Film Színház Muzsika, 1958. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)

1958-08-01 / 31. szám

A szabadtéri színpa­dok műsorainak bí­rálói hajlamosak arra, hogy kritiká­jukban maguk is humori­záló stílusban írjanak egy-egy produkcióról, ez­zel is jelezve e műsorok alkalmi voltát s ezért többnyire enyhén megíté­lendő igénytelenségét. A nyári, kritikáktól és hir­telen viharoktól sűrűn megtépázott szabadtéri műsorokat komolyan szemügyre venni már oly ritkaság lesz, hogy ami­kor ebbeli szándékomat jeleztem, még szerkesz­tőm is megrémült, hogy csak nem „elvi" cikket akarnék írni könnyed és gördülékeny kritika he­lyett, amely kicsit simo­gat, kicsit csipked, de nem hatol mélyebbre, mint maguk a szóbanfor­­gó produkciók? Isten mentsen, hogy filozófiai elmefuttatásokat fűzzek a „Szerelmi ABC”, a ..Zsák­bamacska”, vagy a„Stam­­bul rózsája” előadásaihoz. (Pedig már azon is el le­hetne töprengeni, hogy vala egy Konstantinápoly nevű város, van most is egy Isztambul, sőt hírlik valami Sztornóul nevű dohánytermék is, de hol és mi a csuda lehet az a Stambul?) De már az a puszta tény, hogy nem ke­vesebb, múlt nyolc sza­badtéri színpad ad állan­dó műsort a fővárosban és a hírek szerint meg is telik minden este nézőte­rük — arra késztet, hogy egyes produkciók szabvá­nyos ismertetése helyett, egyszer elbeszélgessünk a műfajról magáról is. Mint látható, tapasztalatadó „anyag” van elegendő hozzá, a „beszélgetés“ pe­dig azt jelenti, hogy most ugyan én tettem le a ga­rast, de csak a magam véleményét mondom, ami­hez mások — elsősorban a műfaj szakemberei — hozzátehetik a magukéit, ha az övéké eltérő. Több szabadtéri szín­padon egész estét betöltő új, vagy felújított operet­tet játszanak. Ezekről ez­úttal nincs mit monda­nom, hiszen nagyrészt csak előadásuk színhelyé­­vel különböznek a szoká­sos színpadi produkciók­tól (no meg előadásuk színvonalában — amire mentségük, alkalmiságuk). De kifejezetten nyárra és szabadtérre készültek a különböző vegyes (ma­gyarul: észt­rád) műsorok. Mint például a „Szerelmi ABC“ (Állatkerti Szabad­téri Színpad), vagy az „Estére kiderül” (Maja­kovszkij Színpad). A szabadtéri vegyes műsorok rendezésére hi­vatott intézmények az el­múlt esztendőben jócskán kaptak bírálatot rendez­vényeik silányságáért, alacsony színvonaláért. A bírálatoknak (s nyilván a különböző átszervezések­nek) lett is valamelyes foganatjuk: jóival keve­sebb a selejt, a bosszantó bárgyúság és szinte kéz­­zelfo£iatóan kimutatható az igényességre törek­vés, a bemutatásra szánt számok erős rostá­lása. Végeredményben ilyen „rostálásnak“ az eredménye, hogy egyes, az évad folyamán vala­hol már sikert aratott számok helyet kapnak a szabadtéri színpadokon is. Nem lehet kifogásunk példá­ul az ellen, ha a korlátozott befogadói ké­pességű Vidám Színpad egyes bevált számai (­Ri­csaj-trió, kuplék, jelene­tek) így nagyobb közönség előtt is elhangzanak. Már a rádióból ismert számok (Liptákot meg kell nyer- A „Szerelmi ABC" egyik kedve» jelenete. A jól per*« műsort Gál DrvA­rmdntr

Next