Film Színház Muzsika, 1962. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1962-01-05 / 1. szám

gurát, egyszerű papírmasé nem szabad a film egyet­­kirakati bábává lesz, sen szereplőjét sem val­­akire mindenféle szart,­ságosnak felfognunk. Ez dolmányt, huszársujtást az egész film voltaképp rá lehet aggatni. Aztán egy mindmáig élő stílus­­mégiscsak arra kénysze­­nült, az álmagyarkodó, rítenek, hogy belehelyez­ gyöngyösbokrétás, be­­kedjünk Angyal Bandi tyárromantikus giccsnek tudatalattijába, ugyanis a paródiája. Abszolút já­­vele álmodunk valami ték. S így az élő szerep­­szörnyűséges lázálmot, töknek is csupán stilizált amiből aztán nincs is éle­ letük van. De azért az redés. Kinek a szemével ilyen mindent átfogó szó­­kell látnunk? Bandiéval? lírából is valahogy „ki Lényegében jóindulatú kellene látnunk”. Emlí­­tsmeretlen marad szó­ tettem, hogy az anakro­­m­unkra, akit ki lehet ne-­nizmust már a film ele­vetni, de akivel együtt- jön érezzük, de ez inkább érezni, együttlátni aligha valóban csak a nézőnek a lehet. De vegyük csak elő kinti világból magával a szatíra horgára fogott hozott viszony­ érzése, bár „nagyobb halakat”. Azt maga a film is tesz több a görbe tükröt fogadjuk-e utalást, hogy amit mi itt él szemléletünkül, amely- látunk, komikus perem­­ben a hazánkba rándult ki a-világ. De azt az erőt, kultúrálatlan milliomos azt a közeget, ami mind­­külföldieket mutatja be ezzel ma igen élesen nekünk a film, vagy azt szemben áll, és ami az a görbe tükröt, amelyben ilyen álromantikára eset­ezek a külföldiek — leg­hajló emberben is vi­­ugyancsak a film szerint logossá teszi, hogy ez az — bennünket látnak? egész káprázat nem csu- Vagy Angyal Bandi li-­pán szubjektíve, de obi­­dérces álmainak higy- jektíve is már a múlté­gyünk-e? Egyáltalán nem — semmilyen formában döntötték el az alkotók, nem testesíti meg a film. És így az is homályos. Rokonszenvesnek érez­­hogy milyen álláspontról tűr, hogy már az elején és kit kritizálnak. Ka­ a lényegest ragadja meg rántsem arról van szó, a film, de az, amit kez­­hogy ne értenénk meg, detben lényegesnek lát­tunk, később kavargó je­lenségekre hullik szét a határozottabb rendezői magatartás híján. Nem­vitatjuk: az eszmei szán­dék tiszta, a múlt egy kajánkodó ördögének el­űzése. De a viszonylatok tisztázatlansága kétsé­gessé tette az eredményt. SZINETÁR MIKLÓS első filmrendezői munkája hatá­rozott kvalitásokat mutat en­nek a művészi pályának eredményes művelésére is, a színházból megismert kezde­ményező kedve, ötletessége, intellektuális bátorsága a filmstúdió falain belül sem hagyta cserben. De feltétlenül le kell higgadnia, nem szabad egy témát a végleteikig érez­ni, féktelenül variálni, úgy, hogy az már a Alim felénél önismétlésnek hasson. Hiába tűzdelte meg ezernyi ötlettel. Minden bizonnyal van ezek között az ötleteik között új, van utánérzett, nem érdemes eredet­kutatásba fogni, de az olyan gag például, mint a külföldiek előtt felnyíló ha­társorompónak a vasfüggöny­re emlékeztető csörömpölés­sel való hang-aláfestése, min­den dicséretet megérdemel. A Szabó-család „szerepeltetése” sem volt rossz idea. Szinetár régi vágya volt, hogy fil­men valósíthassa meg azokat az elképzeléseit, amelyeket a színpad keretei közt nem le­het. Most ízelítőt adott belő­lük, de bizonyos fokig azok­ból is, amelyeket a film kere­tei közt sem igen lehet meg­valósítani. Ha Szinetár meg­vonja ezeknek az elképzelé­seknek a reális mérlegét, so­kat okulhat soron következő filmjei hasznára. Hildebrand István operatőr jó munkatár­sa volt a rendezőnek, kame­rájának nézőpontja, mozgása olykor igen eredeti és kife­jező, de azért általában őt is túlságosan elragadta az avantgarde-hév. A színészek - Agárdy Gá­bor, Váradi Hédi, Bessenyei Ferenc, Lorán Lenke, Szendrő József, Sennyei Vera, Schu­bert Éva, Kálmán György, Peti Sándor és a többiek­­ jól komédiáznak. Sas György „Dalold el ezüst gitár.” Menyasszonykérés a hortobágyi be­tyárcsárdában (Lorén Lenke és Bessenyei Ferenc) (Foto Rajnagép

Next