Film Színház Muzsika, 1968. július-december (12. évfolyam, 27-52. szám)

1968-11-16 / 46. szám

villamossal jár (nem baj), még nincs önálló és beren­dezett otthona (nagyon sze­retné majd.. .), de már beszélni tanul, „rajtam ne múljon semmi, ami tőlem telik, azt nekem meg kell tenni." És énekórákra jár: „Ha egy énekes szerep akad, a hangom ne legyen akadály.” HONNAN EZ A KORAI bölcsesség, mellyel az ép­pen csak most induló, fa­nyar ízű, és a groteszket is játszani tudó naiva, már az indulás pillanataiban is a rossz napokra készül? Mióta csak az eszét tudja „irtózatosan" szeretett vol­na színész lenni. Kezdet­ben sikerekre és könnyű életre készült. Aztán ne­gyedik gimnazista lehetett, amikor egy riportot olva­sott Bulla Elmáról. Ez a riport nem volt drámai hangú, csak éppen a szí­nésznő mást mondott arról az életről, mint amire ő vágyott, mint amit addig elképzelt. És sikerült bekerülnie a főiskolára. Babonás. Hátha a sors nagy árat kér érte. Nem, a pályáját nem adja! De ahhoz, hogy ne kelljen odaadnia, tudatosan kell az eredmény mögöttivel törőd­nie. És ez kemény harc. Nem szégyelli, hogy gyak­ran fél. És a félelme csak munkában oldódik. Most ismerkedik önma­gával is. Sohasem volt gye­rek, két kisebb testvére van, ikrek s azoknak min­dig ő volt a felnőtt. De igazán felnőtté csak most kezd válni. Eddig „kineve­zett” volt csupán. Szeretné kipróbálni a határait. Egyetlen fontos van az életben: a munka. Az ő munkaterülete a színpad. És ehhez nagyon sok min­dent kell tudnia. Mostanában sietni sze­retne. Tudásszomja ki­apadhatatlan. Magába sze­retné szívni a zenét, a má­sok műveltségét, a képtá­rak hangulatát... És ol­vasni is szeretne sokat, összevissza. Elkezdeni egy regényt és belekapni egy novellába. Beethoven után beat-zenét hallgatni, így pihenni. De szabad-e hu­szonkét évesen pihenni? Élni kell! Mindent és min­denkit megismerni. Tudva tudja, hogy keveset tud. Sokat érez, eddig az érzel­mei vezették. A tudatossá­gát szeretné kiművelni. Jelenleg próbál, a Halál­tánc Judit szerepét osztot­ták rá. Lelkes Éva Pillantás a hídról MILLER DRÁMÁJA PÉCSETT Arthur Miller: Az emberben .........valami veleszületett érték, veleszületett akarat mu­tatkozik meg, nem csak azért, mert ezt szenvedélyes kívánsággal belelátjuk, hanem azért is, mert bármilyen pontosan mérik, bármilyen rendszeresen jegyzik, minde­nestül több, mint külső-belső sarkallatok összege és bizonyos mértéken túl kiszá­míthatatlan”. A Pillantás a hídról utolsó monda­tai, melyek szerint hősében volt va­lami „fonák módra tiszta — nem volt makulátlan az élete, de mégis tiszta volt, hisz oly átlátszó volt akár az üveg" ugyan cáfolni látszanak Miller mottónkul választott szavait, mégis a dráma története nem más, mint az em­beri történetek kiszámíthatatlanságának drámája. A Pécsi Nemzeti Színház előadása, Dobai Vilmos rendezése azt állította a játék homlokterébe, ami Miller szín­padán a legfontosabb: az átlátható em­beri sorsok kiszámíthatatlan alakulá­sának tragikus ellentétét. Dobai jó ér­zékkel kerülte el a veszélyeket, ame­lyekkel egy világszerte annyi sikert aratott darab újabb színpadra állítása együtt járhat. Nem igyekezett elődeit másolni és arra sem törekedett, hogy extremitásokkal tegye a produkciót „mássá”. Eddie alakjában már az első jelenetekben exponálta a nevelt lány Catherine iránt fellobbanó érzelmet. Ezzel fokozta a figura emberi átlátha­tóságát és engedte megsejteni a rá­váró kiszámíthatatlan sorsfordulatokat. A bekövetkező drámai végzet légkörét érzékletesen teremtette meg, s ezt erő­sítette Alfieri ügyvéd rendezői beállí­tása is, akinek alakjában nem egy hű­vösen tárgyilagos igazságkeresőt vitt a rendező színpadra, inkább az együtt­érző, a tragédiát előrelátó, de azt meg­akadályozni képtelen embert. Jó volt az előadás egész vonalvezetése, atmosz­férája. Az első részben néhány jele­net beállítását ugyan statikusnak érez­tük, de ezért kárpótolt a második rész atmoszférájának ereje. Dobai rendezését dicséri, hogy az előadás sikerét fiatal együttessel érte el. Egy kiemelkedő alakítás tanúi is voltunk, ezt Haumann Péter nyújtotta Eddie Carbone szerepében. Haumann­­ra már főiskolai vizsgaelőadásán is fel­figyeltünk fél évtizeddel ezelőtt. Azóta sok színpadi és filmepizódban bizonyí­totta tehetségét, most mégis meghök­kentő volt, milyen messzire jutott el a fiatal színész. Játékának ereje, mozdu­latainak, szavainak, alakítókészségének minden színpadi pillanatában érvénye­sülő igazságában van. Ha felhívjuk a figyelmet még arra is, hogy Eddie sze­repe koránál legalább tíz évvel fiata­labb, s hogy az igaz hasonulást min­den külsődleges eszköz — járás, maszk — alkalmazása nélkül érte el, talán je­leztük : sajátos karakterű, feltűnő te­hetségű fiatal művész készülődik a gyors sikerlehetőségektől távol a vidék „csendjében”. Jó alakítást nyújtott Ba­­racsi Ferenc a jövőt egy pillantással is felmérő, de a „kiszámíthatatlan” sor­sokba beavatkozni nem tudó Alfieri szerepében. Györy Emil­ mint Rodolpho, sokszínű ábrázolókészségének, szépen csiszolódó játékkultúrájának újabb bi­zonyságát adta. Szabó Tünde Catherin­­je hiteles, tehetséges jellemkép. At­moszférateremtő érzéke is van a fiatal színésznőnek, de hangképzésének hiá­nyai csökkentik alakításának értékét. Pásztor Erzsi rokonszenves visszafo­gottsággal játszotta Beatricét. Kovács Dénes Marcója szereposztási probléma: jól vette át az együttes játékának ter­mészetességét, de színészi alkata ellent­mond annak, hogy a milleri végzet jel­képe lehessen. A bemutatón a fiatal együttes meg­érdemelt, szép sikert aratott. S. I. Pásztor Erzsi, Haumann Péter és Győry Emil az előadás egy jelenetében 13

Next