Film Színház Muzsika, 1964. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1964-10-30 / 44. szám

A DAVID JANSZONSZ első hangversenye Arvid Janszonsz leningrá­­di karmester két koncertet vezényel Budapesten a Ze­nei Hetek során. Mindkét hangverseny műsorán egy­­egy magyar vonószenekari mű is szerepel: Sugár Di­­verti­mentója, illetve Kado­sa XV. szimfóniája. Első estje , melyet 29-én adott a Zeneakadémián az Állami Hangversenyzene­karral — igazolta választá­sa helyességét. Sugár Rezső Divertimentója — s ezt nem mondhatjuk el a »magyar diverti­mento-korszak« va­lamennyi produktumáról — ma is friss és finom alko­tásként hat. Bizonyos táv­latból szemlélve, úgy érez­zük, aligha született volna meg Bartók Divertimentó­jának és alkalmasint Szer­­vánszky vonószenekari Sze­renádjának inspirációja nélkül. Ám, félretéve a pragmatikus történetírás szempontjait, bízvást állít­hatjuk, hogy Sugár öttételes műve kiváló kompozíció: nemes anyagból készült s egy nagytudású mester pompás ötvösművészetéről vall. A legimpozánsabb benne forma és tartalom természetes művészi egyen­súlya. — Janszonsz meg­értően, nagy odaadással vit­te sikerre a művet. Ez a megértés, a művel való tökéletes azonosulás jellemezte a karmester és a zenekar további teljesítmé­nyét is. Sosztakovics IX. és Csajkovszkij Patétikus szimfóniája hangzott el ezen az estén a bevezető magyar szám után. Soszta­kovics művéből különösen az első tétel tolmácsolása keltett nagy hatást: ezé a szellemes, ironikus Alleg­­ro-é, mely sok tekintetben Prokofjev érett remekeivel tart rokonságot. De elisme­réssel szólhatunk a többi tétel interpretálásáról is. Az est legnagyobb élmé­nyét kétségkívül Csajkovsz­kij Patétikus szimfóniájá­nak élet­teli, magával raga­­dó, rendkívül kultúrált elő­adása jelentette. Semmi da­gályosság, semmi keresett­ség vagy pózoló túlzás nem volt ebben a tolmácsolás­ban : hatása közvetlenségé­ben, tragikumának együtt­érzésre késztető, megindító egyszerűségében nyilvánult meg. (bónis) Szeryng szólóestje Henryk Szeryng, a Mexi­kóban élő lengyel szárma­zású hegedűművész 21-i zeneakadémiai szóló-, illet­ve szonátaestjén — partne­re a nagyszerű Petri Endre volt — újra bizonyságát ad­ta kivételes tehetségének és tudásának, más szóval an­nak a ténynek, hogy szemé­lyében a nemzetközi élvo­nal egyik reprezentánsát ünnepelhetjük. Bámulatos technika, gyönyörű tónus, szuggesztív értelmező­ kész­ség, átfogó stílusismeret: ezekhez az alaptulajdonsá­gaihoz már csak hatalmas munkabírását kell hozzá­tennünk. Monumentális »hivatalos« műsora után (Brahms: G-dúr szonáta, Szonáta-scherzo, Bach: d­­moll szólópartita, Ponce: Sonata breve, Prokofjev: II. szonáta, Szymanowski: Not­turno és Tarantella), leg­alább fél koncertnyi rá­adást adott még. Szeryng, művész-alkatát tekintve, Mi­stein és Menu­hin típusa között áll, egye­sítvén önmagában e két el­lentétes művész-típus leg­vonzóbb sajátosságait: töké­letes virtuóz, de játékában semmi külsőségesség, sem­mi öncélú csillogás nincs, komoly szavú költő, kinek szárnyalását nem fékezik technikai problémák. Az a szenvedő, vívódó hang, mely Menuhin játékára olyany­­nyira jellemző, tőle tán idegen. Egyenletességgel, töretlen íveléssel kárpótol érte s egy nagyon értékes és mély, komoly és hatalmas művészegyéniség megnyi­latkozásával, nagy élményt adó kitárulkozásával. Bónis Ferenc Arvid Janszonsz az Állami Hangversenyzenekart vezényelte a Zeneakadémián Várhelyi Endre (Dulcamara) és Doro Antonioli (Nemorino) a Szerelmi bájitalban (Kertész felv.) Harmath Éva, Harmath Éva, a Szegedi Nemzeti Színház művésznő­je, a Pillangókisasszony címszerepében mutatkozott be a budapesti közönség­nek. Sok, drámai operasze­repe közül Butterfly talán nem a legjobb megnyilvá­nulási alkalom igazi egyé­nisége számára; Aidaként jobban el tudjuk képzelni. Énekesi kvalitásai azonban így is figyelmet keltettek. A súlyosabb drámai erőt kép­viselő hang, amelynek biz­tos magasságáról is meg­győződtünk, a művésznő formáló készségének kö­szönhetően szép sikert ért el. Ugyanennek az előadás­nak érdekes, új Sharpless­­szereplője volt: Nagypál László. Ismert tenoristánk.

Next