Film Színház Muzsika, 1961. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1961-04-21 / 16. szám

51­­(M¥hUM‘ ) Új magyar színmű a József Attila Színházban "E­GY APA VÍVÓDÁSA ■*­' elevenedik meg a József Attila Színház színpadán. Egy éjszakai töprengés után bontakozik ki az apa, az anya és fiúk viszonya, a nevelés gyötrő problémái, és ve­tődik fel a kérdés: miért nem lett olyan fiú, mint amilyennek apja álmodta, amilyenné nevelni sze­rette volna? A probléma, ahogy mon­dani szokták, , ,benne van a levegőben”. A sajtó, de az irodalom és a film is, szinte kedvtelve boncol­gatja az ifjúság egy ré­szének magatartását, élet­formáját, erkölcsi felfo­gását. S valóban, társa­dalmunk nagyszabású változásai immár minő­ségi különbségeket is lét­rehoznak az emberi ma­gatartásiban, az emberek egymáshoz fűződő kap­csolataiban, egyszóval az erkölcsben is, és létrehoz­nak néhány ellentmondást is. Kállai István új da­rabja sorra fel is vet a mutatkozó erkölcsi prob­lémák közül néhányat — s ha választ még nem is tud adni —, segít az okok kutatásával. Egy dologban minden­esetre hatásosan segít. Abban tudniillik, hogy egyre világosabban tudo­másul vehetjük: az újjá­alakuló erkölcs alapvető tendenciáját megszabhat­ják az idősebb generá­ciók is meg is szabják, mert ők hozzák létre a meghatározó anyagi ala­pokat), de a részleteket az új generáció fogja megszabni saját magának. S e sorok íreje e tekin­tetben teljes mértékben Engels-szel tart, aki ezt írta a kommunista társa­dalom nemzedékéről: „Ha ezek az emberek itt lesz­nek, mit sem fognak tö­rődni azzal, hogy a mai vélemény szerint mit kel­lene tenniük, maguk fog­ják kialakítani életrend­jüket és ennek az élet­rendnek megfelelő közvé­leményt ■ m­ennyi az egész.” Mindezt azért említem, mert igazolni szeretném azt az álláspontomat, hogy hiba lenne Kállai Istvántól azt követelni, hogy pontos és „általános érvényű” választ adjon az apák és fiaik viszo­nyában felvetődő kérdé­sekre. Még tipikusnak sem tekinthető a színpa­don megjelenő apja (s e tekintetben helytelenítem, hogy nem adott konkrét nevet hőseinek ezzel is hangsúlyozva, hogy egyet­len, esetleges esetről van szó). Mert amit általános érvénnyel elfogadhatunk a színműiből, az csaknem független a drámától, az inkább a gondolkodó, mint a célratörő dráma­író terméke. A színpad­ra állított figurák ugyan­is megfelelően egyéní tet­tek, történetük ezáltal is lebilincselő, de jellemük egyáltalán nem alkalmas arra, hogy vonzerejükbe kerülve, azonosuljon velük a néző. Annyit természe­tesen elér a szerző, hogy érdeklődéssel figyeljük alakjai sorsát és arra is odafigyeljünk, amit mon­danak, de azt már nem, hogy szívünk eger-ott dob­banjon szívükkel. Inkább kívülről figyeljük őket és Kellemetlen keresztkérdés (Sinkovits Imre, Rádai Imre és Kállai Ilona)

Next