Film Színház Muzsika, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)

1966-12-23 / 51. szám

A HÉT Ottavio Garaventa Tavaly augusztusban, a mar­gitszigeti belcanto-esten, a pár­mai operaház tagjainak sorá­ban tűnt föl Ottavio Garaventa a »Luisa Miller­« című Verdi­­opera tenoráriájával. A fiatal énekes — aki Bruno Prevedivel egy színpadon, sőt, egy »Bajaz­­zók«-előadásban indult — ma már nemzetközileg is a legjob­ban csengő nevűek közé tarto­zik. Most az Erkel Színház »Sze­relmi bájjtal« előadásán Nemo­­rinót énekelte, kedves bájjal formálva meg a kissé együgyű parasztlegényt; az Operaház színpadán pedig a »Rigoletto« hercegének mezében lépett a pesti közönség elé. Hangja a legszebb színű tenorhangok kö­zül való! Különös képessége, hogy az oly sokszor és oly nagy énekesektől hallott áriákat — például Nemorino románcát — valami új árnyalat, szín, íz föl­fedezésével szinte először­ hal­­lottá varázsolja. — Októberben és november­ben San Francisco és Philadel­phia opera színpadain léptem fel — mondja Ottavio Garaventa . Három premierem volt: először énekeltem a »pillangókisasz­­szony« Pinkertonját, a »Fal­staff« Fentonját és a mantuai herceget. Kedves nyári élmé­nyem: Nápolyban négyszer lép­tem fel »A denevérében. Két­szer Eisensteinként, kétszer Al­frédként. Jólesett nemcsak te­noristának lenni, de megfogal­mazni a tenorista gúnyképét is . . . (Ottavio Garaventa a Duna Szálló előtt). Walt Disney Megrendülve, és kissé hitetlenkedve fogadtuk halálának hírét. Walt Disney és Walt Disney világa fogalom volt — és meghalhat-e egy fogalom? Az ő neve hosszú évekig egyet jelentett a rajzfilmmel. Nemzedékek nőttek fel rajzos mesevilágában, emberek százezrei és milliói az ő halhatatlan állathőseinek, Mickey Mouse-nak, Pluto kutyának, Donald kacsának históriáiból tanulták meg, mi a jóság, gonoszság, szépség és boldogság. Művészete nem volt korlátok nélkül. Nemcsak megújí­totta, de néhány szertelen ötletével válságba is sodorta a rajzfilm műfaját, amikor maga­ teremtette emberideáljaival a valóságot próbálta áttétel nélkül leutánozni, de említése nélkül nem lehet a XX. század filmművészetéről beszélni. Hozzá tartozik századunkhoz. Amerikai volt, százszázalékosan amerikai művészetet te­remtett. Nagy viharokat kiváltó »Fantáziá«-jában a klasz­­szikus zeneművek iránti hódolatának adott kifejezést —­­amerikai módon. És akár állatokról, akár emberekről raj­zolt csodálatos históriákat, a természet titkait igyekezett el­lesni munkatársaival, vagy az ifjúság számára képpé for­málta a közkedvelt, kalandos történeteket — minden mű­vén átsüt az emberiség szeretete. Humanista művész volt. Embersége tette híressé, ennek köszönheti, hogy még életében fogalommá vált, és ez élteti műveit azután is, hogy alkotójuk 65 éves korában eltávo­zott az élők sorából. Cs. I. Walt Disney halhatatlan figurái között Mono-színház Először a novella látott nap­világot. Aztán film készült be­lőle: »Útban Párizs felé« cím­mel játszották a mozikban. Most a Petőfi Sándor utcai Irodalmi Presszóban Schubert Éva ele­veníti meg »Oféliától—Feliciáig« címmel Kazimierz Brandys no­velláját. Egy színésznő repül a Varsó— Párizs útvonalon és a repülőút alatt régi emlékképek idéződ­nek fel benne háborúról, szere­lemről, félelemről, hálátlanság­ról. Az egyórás monológ kitűnő alkalmat nyújt Schubert Évá­nak, hogy megcsillogtassa szí­nészi sokoldalúságát. Előadásá­ban lágy asszonyiság, finom hu­mor, tehetetlen vad düh, szinte mindent elsöprő drámai kitöré­sek váltják egymást. A váltások — ahogyan átcsap az egyik hangulatból a másikba, — az előadásának legerősebb oldala. Az Irodalmi Presszó »Mono­­színház«-ának második részét Bánffy György előadása tölti ki. Gogol tragikus komédiáját az »Egy őrült naplójá«-t viszi színre nagy sikerrel. Az invenciózus rendezés Szé­­csi Lajos nevéhez fűződik. (k. j.) A színházművészeti szövetség életéből A VÍGSZÍNHÁZ fennállásának 70. és az újjáépített Vígszínház 15. jubileumi esztendeje megünneplésére a Szövetség baráti talál­kozót rendezett a Fészek Klubban. Szinetár Miklós üdvözölte a kollégák, s az egész művésztársadalom nevében a színház meg­jelent művészeit. KÜLFÖLDI VENDÉGEK. Néhány napos látogatáson hazánkban tartózkodott Josa Rutic, a Jugoszláv Szövetség főtitkára és Broslav Borozan, a belgrádi Nemzeti Színház rendezője, a Szövetség veze­tőségi tagja. Több nagysikerű fővárosi előadást tekintettek meg. Tanulmányúton nálunk járt Vadas Tibor és Josef Hodorovsky csehszlovákiai színművészek, és dr. Artur Zavodsky színházi kri­tikus, aki tanulmányban kíván beszámolni a magyar színházi él­ményekről. KITÜNTETÉS A Magyar Forradalmi Munkás- Paraszt kormány munkásságuk elismeréséül Bán Frigyes és Gersler Viktor Kossuth-díjas filmrendezőket a Magyar Nép­­köztársaság Kiváló Művésze címmel tüntette ki. A két kitüntetés azt a meg­becsülést fejezi ki, amely az idősebb magyar filmrendező­generáció e két kiemelkedő képviselőjének művészi tevé­kenységét méltán megilleti. Mindketten még a harmincas években kezdték meg rendezői pályafutásukat, sikeres filme­ket alkottak, nevüket már ak­kor ismertté tették itthon és külföldön, de művészi képessé­geik igazi kibontakozását a fel­­szabadulás utáni korszak tette lehetővé. Bán Frigyes ma már klasszi­kusnak mondható alkotása, a Talpalatnyi föld (1948) mind­máig az egyik legmegrázóbb és legfelemelőbb mű, amely a ma­gyar nép igazságát és élniaka­­rását hirdette a filmvásznon. Romantikus történelmi filmjei közül emlékezetes a Rákóczi hadnagya (1953). A szatirikus filmek műfajában kiemelkedő a Felmegyek a miniszterhez (1961) című műve. Gertler Viktor a Horthy-kort ragyogóan gúnyoló Díszmagyar (1949), az atmoszférateremtés és lélekrajz mesteri példáját nyúj­tó Gázolás (1955), a század ele­jének úri erkölcseit szellemes stílusban szatirizáló Dollárpapa (1956) és sok más filmje mellett mindig fáradhatatlanul dolgo­zott a filmrendezői utánpótlás és nevelés, s a filmművészeti közélet terén is. Munkásságukat természetesen tovább folytatják, a művek sora is bízvást még bővül, de a futó visszatekintés már most is ter­mékeny és széles skálájú film­alkotói munkát ölel fel.

Next