Film Színház Muzsika, 1961. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1961-02-03 / 5. szám

é , hirtelen a Royal Revű­­színházban találtam ma­gamat. Meg se kérdez­tek, örültem, hogy végül is van szerződésem. A Royalban eljátszottam egy epizódszerepet, de néha belekotnyelesked­­tem a próbákba is, így bíztak meg rendezéssel. Valamikor Moliére-színész akartam lenni, ez volt az álmom. És a Cyrano. Mégis a kabaréba kerül­tem, minden előzetes szándék nélkül. Egy pró­zai színház igazgatójával tárgyaltam a Fészekben. Megkérdezte: „Aztán mit játszhatnál te nálam?” Dühösen feleltem: „A Re­vizort például”. Gúnyosan mosolygott: „Hát ez talán túlzás, nem gondolod?” Azonnal átültem a szom­széd asztalhoz és megál­lapodtam a kabaré igaz­gatójával. Ő hívott, én mentem. Kedvvel és ter­vekkel. Afféle kisplaszti­kát akartam a kabaréban csinálni, egyfelvonásosok kabinetfiguráit. Hamaro­san rendeztem is. Egyszer két darab közé nem ju­tott magánszám, volt öt üres perc a műsorban. Megtanultam egy rövid sanzont, a Grand Hotelt. Így lettem sanzonénekes. És­­ nem hívtak közben egyetlen prózai színház­hoz sem. Egyébként he­gedűművésznek készül­tem, egyszerre jártam a Színiakadémiára és a Nemzeti Zenede hegedű­szakára. Mellékesen pe­dig művészettörténet-filo­zófiából abszolváltam az egyetemen. Mindig vala­mi újat, mást keresek. Elaprózom magamat, azt mondod? Igaz. Most még igen. De milyen jó most a sok sanzon-gyakorlat, például a musical­ ben! S egyszer, 1941-ben Milos Aurél helyett a Halált táncoltam a Nemzeti Színház Tragédia-előadá­sán. Ezt is hasznosítom most: a színjátszáshoz mozgáskultúra kell, ki­vált a musical­hoz. Kí­sérletező ember vagyok, minden érdekel. S íme, nagyon sok hasznom van mindabból, amit eddig csináltam. G mottf : — Játszom, rende­zek, énekelek. Hívnak — megyek. — Tehát nem tudsz ne­met mondani? — Most még nem. De talán majd ... Most Do­bozi Imre „Maszek és társai” című darabjával foglalkozom; musical co­­medyt szeretnék ebből rendezni a Kis Színpa­don. Közben felkértek, hogy a Jégrevü új mű­sorát is én rendezzem. Ez megint valami új. És hát nehéz lemondani, ha hív­ják az embert, s kivált ha kedve is van, nem igaz? De ezt az új mű­fajt, a musicalt szeretem. Érdekel, izgat. Az új sze­repet is szeretem. Jó ügy, jó benne lenni. S ha ki­alakul, remélem, akkor már nem forgácsolom szét magamat. Órájára néz, hamaro­san a színházban kell lennie. Ma csak a Vi­dámban játszik. Holnap a Petőfiben. Aztán a Bar­­tók-teremben. Közben rendez. És jól játszik. És, mondják, érdekesen ren­dez. Sok példányban je­lenik meg tehát még most is. Nincsen hát kü­lönbség? De van. Ha még nem is tud nem­et mon­dani, hazatalált. Egy új műfaj megtalálta a színé­szét és a színész a mű­faját. Közben egy kicsit a Jégrevűt rendezi. Ezt mondja elmenő­ben: A minap telefon­gyári munkásokkal talál­koztunk a színházban. Az egyik megkérdezte: mi a szenvedélyem? A színház — feleltem. Nem úgy ér­tem — mondta —, ha­nem kártya, bélyeg, bor, ügető — melyik? A szín­ház — ismételtem. A színház. Minden ezért van. Demeter Imre Az Egy szerelem három éjszakájában (Margittay Ágival) 21

Next