Film Színház Muzsika, 1966. január-június (10. évfolyam, 1-25. szám)

1966-01-14 / 2. szám

Brecht, Giraudoux és a népszínház Párizsi beszélgetés Georges Wilsonnal a Theatre National Populaire igazgatójával Amikor 1951-ben Jean Vilar elgom­­­­­dolásai alapján a­ T. N. P. meg­­nyitotta kapuit, kevesen bíztak a vál­­alkozás sikerében. A színház prog­­amja merész és nagyszabású volt, képszerű klasszikusok és haladó szel­­emű modern drámák előadása nagy lefogadóképességű nézőtér előtt, al­­só helyárakkal, a „peremelőadások” nemi közönségszervezéssel, ankétok, színház baráti körének megterem­tse és nyaranként fesztivál az vignoni pápai udvarban. A terv mnden egyes pontját külön-külön is megkérdőjelezték,­­ teljes megvaló­­­tását pedig egyenesen kivihetetlen­­ek tartották. Egy kapitalista országban, ahol a nrnhát elsősorban üzleti és csak másodsorban művészi vállalkozás­­ak fanatikus emberek képzelhetik, úgy egy társulat, amely a korszerű­ig jelszavát írja a zászlajára, a szé­­p néprétegek, a külvárosok közön­sye és a diákság támogatásával fenn­­dja tartani magát. De Vilar és űvésztársai, Gérard Philippe, Geor­gs Wilson és Maria Caseres ilyen nótikus emberek voltak és tizenegy­­ múltán a T. N­­­P. teljes sikere smár a francia színháztörténet be­­jezett ténye. 00 néző előtt — minden este A Chaillot palota hatalmas, 2700 főt befogadó színházterme estétől ■éré zsúfoltságig megtelik, az avignoni nyári fesztiválokra pedig a világ minden égtájáról összegyűlnek a színház barátai. A legdrágább föld­szinti hely 8 frank 80 centimes, a fele a Comédie Frangaise hasonló jegyé­nek. — egyes magánszínházakban pe­dig ezért a pénzért nem is lehet je­gyet kapni. Pedig a színház dotá­ciója lényegesen alacsonyabb a többi államilag szubvencionált párizsi szín­házénál. Vilar, a színház alapítója 1964-ben, főként anyagi, szubvencionális okokra hivatkozva megvált a színház éléről. Helyét a társulat egyik alapító tag­ja, a színész-rendező Georges Wilson vette át. A magyar közönség az „Ilyen hosszú távollét” című filmből ismer­heti, amelyben Alida Valii társaságá­ban a főszerepet játszotta. Működését a T. N. P. élén a kezdeti bizalmat­lanság ellenére az elmúlt másfél év­ben teljes siker igazolja: mint igaz­gató, rendező és színész egyaránt el­ismerést aratott. A jelenleg is napról napra zsúfolt nézőtér nagyrészt az ő személyes sikere, mind a két mű­soron levő előadásnak, Brecht: „Pun­­tila úr és szolgája Matti” című mű­vének, valamint Giraudoux: „A Chaillot bolondja” című darabjának ő a rendezője és mindkettőben fősze­repet is játszik. Giraudoux nemes szándékú pol­gári humanizmusa és Brecht tuda­tos forradalmisága világosan jelké­pezi a színház modern repertoárjá­nak két sarkpontját és a klasszikus műsorral olyan koncepciót fejez ki, amelyet bármelyik szocialista szín­ház is a magáénak vallhat. Az elő­adások kivitelezésében nemcsak a puritánságig leegyszerűsített díszlete­­zés, kosztümtervezés és kellékfel­használás, hanem elsősorban a mű eszmei lényegét kiemelő rendezői koncepció és a nemes értelemben vett közérthetőségre törekvő játékstílus is a korszerűség igényét fejezi ki. Így ez a nemes törekvésű színház a kö­zönsége által feltett kérdésekre, — játékkal, költészettel, humorral és po­litikával felel. A „felelet” megnyeri a párizsiak tetszését, — ezt az évi csaknem egymilliós nézőszám mind­ennél ékesebben bizonyítja. Erről beszélgetek Georges Wilsonnal félig igazgatósági irodának, félig öl­tözőnek berendezett szobájában. — Nem szeretem a deklaratív prog­ram-nyilatkozatokat — mondja. — A munkámból, igazgatói, rendezői, színészi működésemből megítélhetik céljaimat. A jövőről pedig éppen eleget elárul a műsorterv, legköze­lebbi bemutatónk Armand Gatti Nyilvános ének két villamosszék előtt" című műve, amely Sacco és Vanzetti, az Egyesült Államokban, 1927-ben ártatlanul elítélt szakszerve­zeti vezetők perét viszi szokatlan formai megoldásban a nézők elé. Gatti maga rendezi darabját és ezt a lehetőséget a jövőben más írók- Georges Wilson a X. N. P. igazgatója Edwige Feuillérerel Giraudoux *A Chaillot bolondjá­-ban Az együttes kitűnő színésznője Judith Magre Brecht Puntilájának előadásán (Fotó: Pic)

Next