Film Színház Muzsika, 1964. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1964-10-30 / 44. szám

SZÍNÉSZ ÉS SZEREP Nagy Imre körorvos: Kállai Ferenc A színész Németh László művében játszani, úgy érzem, izgal­mas, gyönyörű érzés. Az ő munkáiban az igazságkere­sés olyan differenciált izzá­sát érezheti az ember, ami kiváltképp inspiráló a szí­nész számára. Mert az igaz­ságkeresés sarkallja a szí­nészt, felfokozza légkört, jellemet, figurát teremtő erejét. Az író bátor, egyenes ge­rinccel végigjárt művészi útja olyan tényező, amely maximális igényt támaszt az ő munkáit tolmácsoló színésszel szemben. Ezzel az igénnyel kezdtem és vé­geztem a munkámat Né­meth László — Nagy Imre körorvosának a megformá­lásában. Vonzott, érdekelt ez a drámai alak, az 1935-ös Magyarország kivé­teles egyénisége, aki azért hagyja ott gazdag család­ját, hogy «ág, tövis, sav le­marjon róla minden ha­zugságot». Eljut addig, hogy a szegények doktora legyen, a kétségbeesés far­kasa, a tiltakozás szobra ... Egyik legnagyobb prob­lémám az alakítás közben a megfelelő kifejezési for­ma és hang megtalálása volt .Minden ember jelle­mének, idegrendszerének, helyzetének megfelelően a saját ritmusában él, mo­zog, cselekszik, sőt rob­ban, kivételes pillanatok­ban is megőrzi idegrend­szerének,­­ lelkiségének sa­játságait Ezért próbáltam az első felvonásban vissza­­tartottabb expozícióval in­dítani a cselekményt Tu­dom, nem a leghálásabb színészi helyzet, de úgy vé­lem, ez áll legközelebb az igazsághoz. Nagy élvezet számomra ennek a szerepnek a gon­dolatait úgy közölni az ak­kori társadalomról, a sze­relemről, eszmékről, hogy lényegében magáról az em­berről szóljanak. Az eddigi előadásokból azt tapaszta­lom, hogy a nézőtéren is megtisztító és felemelő visszhangra talál a dráma. S igen boldog vagyok, hogy ezeknek a gondolatoknak járó elismerő, lelkes tapsot most én könyvelhetem el. A kritikus Minden rokonszenv hang­­súlyozása nélkül, de a fül­sértő rosszindulatra sem figyelve megállapíthatjuk, hogy Kállai Ferenc játéka Németh László »Villám­­fénynél­» című drámájában, nagyszerű példája a tuda­tos és eredeti szerepépítés­nek. Az is kiderült az utób­bi előadásokból, hogy a premier sajátos izgalmai­nak eltűntével a szerep belső szellemi izzása átfűti azokat a szituációkat is, ahol a játék ritmusa akkor feleslegesen lassúnak tűnt, s a kifejezés módja nem éreztette eléggé a mögöt­tük lezajló gondolati rob­banások intellektuális izzá­sát Érdekes módon a gon­dolatok hirdetése takarta, fékezte a játék természe­tes ritmusát. Ma a gondolati tudatoso­dás, a felismerés, a nagy emberi választás oly tisz­tán megy végbe a színpa­don, hogy átéljük a csen­dek és a finom, szinte ze­nei hangsúllyal tolmácsolt monológok, dialógusok gon­dolati tartalmát és intel­lektuális szépségét. Érde­kes figyelni Kállai Ferenc játékában az egyszerűség­re, a természetességre való törekvést. A kifejezés igaz­ságát, a játék emelkedett­ségét ezzel tudja igazán stí­lusosan megteremteni. Ilés Jenő

Next