Film Színház Muzsika, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)

1966-09-09 / 36. szám

INDULASZEZON ♦ INDULASZEZON ♦ II Az első bemutatók DÍSZLET- ÉS JELMEZTERVEZŐK MŰHELYÉBEN Az első színpadi próbá­kon a díszletjelzések még kopárak, a színészek saját ruháikban készülnek sze­repeikre. Mi ezúttal a dísz­­lettervezők otthonába láto­gattunk el. Az íróasztalon készülő rajzokból, maket­tekből próbáltuk ellesni, milyennek látja előre a díszlettervezők és jelmez­­tervezők képzelete a pre­mierek színpadképeit és kosztümjeit. Rosmersholm Köpeczi Bócz István Ib­sen : „Rosmersholm” című drámájának díszleteit ter­vezi a Madách Kamara­­színházban. — A díszletrajzot kétféle variánsban is megfogalmaz­tam — mondotta. — Az el­ső változat nyersebb, ruszti­­kusabb, a magasba, az ősök képei közé két üres keretet is terveztem, mintha e két képkeret a darab főhőseire, Rosmerre és Rebeka West­re várna. Pártos Géza ren­dező azonban változtatást kért. Azt mondta, hagyjuk ki az üres képkeretek gon­dolatát. Ehelyett fejezzük ki a díszletben azt, hogy Ros­­mer és Rebeka tragédiáját az okozta, hogy nem a reali­tásban éltek. E gondolat megvalósítása érdekében szinte kihúztam a valóságos talajt a szereplők lába alól. A két főhős öngyilkossága pillanatában kivilágosodó alsó dobogó kifejezheti, hogy a főszereplők azért kényszerültek a halálba, mert illúzió-világban éltek. A Madách Színház másik készülő újdonságához jel­meztervezésre kaptam meg­bízást. Itt nagyon igaz az a gondolat, hogy az „Egy sze­relem három éjszakája" cí­mű musical-tragedy meny­nyire engedi meg a jelme­zek színesítését. Például: kaphat-e Greguss Zoltán, Szegilongi bíró alakítója kék szmokingot? Másrészt, gondolnom kell firenzei vendégszereplésünkre. Te­hát: a háború és üldözés borzalmait úgy kell kife­jeznem, hogy azok mind a magyar, mind a nemzetkö­zi közönség számára közért­hetővé váljanak. Szentivánéji álom Makai Péter, az Operaház tervezője műtermében apró színpadokat találunk, be­építhető díszletfalakkal, vi­lágítható játéktérrel, kivá­gott bútorokkal, papírfigu­rákkal. — Vendégként a „Szent­ivánéji álom” díszleteit ter­vezem a Madách Színház számára — mondotta. Val­lom, hogy a díszlettervezés világnézeti kérdés. Mi Ádám Ottó rendezővel so­kat foglalkoztunk Jan Kott, a híres lengyel szín­házi esztéta Shakespeare­­elemzésével. Kiderült, hogy Shakespeare ezt a darabot Southampton gróf kastély­szentelő ünnepségére írta. A meghívott vendégek a hallban nézték végig az előadást, amelyben egyéb­ként mindenki önmagára ismerhetett, mert az író kulcsdarabnak szánta. Peter Hall angliai rendezésében felépítette e kastélyt a szín­padon. Magam is arra az el­határozásra jutottam, le­gyen a díszlet egy barokk kastély tágas lépcsőháza. Az erdőt, a bokrokat csak jelezni akarom. Azt hiszem, a shakespeare-i sarok job­ban tolmácsolják az erdőt, mint egy naturalistán bur­jánzó színpadi csalit. A má­sik díszletem Velencét áb­rázolja majd. Wolf Ferrari ,,A négy házsártos” című operáját rendezem és terve­zem az Operában. A díszlet tehát a lagúnák városa, Ve­lence­­, de így egy kicsit neorealistán, a hátsólépcsők szemszögéből. Szörnyetegi Vágó Nelly, a fiatal jel­meztervező éppen Törőcsik Mari ruháján gondolkodik, ő tervezi a Katona József Színház első bemutatójá­nak, Németh László „Ször­nyeteg” című drámájának jelmezeit. — A dráma az 1930-as, években játszódik — mondja. — Két lehetőség kínálkozik: Elsősorban a Makai Péter makettszínpadán ezúttal a »Négy házsártos« című opera egyik díszlete papír bútorokkal és figurákkal

Next