Film Színház Muzsika, 1961. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1961-02-03 / 5. szám

GÖRÖG VENDÉGKARMES­TER. Théodore Varajannis vezényelte az Állami Hang­versenyzenekar január 26-i zeneakadémiai koncertjét. Az est szólistája Antal Ist­ván zongoraművész volt. A műsoron Brahms Tragikus nyitánya, Beethoven Esz-dur zongoraversenye és Soszta­­kovics V. szimfóniája szere­pelt. Vendégünk a látványosan dirigáló karmesterek sorába tartozik. Ha némafilmen lát­hatnék, azt gondolnánk: bá­mulatos virtuóz. Különös, hogy az „élő” előadás azt a tapasztalatot sugallja: tel­jesítményének vizuális és akusztikus része nincs kellő összhangban. Az eleven, di­namikus mozgás olykor szá­raz, unalmas muzsikálást leplez. Azaz, nem is nagyon „leplez” . . . Mert Brahms Tragikus nyitányának zordon fensé­gességéből vajmi keveset adott vissza ez a mostani tolmácsolás. Belső ellentéteit inkább kiegyenlítete, sem­mint kiélezte. Valamiféle „szomorú nyitányt” hallot­tunk, tragikus ouverture he­lyett. Beethoven versenymű­vének kísérésekor sem ér­tették meg egymást a szó­listával: külön nyelven be­széltek, előbbi a klassziciz­mus finom nyelvén, utóbbi a romantikáén. Igen, Antal István kétségkívül érdekes művészi felfogásról tett ta­núságot. Az Esz-dúr kon­cert Beethoven utolsó zon­goraversenye, számos eleme már a romantika felé mu­tat. Antal épp ezért a ro­mantika irányából közelítet­te meg a művet: erre val­lott játékának bizonyos szó­noki pátosza a nagyobb ívű témák kifejtésében, bizonyos magyarázó gesztus egy-egy hang kihangsúlyozásában, a tempóvétel szabadságában. A közönség tetszéssel fogad­ta Antal István mindig újra és eredetire törekvő mű­vészegyéniségének ezt az ér­dekes megnyilvánulását. A dirigens legnagyobb si­kerét a nálunk ritkán hall­ható 5. Sosztakovics szim­fónia előadásával aratta. (Ezt is, akárcsak a nyitányt, partitúra nélkül, emlékezet­ből dirigálta.) A mű, szer­zője életművében - úgy érezzük - az „idézőjelek szimfóniája”. Az első tétel tűnődő-kérdő motívikájától a finale himnikus ragyogá­sáig az új hangú és köz­érthető mondanivalójú műért vívott alkotói küzdelem fá­zisai tárulnak elénk, he­lyenként idézetnek vagy per­­sziflázsnak tűnő neoklasszi­kus Schubertes, Richard Straussos és Prokofjeves szakaszokkal. Valamennyi té­tel közül a szellemes scher­zo talált — érezhetően — a legkedvezőbb fogadtatásra. Bőnig Ferenc Théodore Varajannis vezényelte az Állami Hangverseny­­zenekart (Kertész felv.) A BERLINER-TRIÓ (Hans- Peter Schmitz — fuvola, Werner Hapt — gamba és Hans Pischner — cembalo) nagysikerű hangversenyt adott a Bartók-teremben. Kiváltképp Schmitz, az együttes nagyszerűen játszó fuvolása és Pischner mesteri cembalójátéka jelentett kü­lönleges élményt a kamara­muzsika híveinek. A műsor első felében Telemann, Händel és Bach trió-szonátái hangzottak el, a műsor má­sodik felében egy Couperin­­szolt és Vivaldi egyik trió­szonátája aratott őszinte si­kert.

Next