Film Színház Muzsika, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-01-11 / 2. szám

TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ Mi újság a vágószobában? A televízió egyik hosszú folyosóján furcsa, hol élesen felgyorsuló, hol tompán lelassuló hangok szűrődnek ki az ajtók mögül. Odabent a vágószo­bákban a hamarosan képernyőre kerülő különböző műsorok kapják meg végleges formájukat. Egy­­egy parányi jelenetet számtalanszor játszanak le oda és vissza, hogy megalkossák a képek legmegfele­lőbb ritmusát. Az egyik szobából harsány beat-zene hallatszik ki. Benyitunk. A vágóasztal mellett Kovács András filmrendezőt és Láng Mária vágót találjuk. A pará­nyi képernyőn azt látni, hogy a Kinizsi utcai diák­szálló nagytermében összegyűlt fiatalok hogyan élik át az Omega-zenekar zenéjét. — Ez így nem jó, Mária — szól Kovács András. — Más ritmusban rázzák magukat a gyerekek, mint ahogy a zene megkívánná. Ezt vágjuk ki és egy má­sik részt tegyünk ide. Kovács András legújabb dokumentumfilmjének műfaja: zenés szociográfia. Azt keresi Kovács And­rás, vajon miért népszerűek a beat-zenekarok, miért és kik szeretik, illetőleg kik azok, akik nem, milyen igényt elégít ki ez a zene, illetőleg milyen igényt pótol. Számtalan ifjúsági beatkoncertet látogatott végig Kovács András kamerájával, sehol sem je­lentették be előre, hogy jönnek. Ezeken a koncerte­ken kamera-, illetőleg mikrofonvégre kapták a je­lenlévőket, s a fiatalokkal való beszélgetés nyomán keresik, kutatják a választ a beat-problémára. — És milyen megállapításra jutott az interjúk alapján? — érdeklődünk. — Miután nem lezárt folyamatról van szó — fe­lel Kovács András —, a kérdést nyitva kell hagy­nom. Minden előzetes elfogultság nélkül forgattam a filmet, sem a beat ellen, sem mellette. A filmből talán végül is kiderül egyfajta objektív valóság. Talán emlékeznek még olvasóink arra a tv-játék­­ra, amelynek egyetlen szereplője Sulyok Mária volt. Ő meg egy telefon. A következő vágószobában egy hasonló, egyszemélyes tv-játék epizódjait látjuk. Fő­szereplője Sztankay István és a telefon. Ken Hughes „Sammy" című tv-játékát Hajdufi Miklós rendezte. Ebből a tv-játékból készült annak idején a „Sztrip­tízbár a Sohóban” című film. Abban továbbfej­lesztették a történetet, a mi televíziónk azonban az eredeti egyszemélyes játékot sugározza majd. A Sztankay István által megformált Sammy utolsó fil­lérjét is elveszti lóversenyen, sőt adósságba is ke­veredik. Telefonon megfenyegetik: ha nem fizeti ki kétszáz font adósságát, megölik. A fiú telefonon igyekszik pénzt keríteni. . . Egy újabb vágószobában a külpolitikai rovat hat részből álló új sorozatát állítja össze Mátrai Mihály operatőr és Zádor Anikó vágó. Mátrai Mihály két hónapig volt a Közel-Keleten, Egyiptomban, Jordá­niában, Szíriában és Libanonban. A filmek az arab országok jelenlegi helyzetéről és problémáiról szól­nak. A szomszédos vágószobában Kocsis Zsuzsa Szerb Antal VII. Olivér című művének televízió-változa­tán dolgozik. — Ehhez a munkához nincs szükség Rényi Tamás rendezőre — világosít fel Kocsis Zsuzsa. — A szink­ronvágást csinálom. A film egyes jelenetei ugyanis utószinkronnal készültek és ilyenkor a színészek a legnagyobb elővigyázatossággal sem tudják hajszál­pontosan rámondani az elkészült képkockákra a szöveget. Most megnézem, hogy hány „kocka" az el­csúszás és az „üres járatokat” kivágom. Különösen ez a rész nehéz: egymás szavába vágó dialógus zaj­lik le Darvas Iván és Bárdi György, azaz a király és szárnysegédje közt. Körmendi Judit Horváth Ádám rendező, Kocsis Zsuzsa vágó és Govorkovits Klára vágóasszisztens a Ferencsik Jánosról készülő portréfilmet vágja Mátrai Mihály filmjének készítése közben Libanonban A „VII. Olivér”-ben Darvas Iván és Bárdi György egymás szavába vágva vitatkozik (Laczkovich, Vörös és MTI felv.) 28

Next