Film Színház Muzsika, 1962. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1962-01-05 / 1. szám

1Aj magiját­o­t,iamszatíra Délibáb minden mennyiségben NE RESTELKEDJÜNK, valljuk be őszintén, sze­retnénk egyszer már mi is úgy istenigazában ki­mulatni magunkat. Isme­rek olyan magyar pol­gárt, aki éppúgy féltve tartogat egy-egy húszast tárcája titkos rekeszében, akárcsak a filmbeli An­gyal Bandi kartárs, hogy alkalomadtán ő is meg­szerezze vele az igazi jó­mulatság édes örömét. Csakhogy nem a Búsuló Kanászhoz vagy hasonló szakmabelihez címzett csárdában, cigányzene hangjai mellett, hanem mondjuk az Uránia vagy Vörös Csillag moziban, egy új magyar filmvíg­játék előadása közben. Köztudomású, hogy er­re az utóbbi időben ritka alkalom kínálkozik. Most azonban e délibábos film­szatíra vetítésének kez­deti időszakában felcsil­lan a szemünk, enyhe jól­eső spiccet érzünk, íze­sen nevetgélünk, olykor egy-egy hahotát is meg­eresztünk. Kecsesen, kel­lemesen perdülnek elénk az ötletek: Angyal Bandi budapesti lakos kistiszt­viselői lelkének minden búsmagyar nosztalgiáját beleénekli, sőt beledalolja a cigarettafüstös vendég­látóipari éjszakába. Van valami eredetiség-íze, új­donságszaga ennek az el­indításnak, a rendezői frisseségnek, amellyel a mondanivalót rögtön a lé­nyegnél kezdi el. A nézőt azonnal megcsapja az anakronizmus levegője: egy idejétmúlt szellem dá­­ridózik itt felruházva a nevetségesség sok ötletes, látványos vonásával. Érezni az új rendezői len­dület szelét, amely némi szertelenségektől sem tar­tózkodik. Dehát az adott műfajon belül ez nem csak megengedett, hanem olykor egyenesen megkí­vánt stílus. Ám egyszer csak nagyot perdül az ötlet­ rokka. Valahová nyugatra fújt bennünket az imént em­lített lendület, hogy be­lekóstoljunk, milyen is a „hírünk a nagyvilágban”. És ezzel a kellemesen csípős ironizálást felváltja a totális burleszk-szatíra mindent elsöprő pusztai vihara. Szinetár Miklós a rendező (és Banovich Tamás társrendező), aki­nek volt mersze és elég ötlete, frissesége ,a józan mértéktartás elvetésével is a szürkeség, az unalom ellen támadni, most át­­bukfencezik az ötletek teljes elszabadultságának világába. Van itt minden, akárcsak egy szórakoz­tatóüzemi kombinátban, mondjuk a Vidám Park­ban. Van elvarázsolt kas­tély, hullámvasút, céllö­völde, még vattacukor is. Minden pörög, forog, tót­ágast áll, minden be van kapcsolva. Az enyhe spicc helyett megrohan minket valami szédület. TOVÁBBRA SEM MON­DUNK MÁST, jó dolog a szatíra. Főleg ha való­ban jó. De minden azért a szatíra jogcímén sem mozoghat. Legalább a né­zőtéri széknek kell fix ponton nyugodnia, külön­ben a néző elveszti „né­zőpontját”. S itt csak­ugyan erről van szó. El­kezdődött a komédia An­gyal Bandival, folytató­dott a külföldi, majd a belföldi álpropaganda ki­gúnyolásával. Azzal ugyanis, hogy lelkiisme­retlen üzletvezetők a na­gyobb profit, illetve a nagyobb tervteljesítési prémium érdekében ho­gyan hazudjék délibá­bossá a magyar eget. A kettő között — meg kell mondani — sok különb­ség nincs. Eközben bele­keveredünk egy ultra­­betyáros, szuper-pusztás, hiper­gatyás kabaré mi­liőbe. Angyal Bandi to­vábbra is ott van előt­tünk, mégis elveszítjük szemünk elől ezt az ér­dekesnek bemutatkozó fi­­ ú Kökényszemű barna kislány.” Angyal Bandi így bűvöli Eddát, a milliomoslányt. (Agárdi Gábor és Váradi Hédi)

Next