Film Színház Muzsika, 1963. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1963-07-06 / 27. szám

Hiszen n­­ sem tetszett...! PETROVICS EMIL: Évadzáró társulati ülé­­­seken, cikkekben, kri­tikákban sok szó esik ezekben a napokban az elmúlt évadról. Rendezők, színészek, írók válaszait közöljük a Film Színház Muzsika kérdéseire. Első kérdésünk melyet a művészeknek feltettünk: — Mi szerezte az el­múlt évadban a legna­gyobb örömet, mi okoz­ta a legnagyobb bosz­­szúságot? BÁSTI LAJOS, a Nemzeti Színház művésze: — A legnagyobb örö­met? Az a becsületes, tisz­ta légkör, amely a Nem­zeti Színház új igazgatósá­gának munkáját, törekvé­seit jellemzi. A bosszúsá­got egy kényszerűség. Hiába, hosszú évek lerakó­dott üledékét, hibáit és mulasztásait a legmegfe­­szítettebb igyekezettel sem lehet olyan tempóban tisz­tába tenni, ahogy azt egy­részt a Nemzeti Színház valamennyi tisztességes tagja igényli, másrészt, a mai európai színjátszás nívója és ritmusa megkí­vánná. — Tudjuk, szereti a zenét. „A két Bolyai­ban is maga hegedül. Vajon az elmúlt sze­zonban kányszor volt operában és hangver­senyen? — Valóban imádom a muzsikát. De be kell val­lanom: operába az idén sem jutottam el. Koncer­ten kétszer voltam: egy Ferencsik­ vezényelte De­­bussy-esten, s egy másikon, amelyet Forrai Miklós di­rigált. Nagy élvezetet szer­zett mindkettő, kivéve azo­kat a helyeket, ahol — ne­kem kellett szerepelnem, szövegmondásként... ÁDÁM OTTÓ, a Madách Színház főrendezője: — Az elmúlt évad legna­gyobb öröme számomra De Lullo és Planchon vendég­­szereplése volt a Petőfi Színházban. Ezzel szem­ben a legnagyobb elkese­redést az váltotta ki be­lőlem, hogy a magyar szí­nésztársadalom és általá­ban a színházi szakembe­reink milyen részvétlenek voltak és milyen nagy­mértékben fumigálták eze­ket a kiváló produkciókat. — Mi izgatja most a legjobban? — Büchner Danton ha­lála című drámájának ren­dezőpéldányán dolgozom. Évek óta készülök rá, na­gyon örülök neki! SÁNDOR JUDIT, az Állami Operaház magánénekesnője: — A Pelléas és Mélisan­­de, volt az elmúlt évad­ban az én legnagyobb örö­möm. Találkozás a szere­pek szerepével, Mélisandd­­al. Bosszúságom? A Bar­tók-termet alkalmi szín­házzá alakították át, amely, ha nem is ideális kamaraterem, befogadó képessége alkalmas volt énekszóló koncertekre. A Zeneakadémia kisterme túlságosan kicsi, nagyter­me pedig túlságosan nagy erre a célra. Megfelelő te­rem hiányában nem volt három év óta önálló dal­estem Budapesten. Pedig állandóan újabb ciklusokat tanulok a rádiónak, s eze­ket szívesen elénekelném a pódiumon is. — Milyen problémák izgatják most? — Az Erkel Színházban felújítottuk a Lohengrint, de én szeretném ha még több' Wagnert, sőt Richard Strausst is felújítanánk". S noha most már bővült az Operában a modern re­pertoár, még sok minden hiányzik Raveltől Dalla­­piccoláig. SULYOK MÁRIA, a Vígszínház művésznője: — Legnagyobb örömöm az volt, hogy a színháza­kat temető cikkek ellenére most a nagy kánikulában is állandóan zsúfolt néző­térnek játszunk. Ami a keserűségeket illeti: izgu­lékony vagyok, tehát a kelleténél jóval többet bosszankodom, de öt perc alatt még az okát is elfe­lejtem. — Nagy sikereket ara­­tott az új magyar drá­mában. Elégedett-e ez­zel? — Én a magyar drámák­ban mindig negatív figu­rákat játszom. Olyanokat, akiket a közönség jól is­mer. Most már szeretnék végre-valahára pozitív ala­kot is játszani, aki se nem ledér, se nem fasiszta, ha­nem becsületes, de még­sem unalmas ember, és akit jól ismer a közön­ség ... DOBAI VILMOS, a Pécsi Nemzeti Színház főrendezője: — Tetszett, hogy szín­házaink sokkal több új magyar darabot mutattak be, mint az utóbbi évek­ben. Tetszett, hogy néhány jó külföldi színház vendég­szerepelt Magyarországon és tetszett Major Tamás alakítása a „Kedves ha­zug”-ban. Nem tetszett, hogy az előző kérdésre csak ennyit tudtam vála­szolni és az sem tetszett, hogy lassan és rengeteg huzavonával halad szín­házi életünk szervezeti kérdéseinek megreformá­lása. — Mi a vidéki színhá­zak legnagyobb pana­sza? — Az aránytalanul ki­sebb erkölcsi és anyagi megbecsülés, ami a vidé­ken dolgozó művészeknek jut a pestiekkel szemben. Ebbe természetesen bele­tartozik a sajtó érdeklő­dése a vidéki bemutatók iránt. a Petőfi Színház zenei vezetője — A görög színház ven­dégjátéka! Ezen belül is a kórus. Az, hogy a színpadi játék valamennyi eszközét a legtökéletesebb ökonó­miában használták ki. A prózában való zenélésük! Bosszúságom? - Moldova György „Légy szíves Jero­­mos”-át kihagytuk, mint le­hetőséget! Nem sikerült úgy színpadra állítanunk, aho­gyan szerettük volna. — Mire vágyik a zeneszerző Petrovics Emil? — Operaszövegkönyvre! Az a vesszőparipám, hogy magyar író magyar téma­körben írjon nekem szöveg­könyvet. Szövegkönyvet egyelőre nem kapok sehon­nan. Nyilván nem azért, mert nincs ilyen magyar író! Csak nem tudjuk egy­mást megtalálni! Néha az az érzésem az utcán, hogy most épp itt megy el mel­lettem. És elmegyünk egy­más mellett... LUKÁCS MARGIT, a Nemzeti Színház művésznője­ — Az, hogy eljátszhat­tam a „Kedves Hazug” női figuráját. — Az, hogy akik a premiert látták, nem jöttek el egy későbbi elő­adásra is... — Elkezdték próbálni a ,,Macbeth”-et, ön lesz a Lady. Mondhatna va­lamit ezzel kapcsolat­ban? — Végzős voltam a Színi­­akadémián, amikor rám osztotta Ódry Árpád egy sikamlós francia vígjáték, a „Mézeshetek” női szere­pét. Nekem az a könnyű nőcske nem volt ínyemre. Megmondtam, nem válla­lom. Ódry Árpád mosoly­gott: „Tudom, miért ide­genkedik tőle. De higgye el, ha egyszer majd Lady Macbethet játssza és nem lesz éppen olyan vonzó nő, mint ebben a szerepben Básti Lajos Ádám Ottó Sándor Judit Sulyok Mária

Next