznő életének nagy állomására. Most, amikor már nemcsak szép és fiatal. Mert hiszen szép nő az van. Tucatjával állítják őket elő. A technikai civilizáció csodája ma egy húszéves leány, akit okosan neveltek, sportol­tattak, diétáztattak, féltették a bőrét, formálták a testét. Jaj, de sok van belőlük ! De hogy elfelejti az ember a leggyönyörűbb kis húszévest, amikor Titkos felragyog a színpadon! Valami pokoli hőség árad belőle és az ember csak nézi-nézi... a gyémántszandálba bújtatott rózsalevélkörmű csöpp lábát, amit kacéran odarak a fia térdére, keskeny, karmos kezének parázna, bölcs, sokat tudó mozdulatait... és talán csak a műértő veszi észre hangjában a százféle árnyalatot, ahogyan csillámlik, színt játszik, mint a gyöngyházkagyló, annyi színe van egy szónak. Bajor Gizire emlékszem a „Krétaköréből. ” mondott el úgy mondatokat, hogy évek múlva is beleborzongok, ha rágondolok. Csak vele tudom összehasonlítani. Pedig ez a legtöbb. A Titkos Agrippinájában vannak olyan mélységek, amelyek napok múlva jutnak csak eszébe a nézőnek, felbukkannak szavak, kis gesztusok, mi volt mögötte és miért mondta. Sohasem fogom elfelejteni ezt a Nero és az anyja közt való párviadalt és Titkosnak a bátorságát, ahogyan ezt az asszonyt elénk állította. Az anyát, aki a fiával szemben is akart és tudott csak asszony lenni és asszonyi fegy­verekkel tartotta fogva a férfiban a fiút. . . Izsáky Margit

Next