Film Színház Muzsika, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)

1966-10-28 / 43. szám

T­ökéletesen el tudta változtatni magát kívül, tökéletesen át tu­dott változni belül. Egy anekdotába illő esetet maga írt meg: »Kabaréelőadást játszottunk a­ Pesti Színházban. A műsor első részében egy Faust-operaparódiát játszottunk, amelyben én női ruhában énekeltem. Zöld, kivágott estélyi ruhám volt, pa­rókám és utána mindig át kellett öl­töznöm a Negyven éves találkozó cí­mű darabhoz frakkba, klakkba. Egy napon észrevettem — vasárnap dél­utáni előadás volt — hogy az öltöző­ből a színpadra vezető folyosó vas­ajtaja mellett nem a megszokott né­niké üldögél, hanem egy új asszony­ság, aki nyilván helyettesítette a má­sikat. Amint átmegyek a vasajtón a zöld estélyi ruhámban, megszólal: — Kézit csókolom, művésznő. Hirtelenében nem tudtam, mit fe­leljek, azt válaszoltam: — Pá ... Nagyon furdalt a dolog és már a színpadon, játék közben azon gondol­kodtam, milyen csintalanságot lehetne ezzel az összetévesztéssel elkövetni. Amikor lejövök a színpadról, megál­lok előtte: — Hallgasson ide, néni. Nemsokára jön egy frakkos úr monoklival, legyen olyan szíves, mondja meg neki, hogy ne akadékoskodjék velem szemben, bocsásson meg nekem és legyen jó hozzám ... Ugye, megteszi? — és egy kétpengőst nyomtam a kezébe. A néni boldogan vállalkozott a köz­vetítésre. Átöltöztem és frakkban mentem a színpadra. A néni megszólít: — Nagyságos úr, kérem, ne tessék haragudni már a művésznőre. — Mi köze magának az én privát ügyeimhez? — vágtam közbe. — Tessék már vele rendesen bánni! — és hosszan dicsérte nekem a zöld­ruhás hölgyet. Az esti előadáson újra a zöld ru­hában mentem a színpadra és a néni már lelkendezve várt: — Elintéztem ... Ezentúl nagyon kedves lesz magához, művésznő. Leg­alább mi­nek tartsunk össze ... Pedig nem a ruha tette mássá, ha­nem a szerep, a feladat, a színpadi környezet. Véletlenül úgy adódott, hogy a Vígszínházban hosszú sor or­vos-figurát játszott el egymás után. Például Hauptmarm Naplemente előtt­iében Steinitz doktort, az öreg házi­orvost, Zilahy Tábornokában Lausch főorvost, Bókay Utódjában az öreg Horváth professzort. »A néző lassan­­lassan mögém képzelte a röntgengépet és fehér köpenyben látott akkor is, amikor nem voltam abban« — mondta erről egyszer egy interjúban. Félt a beskatulyázástól. Nem volt igaza. Színészi képzelete és alakító­­képessége megóvta a beskatulyázható­­ságtól. Mert ebben a három szerepben például nem az orvost látta benne a néző és mögötte a műtőt vagy a ren­delőt. Hanem más-más embert, más­más típust, más-más világot. A Haupt­­mann-drámában egy német kisvárost, poros akácokkal, és Steinitz doktorban egy vidékies öregurat, akit bátortalan­ná és büszkévé is tesz a nagy Clau­sen tanácsos barátsága . Somlay Ar­túr játszotta egyébként akkor Clau­­sent. A Zilahy-színműben sem csak orvos volt, hanem egy szelíd, lompos civil a fronton, katonatisztek ellenté­te. A Bókay-darabban pedig piros­pozsgás, fehér kecskeszakállas, élénk és vidáman rezignált öregúr, aki egy tevékeny élet minden derűjét és moz­gékonyságát hozta be a színpadra, a bölcsességet és a megbékélést a láza­dozó és konfliktuózus partner, Csortos Gyula mellé. Három hasonló szerep korban, ka­rakterben — és mégis mennyi válto­zatosság, mekkora különbségek a megvalósításban! Mihályi Ernő apró, reális világokat nyitott egy-egy alakí­tása köré,­átszotta a Színigazgatót, a Hat sze­rep keres egy szerzőt című Piran­­dello-játékban, a címszerepet Felkai Ferenc emlékezetes Pilátus című mű­vében. Erről az alakításról írta Bóka László: »... a történelem aranyához vegyít emberi rezet, hogy időállóvá, szilárddá ötvözze Pilátusát. A kézmo­sási jelenetben: római szobor .. .* Ját­szotta Ibsen Vadkacsájában Hjalmar Ekdalt, a világirodalom egyik legne­hezebben megfogalmazható, mert lé­lektanilag legösszetettebb kispolgárát,, játszotta a népmesék naivitásával iro­nizált Napóleont a megfilmesített Háry Jánosban, Móra Ferenc drama­tizált kisregényében, a Négy apának egy leánya című aranyos anekdotá­ban, a Plébánost az alföldi falu csen­des hangulataival, operett-, kabaré- és filmszerepek végtelen sorát humorral és drámai erővel, mindazokkal a pon­tos, aprólékos megfigyelésekkel, ame­lyeket az emberi indulatok­ról és szo­kásokról, az emberi jellemről és meg­nyilvánulásairól összegyűjtött. Egy színészdinasztia nemzedékeken­ át felgyűlt és átöröklött tapasztalata tehetsége, művész-lelkiismerete, mint­ha benne teljesedett volna ki. Felme­női, testvérei, oldalági rokonai közt, amerre szem ellát, csupa színész, éne­kes, zenész. Anyai nagyanyja, Keresz­­tély-Krisztián Lajosné, volt Erdély­ben az első női színigazgató — nála kezdte Hegedűs Gyula is a színészi pályát. Apai nagyapja a kalocsai dóm karnagya, apja tenorista Temesvárott, nővérei: Lici és Vilcsi, színészek, uno­kanővére egykor híres filmszínésznő: Lenkeffy Ica. S ő: Mihályi Ernő. Kivételes színészi karrier. Nem ab­ban, hogy kivételes gyorsasággal, két­ év alatt, lett keresett, divatos, népsze­rű, reklámcélokra is felhasznált szí­nész Budapesten. Hanem abban, hogy kivételes tehetséggel lett divatos. É­lete utolsó szerepét Moss Hart és G. Kaufmann Így élni...ó! cí­mű szatirikus komédiájában játszotta a Magyar Színházban. Egy hóbortos, vidám nagypapát, aki tolókocsiban kuplét énekel. Filmen ezt a szerepet az idősebb Barrymoore játszotta. Mihályi Ernő akkor már halálos be­teg volt, a halállal játszott, mint Mo­­liére az utolsó szerepben. Tolókocsi­ban, de énekelve hagyta el örökre a színpadot.­­ Mihályi Ernő a Vígszínházban, a Fekete Péter címszerepében A Négylovas hintó című film komornyikjaként Vízváry Mariskával és Kürthy Györggyel

Next