Film Színház Muzsika, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)
1969-01-11 / 2. szám
TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ Mi újság a vágószobában? A televízió egyik hosszú folyosóján furcsa, hol élesen felgyorsuló, hol tompán lelassuló hangok szűrődnek ki az ajtók mögül. Odabent a vágószobákban a hamarosan képernyőre kerülő különböző műsorok kapják meg végleges formájukat. Egyegy parányi jelenetet számtalanszor játszanak le oda és vissza, hogy megalkossák a képek legmegfelelőbb ritmusát. Az egyik szobából harsány beat-zene hallatszik ki. Benyitunk. A vágóasztal mellett Kovács András filmrendezőt és Láng Mária vágót találjuk. A parányi képernyőn azt látni, hogy a Kinizsi utcai diákszálló nagytermében összegyűlt fiatalok hogyan élik át az Omega-zenekar zenéjét. — Ez így nem jó, Mária — szól Kovács András. — Más ritmusban rázzák magukat a gyerekek, mint ahogy a zene megkívánná. Ezt vágjuk ki és egy másik részt tegyünk ide. Kovács András legújabb dokumentumfilmjének műfaja: zenés szociográfia. Azt keresi Kovács András, vajon miért népszerűek a beat-zenekarok, miért és kik szeretik, illetőleg kik azok, akik nem, milyen igényt elégít ki ez a zene, illetőleg milyen igényt pótol. Számtalan ifjúsági beatkoncertet látogatott végig Kovács András kamerájával, sehol sem jelentették be előre, hogy jönnek. Ezeken a koncerteken kamera-, illetőleg mikrofonvégre kapták a jelenlévőket, s a fiatalokkal való beszélgetés nyomán keresik, kutatják a választ a beat-problémára. — És milyen megállapításra jutott az interjúk alapján? — érdeklődünk. — Miután nem lezárt folyamatról van szó — felel Kovács András —, a kérdést nyitva kell hagynom. Minden előzetes elfogultság nélkül forgattam a filmet, sem a beat ellen, sem mellette. A filmből talán végül is kiderül egyfajta objektív valóság. Talán emlékeznek még olvasóink arra a tv-játékra, amelynek egyetlen szereplője Sulyok Mária volt. Ő meg egy telefon. A következő vágószobában egy hasonló, egyszemélyes tv-játék epizódjait látjuk. Főszereplője Sztankay István és a telefon. Ken Hughes „Sammy" című tv-játékát Hajdufi Miklós rendezte. Ebből a tv-játékból készült annak idején a „Sztriptízbár a Sohóban” című film. Abban továbbfejlesztették a történetet, a mi televíziónk azonban az eredeti egyszemélyes játékot sugározza majd. A Sztankay István által megformált Sammy utolsó fillérjét is elveszti lóversenyen, sőt adósságba is keveredik. Telefonon megfenyegetik: ha nem fizeti ki kétszáz font adósságát, megölik. A fiú telefonon igyekszik pénzt keríteni. . . Egy újabb vágószobában a külpolitikai rovat hat részből álló új sorozatát állítja össze Mátrai Mihály operatőr és Zádor Anikó vágó. Mátrai Mihály két hónapig volt a Közel-Keleten, Egyiptomban, Jordániában, Szíriában és Libanonban. A filmek az arab országok jelenlegi helyzetéről és problémáiról szólnak. A szomszédos vágószobában Kocsis Zsuzsa Szerb Antal VII. Olivér című művének televízió-változatán dolgozik. — Ehhez a munkához nincs szükség Rényi Tamás rendezőre — világosít fel Kocsis Zsuzsa. — A szinkronvágást csinálom. A film egyes jelenetei ugyanis utószinkronnal készültek és ilyenkor a színészek a legnagyobb elővigyázatossággal sem tudják hajszálpontosan rámondani az elkészült képkockákra a szöveget. Most megnézem, hogy hány „kocka" az elcsúszás és az „üres járatokat” kivágom. Különösen ez a rész nehéz: egymás szavába vágó dialógus zajlik le Darvas Iván és Bárdi György, azaz a király és szárnysegédje közt. Körmendi Judit Horváth Ádám rendező, Kocsis Zsuzsa vágó és Govorkovits Klára vágóasszisztens a Ferencsik Jánosról készülő portréfilmet vágja Mátrai Mihály filmjének készítése közben Libanonban A „VII. Olivér”-ben Darvas Iván és Bárdi György egymás szavába vágva vitatkozik (Laczkovich, Vörös és MTI felv.) 28