Film Színház Muzsika, 1968. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1968-06-29 / 26. szám

Évad végi kérdéseink a színigazgatókhoz (IV.) (Folytatás) sportpropaganda és a kulturális pro­paganda között lassanként félelmetes eltolódás jelentkezik. Ez elgondolkoz­tató. Ez ellen feltétlenül tennie kell valamit a sajtónak, de talán a tv-nek is. Az is különös tünet, hogy a bérlők bizonyos jó, művészileg érett, szug­­gesztív előadásokra egyszerűen nem jönnek el. A bérletet megveszik, de a bérlet birtoklása nem szuggerálja elég intenzíven a színházba járási vá­gyat. Ezt hazánkban, sőt külföldön is sok helyütt tapasztaltam. Úgy lát­szik, általános tünettel állunk szem­ben. A bemutatott darabok közül mind­egyik műfajban több értékes és szín­vonalas előadást tartottunk. Termé­szetesen mindegyik produkció nem sikerülhetett egyformán. Van egy bi­zonyos hullámzás, ami velejárója az életnek és a színháznak. •­ Bármennyire hálásak vagyunk is­­, a sajtónak azért, hogy színházunk produkcióival foglalkozik, mégis úgy érezzük, ebben a vonatkozásban sok­kal többet kellene tenni. Az érdeklő­dés felkeltésének módozatait kellene megtalálnia a sajtónak. Hiszen, ha az említett sportpéldát vesszük, akkor világosan látszik, mennyire hátrányos helyzetben vannak a színházak. A következő szezonban színhá­­­­zunk profilját megváltoztatjuk, a Nemzeti Színház és a Kamaraszínház műsora és előadásainak száma módo­sul. Kamaraszínházunkban, amelyet a jövőben Szegedi Játékszínnek neve­­zünk, az eddigi 120 helyett 210 elő­adást tartunk. Ezek túlnyomó része próza. A nagyszínházban csak a nagy prózai darabokat játsszuk. Így a be­mutatható prózai darabok száma ket­tővel, a balett eggyel és a könnyű ze­nés műfaj is eggyel nő. Műsorter­vünkben értékes vállalkozásnak te­kintem Móra Ferenc „Aranykoporsó” című regényének drámai változatát, Katona József „Bánk bán”-ját, az operák közül Werner Egki „Peer Gynt”-jét. Ír Színházunk társulatában új ne­­vek: Máthé Eta, Csizmadia Lász­ló, Varga Tibor, valamint négy vég­zett főiskolás: Molnár Piroska, Kiss István, Janka Béla, Szendrő Iván. A Debrecenbe szerződött Gyarmathy Ágnes helyett Takács Katalin lesz a jelmeztervező. Kovács Zsuzsa tőlünk a Fővárosi Operettszínházhoz szerző­dött. Besztercei Pál és Görög Mara szintén Budapestre került. Süllős Gábor, MISKOLCI NEMZETI SZÍNHÁZ • Az elmúlt évad során érettebb, • összeforrottabb lett a színház tár­sulata, igényesebbé, elmélyültebbé vált a rendezők munkája — mindezt összegezve: alkalmasabbá lett a társu­lat nagyobb művészi feladatok meg­valósítására. Az elmúlt évben művé­szi terveinket, elképzeléseinket mara­déktalanul sikerült megvalósítanunk.­­ Az évad művészileg legsikerültebb­­ produkciói közül kettőt szeretnék megemlíteni, Trenyov: „Ljubov Jaro­­vája” című történelmi drámáját és Tennessee Williams: „Múlt nyáron, hirtelen” című egyfelvonásosát. Mind­kettő — más-más módon — de igen magas művészi fokon magával ragadó színházi élményt nyújtott az előadá­sok közönségének. Érdekes, modern kísérlet volt Shakespeare: „Ahogy tet­szik” című vígjátékának előadása, ez azonban a közönség körében nem érte el a várt sikert.­­ Úgy érzem, az elmúlt évad folya­­­­­­mán átgondoltabb, elemzőbb lett a színházi kritika is. Ugyanakkor kese­rűen kell megállapítanom, hogy elő­adásainknak csak az Északmagyaror­­szág és a Heves megyei Népújság cí­mű napilapokban, a Napjaink című irodalmi folyóiratban és a Borsodi Rá­dióban van visszhangja. Az ország szí­ne előtt ennek a kétszázezer lakosú városnak a színházát mélységesen ti­tokban tartja a sajtó. Eseményszámba megy az is, ha egyetlen színházi la­punk, a Film Színház Muzsika egy-egy jelentős magyar, vagy külföldi pre­mier alkalmával röviden, szinte min­den kommentár nélkül hírül adja a bemutatás tényét.­­ A következő évad műsortervének­­ előkészítésénél gondosan felmér­tük Miskolc és Eger igényeit. A dara­bok kiválasztásánál olyan műveket igyekeztünk műsorra tűzni, amelyek két gondolatkör köré csoportosíthatók. Az első csoport különböző korokban és társadalmi körülmények között igyekszik megmutatni az ember sza­badságvágyát, a forradalmi tettek szükségszerűségét, azoknak világot előrevivő erejét, a néphez való hűség és a hazaszeretet eszméjét: „Fáklya­láng”, „Bernarda háza”, „A lőcsei fe­hérasszony” és Bondy Endre—Tamás­­sy Zdenkó új darabja, az „Életre-halál­­ra”, mely témáját újszerű színpadi formában a 19-es forradalomból me­ríti. A gondolatkör második csoport­jába tartozó darabok korunknak azok­ról a problémáiról szólnak, mint az egyén és a közösség konfliktusa, az embernek a társadalomban való helye, a társas együttélés erkölcsi problema­tikája. „Az ügynök halála”, Méhes György romániai magyar író, „33 név­telen levél” című vígjátéka és Pavel Kohout: „Tizenketten” című darabja. Ez utóbbi kettő magyarországi ősbe­mutatóként kerül színre.­­ A színház új tagjai: Markaly Gábor és Györgyfalvay Péter a főiskolá­ról, a színház régi tagjai közül vissza­térő Pákozdy János, Harmaczy József és Egerváry Klára, valamint Jablon­­kay Mária és Győrffy László. Két új primadonnánk Blaha Márta és Vár­hegyi Márta, új bonvivánunk Rózsa Tibor. Szinte teljesen újjászületik a színház balettkara: tagjai fiatal, szak­képzett táncosok, akiket várhatóan rö­vid időn belül sikerül együttessé ko­vácsolnunk. Végül megemlítem még a „Fáklyaláng” című évadnyitó produk­ciónk két vendégét: Kossuth szerepé­ben Bessenyei Ferencet, Józsa szere­pében pedig Polgár Gézát. I­smét tarka zászlók lobognak az ősi gyulai vár fokán, a félelmetesen komor öregto­rony ormán, a város címeres lobogóját csattogtatja a szél. Gyula, az immár országos ügy­­gyé növekvő kulturális ese­ményre, a nyári Várszínház megnyitására készül. Az öreg téglavár zárt udva­ra, amint ez az elmúlt évek so­rán már annyiszor kiderült, ideális helyszín történelmi drá­mák bemutatására, és ebben az évben még ideálisabb kö­rülmények között kerül sor az első bemutatóra. A városi ta­nács vezetői, akik valóban szí­vükön viselik a Várszínház sor­sát, hatalmas költséggel épít­tették meg a várban a világí­tóközpontot, amely az eddigi, provizórikus megoldások he­lyett megbízható színpadi vilá­gítást biztosít, és lehetőséget nyújt a rendezőnek arra, hogy Ismerkedés a színpaddal. (Dégi István, Stefanik Irén, Demjén Gyöngyvér, Cserényi­ Béla, Iványi József, Miszlay István, Kovács Lajos és Horváth Sándor) Féner felv. 6

Next