Film Színház Muzsika, 1963. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1963-07-06 / 27. szám

rántsem akarom azt mon­dani, hogy — a példa ked­véért említve —, ebben a most befejezett színházi évadban ne lett volna szín­házi életünkben jónéhány érdekes, helyenként izgal­mas produkció. A teljes át­tekintés mégis inkább azt a bizonyos stabilizáló, szolid igyekezetet mutatja. Elte­kintve az új magyar művek nagyszámú bemutatójától — erről még külön szólunk legközelebb —, nehéz olyan produkciót találni, amely a legjobb színházi értelemben feltűnést keltett volna. Természetesen az sem­­kö­zömbös, hogy milyen szín­vonalon stabilizálunk és az is igaz, hogy a mutató in­kább a jó átlag körül mo­zog de érdemes lesz azon elgondolkoznunk, vajon a művészet fejlődéséhez a mégoly jó átlag őrzése is elégséges-e. Itt nem lehet fenntartás nélkül érvényes az a módszer, amely az el­ért eredmények rögzítésére építi akárcsak közeli jövő­jét is. A színház mindig is a gyors változások világa volt és az egy-egy produk­cióban elsajátított tudást a következő alkalommal már másként, magasabb színvo­nalon kell alkalmazni. A színház változó termé­­szete most, a mi korsza­kunkban kétszeresen is­ ki­­mutatkozik, hiszen nekünk valami egészen újat kell te­remtenünk. Minden nagy társadalmi korszak saját törvényeit érvényesítette a színház világában is. S a változó korszakok nemcsak szemléletükben, de jó­részt eszközeikben is elkü­lönültek az előbbiektől. A görög dráma tiszta egysége, egyszerűsége és határozott­sága a társadalmi feltételek mellett arra is épült, hogy a nagyközönség által jól is­mert történeteket állított színpadra. A színpadi törté­nés érthetősége érdekében nem kellett sem az előzmé­nyeket, sem a szituációt magyaráznia. A modern dráma ezzel a feltétellel nem rendelkezik — nem al­kalmazhatja tehát ugyan­azokat a módszereket. S minden korszakváltásnál éppígy kimutatható, hogyan változnak szükségszerűen a dráma és vele a színház módszerei, eszközei. Ha mi most egy nagy kor­szakváltás idején egysze­rűen csak jó átlagszínhá­zat csinálunk és azt működ­tetjük, anélkül, hogy az új, sajátos drámai és színházi eszközök felismerésén, meg­találásán fáradoznánk, színházi értelemben aggasz­tóan el fogunk szegényedni. A tünetek jelentkeznek. Gazdálkodjunk a meglévőből? A korszerű, szocialista szellemű művek mellett a színház két nagy drámacso­­portból választja műsorát. Mi — eszméinktől és esz­ményeinktől vezetve — a polgári drámát inkább csak tudomásul vesszük,­­s ha színházaink műsorra is tű­zik a polgári dráma egy-egy jeles — vagy máskor éppen gyenge esetleges — alkotá­sát, sokféle eszközzel meg­kísérlik azt áthangolni. En­nek azután olyasféle hatása van, hogy szinte gépiesen kutatjuk fel és mondjuk ki, miként leplezi le ez va­gy az a mű, a kapitalizmus fel­oldhatatlan ellentmondá­sait. Bizonyos, hogy ez csak átmeneti időre lehetséges módszer és a jövő szocialis­ta színháza a dráma polgári korszakának valóban csak a legjobb, a maga korát leg­­igazabban kifejező műveit fogja befogadni. Úgy, ahogy a klasszikusokat rostálja, csiszolja az idő. Annak a stabilizáló tö­rekvésnek, amelyre kény­telenek vagyunk felfigyelni az egyik legvitathatóbb vo­nása éppen az, hogy a pol­gári drámához való viszo­nyunkat — értem most a mai nyugati drámát is —, ebben a némiképpen vulgá­ris-magyarázó állapotában rögzíti. De hát meddig érhe­ti be a színház, s meddig elégszik meg a néző, azzal az egyetlen kritériummal, hogy „leleplezi a hazug élet­formát”. A világnézeti fogantatású színház, amilyen a miénk, nem keresheti minduntalan az érveket ahhoz, hogy mű­sorába iktasson olyan mű­veket, amelyeket közben gyakran röstelkedve vállal. Megismerni és megválaszta­ni azokat az alkotásokat, amelyeknek előadása nem jelent zavarral emlegetett kompromisszumot —s ez le­hetne a célirányos módszer. S nemcsak a polgári drá­ma tekintetében kellene mást akarnunk, mint amit a jelenlegi állapothoz való kötődés ígér: az egyetemes színházi örökséggel is bát­rabban lehetne gazdálkod­nunk. A szerkesztőséghez érke­zett egyik levél írója jegyzi meg, hogy a színház az ő képzeletében olykor mint valami szép múzeum jele­nik meg. Elmúlt korok, volt emberek nagyságát vagy törpeségét elébetáró gyűj­teményként. Nem igaz ál­láspont, természetesen nem az. De hát színházat szerető, ember írta, s ezért elgondol­koztató, milyen hatások formálták ezt a véleményt. Bizonyos része van ebben annak a gyakorlatnak, amely jónéhány színházun­kat már-már egyforma ar­culatúvá faragta. Hogy szinte minden prózai szín­házunk már évek óta „sor­­ra veszi” a lehetőségeket s eljátszik egy-két klasszi­kust. Ezek kiválasztásában az egyik szempont az együt­tes tagjainak szereplehető­sége, a másik meg az, hogy „ez már régen nem volt mű­soron”. Az előbbi ok a színház természetéből kö­vetkezik, az utóbbi azonban meglehetősen gyenge tám­pont a választáshoz. Ha színházainknak határozot­tabban megkülönböztető ka­raktere lenne, bizonyos, hogy a választást logiku­satok okok segítenék s a né­zőben nem ébresztené azt a gondolatot, hogy elsősorban muzeális szépséget nyújta­nak neki. Ezen a­­képen nem változ­tat a klasszikusokat idéző előadások némelyikének ör­vendetes sikere. A tavalyi Hamlet-előadás a magyar színjátszás nagy büszkesége. Az Oidipusz király, a Ro­meo és Júlia, a Julius Caesar, a miskolci Szent Johanna, a debreceni Ahogy tetszik előadása — a maga nemében mind ho­zott valami jelentős több­letértéket. S mégsem tűnik oktalannak az az igény, amely a színházaktól a klasszikus művek kiválasz­tásában is egy sajátosabb, programatikus gyakorlat érvényesítését sürgeti. Ennek is akadálya lehet, ha csak a jelenlegi színvo­nalon akarunk stabilizálni. Némi bátorsággal azt is mondhatjuk, hogy a néző nemcsak a sorozatosan gyengébb produkciókkal je­lentkező színháztól távolo­dik el, de attól is, amelytől nem kap többet, mint amit vár... Hámori Ottó Sinkovics Imre, Básti Lajos) Miskolci Nemzeti Színház, Szent Johanna (Verebély Iván, Görbe János, Csiszár András, Mátl György, Loránd Hanna, Némethy Ferenc) Kotnyek felv. a

Next