Film Színház Muzsika 1965. január-június (9. évfolyam, 1-26. szám)

1965-03-12 / 11. szám

s­esszimizmus, szoron­gás, patológia, féle­lem, neurózis... Ezek a szavak és fogalmak mind gyak­rabban és hangsúlyo­sabban bukannak fel, ami­kor korunk művészetét boncolgatjuk. Igaz-e, hogy a ma emberének, a művész­nek csakúgy, mint a közön­ségnek, az idegéletét és életérzését tükrözik a hite­lesnek kikiáltott vagy elis­mert művészi alkotások? De sokat beszélünk és vitat­kozunk ezekről a problé­mákról! Jó lenne egyszer már meghallgatni a pszi­chiátert, az idegélet és a lel­kivilág hivatott tudóját is. Dr. Klimes Károlyt keres­tük fel, a neves tanárt, aki köztudomású, hogy maga is gyakorló muzsikus, s igen otthonos a művészeteknek jóformán minden ágában, sokat jár színházba, hang­versenyre, képtárakba, ren­geteget olvas. — Az utóbbi tizenöt-húsz esztendőben — mondja — a művészi kifejezésmódnak, vagy ha úgy tetszik, nevez­zük stílusnak, többféle vál­tozását éltük meg. De ha már a magam hivatásának a szemszögéből nézzük a jelenséget, talán tisztázzuk előbb a fogalmakat. A pszi­chológia alkalmazott tudo­mány. Ennek a fejlődési vo­nala egyaránt kisugárzik a színpadra is, a nézőtérre is. Ami a neurózist illeti, an­nak minden korban más­más jelentőséget tulajdoní­tottak. A neurotikust 30—40 évvel ezelőtt csökkent érté­kű, csökkent erkölcsi erejű embernek tekintették. Az évek folyamán a neurózis átvándorolt a hétköznapok­ba, az emberek jó része megtanulta, hogyan viselje el, hogyan éljen vele. — A művészetben is? — Ott is. A neurózisoknak is megvan a maguk divatja. Közönség nélkül nincs neu­rózis. Sem az életben, sem a színpadon. A régifajta drámai hisztériás jelenete­ket az utcán is ránevetik már. Bakó László, a Nem­zetiben annak idején fel­rakta lábát a súgólyukra, s ormán harsogott a nézőtér felé. Ma a színész mellőzi a nagy gesztusokat, más a mimikavilág, a hangsúly és a hangerő. A mai hisztéria többsége a vegetatív neuró­zis jeleit viseli. Nagyrészt úgynevezett műszerkérdés. — Műszerkérdés? Mit je­lent ez laikus nyelven? — Ez azt jelenti, hogy a neurotikus szívdobogásról, szédülésről, reszketésről és hasonló tünetekről panasz­kodik. A hisztériás mutatás, nagy rohamok kora elmúlt. Az embereket alighanem valamiféle belső cenzúra akadályozza ebben. Az idegrendszer kivitelező ré­sze, vagyis a műszer lépett életbe. S ennek a jelenség­nek a művészetben is nyo­ma mutatkozik.­­• — Feszültség, nyugtalan­ság, félelem, szorongás ... Erre gondol? — Erre. De a fogalmak nem azonosak. A szorongás vitális, ősi érzés. Nincs tár­gya. A félelem, a fóbia konkrét dologra vonatko­zik. A fóbrás pontosan tud­ja, mitől fél. Véleményem szerint ezeknek a tünetek­nek a drámairodalomban vagy akármilyen más mű­vészeti megnyilatkozásban való megjelenése nem takar semmiféle éktelen pesszi­mizmust. Nem az atombom­bától való reszketés ki­ve­t­í­lé­sei ezek, hanem hétköz­napi életünk kisebb-na­­gyobb félelmeinek a transz­ponálása vagy absztrahálá­­sa. Ebből fakadnak az egy­másnak ütköző, egymással ellentétes érzelmi zavarok. Imádom-gyűlölöm, aka­­rom-nem akarom és ha­sonlók. A tudós fél, hogy — ezért vagy azért —, nem tudja megvalósítani elkép­zelését, a felnőtt korban érettségiző fél, hogy nem győzi szellemi képességgel a reá mért feladatot. Vég nélkül sorolhatnám az ér­vényesülés különféle aka­dályaitól félők seregét. Azo­kat, akik nem hisznek a maguk erejében. Az efféle önbizalomhiánynak a mű­vészetben mindig a túlzott eredetieskedés az eredmé­nye. — Ez a megállapítása a mai művészetre vonatko­zik? — Nem arra, csak némely kinövésére. Rendkívül pozi­tíven értékelem azt a jelen­séget, hogy a mai kor vég­képp hadat üzent a rosszízű romantikának, a cukros ró­zsaszínű világcsalásnak. A mindenáron való könnyfa­­kasztás konvenciójának. — Tanár úr az egyetemen a neurózistan előadója. Mi­lyennek látja a mai fiatalo­kat, ízlésüket, igényüket? — Hallgatóimat az órák végén nemegyszer kritikára szorítom. Például ilyeneket kérdezek: mit csinálnának ezzel vagy azzal a beteggel? Mármint egy meghatározott személlyel. A segíteni aka­rás százféle megnyilvánulá­sa buggyan ki belőlük. Jó­val több, mint amennyit a beteg maga akar vagy elfo­gad. A fiatalokat védeni szeretném. Ha külsőségek­ben nem mindig vonzók is, de ahogy a problémákat szemlélik, az többnyire meglepően rokonszenves. Akadnak az órák végén színházi példák is. Leg­utóbb II. Richárd figuráját elemezték. Volt, aki azt mondta rá: »elkényeztetett ficsúr volt aki »idealistá­nak« bélyegezte. Érdekes, hogy csaknem mindenki más-más oldaláról akarta megvilágítani, a maga szemlélete szerint. S külö­nös módon, talán mindenki­nek igaza is volt. Mert Shakespeare II. Richárdja annyira összetett alak, hogy minden emberi arculat megmutatkozik benne. — Mit vár a pszichiáter a mai kor művészétől? Az al­kotások milyen sugárzását? — Annak a fajta őszinte­ségnek a továbbfejlődését és kivirágzását, amely mos­tanában kezd megmutat­kozni. Egészséges jelenség ez. Nem a hangsúlyozott, nem a bömbölő őszintesé­get, hanem a természetest, a magától értetődőt. De az őszinteség fogalmába bele­tartozik az is, ha az alkotó megmutatja, hogy nincs em­ber idegrendszer nélkül, s ez az idegrendszer olykor felmondja a szolgálatot. Ez az igazság. Viszont, hiba az is, ha szégyellik az egészsé­get. A mindenáron való pszichopatológia vagy egyéb betegség ábrázolásának a kora épp úgy lejárt, mint a romantikáé. Gondoljunk csak Ibsenre. Nóra mai szemmel: elmegyenge. Rank tabetikus, ezek voltak a jellegzetes figurák. Elgondolkozón folytatja: — Ami a közönség ízlését illeti, az semmiképp sem egységes. Más tetszik egy nyugalmazott postahivatal­noknak, más a mai korszel­lemben nevelt felnőttnek, más az ifjú titánnak. Az tetszik, ami visszhangot kelt bennem. Hiszek abban, hogy az ember a környeze­tével együtt alkot egységet. A közönség a színpaddal, a színpad a közönséggel. Egy­más nélkül egyik sem ér semmit. A lényeg az, hogy a színház ne adjon fel “ BESZÉLGETÉSEK A MŰVÉSZETRŐL IDEGÉLET, ÉLETÉRZÉS, ALKOTÁS Dr. KLIMES KÁROLY a modern művészet kérdéseiről 10

Next