Film Színház Muzsika, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-05-31 / 22. szám

Az álom tehát valóra vált. Amerigo , Tot — aki 1930-ban Tóth Imre né­ven indult útnak szerencsét keresni idegen tájakon — hazaérkezett a Mű­csarnokba. Életműve három camion­­ba zsúfolva robogott Rómától Buda­pestig. A világhírű művész most úgy áll ott szobrai között, mintha maga is közülük való volna: mintha markáns arcát, tagbaszakadt alakját és egész ro­bosztus önmagát kőből faragta volna ilyen magányosnak, élesen körvonala­zottnak és mégis kitárulkozónak. A három nagy teremben szobrok, ké­pek, száznál több alkotás. Amerigo Tot csaknem egy év óta készült Rómában élete első magyarországi kiállítására. Nagy munkával kutatta föl innen-on­­nan, Európa több országából, sőt Ame­rikából is, régi és újabb szobrait, önt­vényeket csinált róluk, talpazatokat fabrikált hozzájuk. Vajon miféle el­képzelés fűtötte válogatásában, mit akar önmagából megmutatni? — 1937-től máig vagyok az, ami itt látható. Engem itthon nem ismertek, jóformán csak a római Termini pálya­udvar homlokzata után figyeltek rám. S most itt az alkalom, hogy elmesél­jem egész életemet. Ami voltam, s ami vagyok. Hogy miért épp 1937-től? Mert úgy érzem, akkor teljesedett ki mun­kásságomban a renaissance-inspiráció. Ez a kiteljesedés számomra egyszer­smind egy időszak befejezése. A követ­kező a háborús sokk: ez idézte elő a forma eltorzulását. Pályája kavicskorszakának ezt ne­vezte. Akkor születtek szép, zárt kom­­pozíciójú, kuporgó női figurái. — A kavics úgy jön a világra, hogy a szikla legördül a hegyoromról, és a természet évezredekig csiszolja, való­ságos szobrászmunkát végez rajta. De a kavicsban mindörökre benne marad az egész hegy. A forma ezúttal alkotó­elem. A zártság is ebből az ideából ered. Olyan ez, mint amikor egy író egyik mondata szervesen a másikból következik, elvárhatatlanul összetar­toznak. A figuratívtól az absztraktig, a bronztól a fáig és a lenyűgöző rajzokig, litográfiákig együtt látunk Amerigo Tot életéből harminc évet. Ott sorakoz­nak a különféle stílusú, más-más arcu­latú és anyagú művek egymással szem­besítve. Mit érez az alkotó most, ami­kor körültekint? Melyik a hiteles, az igazi? — Egymástól elütő gyermekeim ezek, de nyilvánvaló, hogy valameny­­nyien egy apától fogantattak. Mindig az történik, hogy amikor egyik vagy másik kifejezési forma megrögződik bennem, akkor hirtelen irányt változ­tatok. Hogy melyik az igazi? Talán az, amelyik holnap jön. Ma a fa anyagát szeretem leginkább, a fában ősi erő él, majdhogynem biblikus erő, nem val­lási értelemben, hanem monumentali­tását illetően. Régi és mégis mai: en­gedelmes az anyaga. Megcsodálom azt a hatalmas karika formából kibontakozó kompozíciót, amellyel Tot a szovjet iker-űrrepülők­nek tisztelgett. — Ugye — mondja harsányan —, a karika, mintha vasból volna. Ugye fá­ból is lehet vaskarikát csinálni. Ez az absztrakt fogalom afféle régi magyar szójáték. Értelme is a magyar lele­ményre utal: a lehetetlen is lehetsé­ges ... — Milyennek látja munkásságában a holnapot? — Nincs előttem semmiféle válasz­út. Maga az esztétika került válságba. Nincsenek vezető művészek, vannak, akik csoportokba tömörülnek, van aki magányosan járja útját, mint önma­gam. A kiállításon nemcsak korszakok ha­tárolják el Amerigo Tot más-másféle megnyilatkozásait. Itt látjuk például azt a híres művét, amelynek a velen­cei Biennálén volt emlékezetes sikere 1962-ben. Díszhelyre az olasz pavilon bejárata elé állították: „Őfelsége a ki­lowatt” — ez a címe. A másik, a leg­újabb, a gyengéd szépségű, harmoni­kus kompozíciójú „Csurgói Madonna”, amelyet szülőfalujának mintázott és hozott ajándékba. Ez is, az is Amerigo Tot. A kiállítást, amikor itt lejár az ideje, elviszik Tihanyba, s ott mutatják be szeptemberig. Valahol azt olvastam, hogy Amerigo Tot figurája ismét feltűnt az egyik olasz filmben? Megint felcsapott film­színésznek? — Meglehetős nagy szerepet ját­szom. A Satyriconban Lucát, a hajó­tulajdonost. Nem a Felliniében, ha­nem a másikban, a Polidoroéban, ame­lyet nemrég betiltottak. Felhívtak egyik péntek reggel, hogy vállalom-e? Azt mondtam, hogy szombat-vasárnap­­hétfőn ráérek, ha nekik akkor megfe­lelő, én megcsinálom, így is történt. Mulattat a filmezés, egy kis kikapcso­lódás. A filmben a színész: az anyag, a fa, a bronz, a kő. A rendező pedig, s csakis ő, a művész, a szobrász. Forga­tás közben legalább megismerkedek azzal is, mit érez az anyag, amikor formálják... Nézőszög és alkat dolga: ki mit lát valamiben. Az egyik: a film szobrász­szemmel. A másik: a szobrász film­szemmel. Ezt majd a Satyriconban lát­juk, ha ugyan láthatjuk valamikor az olaszországi betiltás után. Gách Marianne

Next