Film Színház Muzsika, 1965. július-december (9. évfolyam, 27-53. szám)

1965-09-24 / 39. szám

ború, menekülni, bujkálni ideig-óráig lehet csak, szerel­mese pedig, aki csupán egyetlen éjszakára lehetett az övé, várja. Várja, síró, néma, elszánt szerelemmel várja, pedig közben megkísértette az élet: jött valaki, aki tet­szett neki, akivel jó volt andalogni, akit szeretni tudott volna. De Mara, a lány (Claudia Cardinale játssza olyan jól, ahogyan talán egyik szerepét sem eddig) megérzi: nem hagyhatja el a börtönben sínylődő vőlegényét, aki­nek ő jelenti a reménységet, az életet. Igen, értjük. Nem lehet elhagyni valakit, akire tizen­négy keserves esztendő vár. Egyszerűen nem lehet. Maga­sabb erők tiltják, mint az ösztönök. Hogyan nézne a sze­mébe? Ebből a témából remekmű is születhetett volna: a hűség eposza, az érzelmedn-ösztönein erőt vevő, önfelál­dozó női tisztesség, emberi, társi szolidaritás zengő éneke. De éppen, mert az ilyen erősségű női állhatatosság ritka, nagyon nagy meggyőző erő kell a történet elhitetéséhez. Valamivel több kell hozzá, mint ez a szolid, becsülete­sen megírt forgatókönyv (és bizonyosan más mondatok, mint ezek a görcsösen naturális, fantáziátlan dialógusok). Valamivel több és ez az aprócska különbözés már elég is ahhoz, hogy azon a bizonyos, ördögien vékonyka határ­vonalon túlra űzze az egész művet: sugárzása nincs ennek a filmnek, valami baja van, a köznapi valóságos tragé­diát képtelen költészetté egyszerűsíteni, holott kiváló szí­nészek, (George Chakiris, Cardinale) és kiváló rendező, igyekszenek kicsiholni a csodatevő szikrát a témából, amely úgy benne van, mint száraz taplóban a tűz — de csak a lehetőség van benne, fénye-lángja nem szüle­tett, bocsásson meg mindenki, aki mégis zokogni tudott rajta. Talán igazságérzetünk tiltakozik: ha Bube a rendőrt öli meg, értjük — de a fiát?! Az apja gyilkosságáért? A háborúban olcsó az emberi élet és megértjük: ez a tiszta tekintetű parasztfiú még nem tanult meg okosan uralkodni magán, vagy higgadt etikával mérlegelni. De a film nem teszi őt rokonszenvessé — ám ettől még min­dig lehetne emlékezetes, vagyis fontos igazságokat ki­mondó film a ,,Bube szerelmese”. De nem az — mert a világraszóló áldozatot, a tizennégy esztendei várakozást, Mara komor, fenséges hűségét is csak közhelyekkel ké­pes festeni. Kár. Nagyszerű színészi, helyenként igényes rendezői munka — nem áll arányban az eredménnyel. MOST TULAJDONKÉPPEN körkérdést kellene in­ti­déznem az olvasókhoz: bemennek-e a moziba, ha elol- i-l­vassák ezt a címet, hogy „Előttünk jártak?" (Nem is igaz, egyébként. A generációs mánia már elképesztő: a film hősei ma, ha élnek, pontosan harmincnyolc eszten­dősek,­­ tehát „Mellettünk jártak” legfeljebb, amennyi­ben nem vagyok hajlandó az ország lakosságának zömét jelentő, harmincon felüli korosztályt kihalásra ítélni, azonnal, mint a­­tisztelt címadók.) Szóval, ezek a fiúk, nekem például kortársaim ott a filmvásznon, mellettem járhattak volna hosszú meneteléseken, vagy mellettem ülhettek volna a gimnáziumi padban, ha történetesen nem Csehországban születnek, hanem valamivel délebbre. Isme­rősök, jaj, de ismerősök, gyanútlan jókedvükkel, tank­csapdaásás szüneteiben feltörő nótázó örömeikkel, ringó női csípőkön-kebleken lázasan végigsikló tekintetükkel, dühös antifasizmusukkal, amely eleinte csak néma gyűlö­let, aztán veszélyes, nyaktörő kaland, s végül — puska­ropogás, halál, fiatal testek mozdulatlansága. Egy cseh­szlovák munkaszolgálatos-század zendülésének története ez a rettenetes címmel magyarított „Előttünk jártak”. Fiatal cseh fiúk története, akik árkokat ástak a néme­teknek, aztán fellázadtak, s meghaltak, pátosz nélkül, gyors, kurta és száraz puskalövésektől, amiket egy vén totyakos népfelkelő még gyorsan utánuk lőtt, mielőtt visz­­szaöltözött volna civilbe, mielőtt mosolygós nyugdíjassá vedlett volna Hamburgban, Düsseldorfban, vagy Kikritz- Potschen-ban. Semmi. Pár fiatalember meghal, órákkal a felszaba­dulás előtt. Ijesztő gyűlölet rohan rám, amint nézem a végső képsorokat: vak halál, nézd, utoléri a fiúkat... Volt sok jobb, nagyobb, hosszabb életű film a hábo­rúról, mint Václáv Sklenár filmje. De a művészet nem ékalakban, hanem rajvonalban fejlődik. Ez a film­ egyet­len harcos a művészet nagy, háborúellenes rajvonalában. Becsületesen harcol. Egyébként, sallangtalanul, a „cinéma vérité”-re emlékeztető póztalansággal készült, semmi sem maradt benne a partizánromantika lassan megszokottá vált sablonjaiból. Nem játszik benne egyetlen világsztár sem. A fiúk borostásak, időnként vigyorognak, ostoba vic­ceket mondanak egymásnak, és nőknél aratott sikereikkel hencegnek. A héten, ha tehetem, még egyszer beülök a moziba, (alighanem bőven lesz jegy) és másodszor is vé­gignézem, miként lett felnőtté egy századnyi kortársam, innen négyszáz kilométerre északra ... Egy film története az ötlettől a bemutatóig 6. Játék-exkavátor a műteremben Lenke (Hacser Józsa) és Mókuska (Pongrácz Imre) az erdőben Avar I. Ivánnal és Darvas Ivánnal -»robog­ a műte­remben a lakókocsi

Next