Film Színház Muzsika, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-01-11 / 2. szám

TELEVÍZIÓ I .TELEVÍZIÓ,­­TELEVÍZIÓ, A kritikus jegyzete Fél­kör - félsi­ker SZOMBAT ESTE művé­szi élményt várunk: tévéjá­tékot, show-t, kabarét, fil­met, színházi közvetítést, emlékműsort, irodalmi ösz­­szeállítást, jutalomjátékot. A Családi Félkör ... című új műsorból ezért emlék­szünk Orosz Adél táncára, Bodrogi Gyula magánszá­mára, s Palotai Boris ötle­tes jelenetében Tolnay Klá­rira. A produkció egésze, riporttal, telefonhívásokkal, kis és még kisebb meglepe­tésekkel, közvetlenségével és ötletszerűségével inkább hétköznapra, vagy szombat délutánra való. (Mint tár­sai, a Halló Fiúk és A TV jelenti. Azoknál nem volt „rangosabb”.) Mindenesetre a családi­asság érzését sikerült meg­teremtenie, mert pont úgy éreztem magam, mintha vendégségbe hívtak volna sok ismeretlen közé: egyik vendég tetszett, a másikat untam, a háziasszony leál­­líthatatlanul buzgólkodott és beszélt, közben el kellett tűrnöm egyes embertár­saim feltűnési viszketegsé­­gét, számomra érdektelen családi fényképeket bámul­tam meg, amatőr színvona­lú szerepléseket „élvez­tem”, és a jó kezdés után nehezen lett vége az esté­nek ... Nem állíthatom, hogy megkomponált műsort lát­tam volna. Nem értettem, mit, micsoda, miért követ, már csak a csizma hiány­zott az asztalról. A hely­színt nem lehetett áttekin­teni, az operatőr is néha épp csak a plafonon nem kereste a szereplőket. A túl sok vendég mocorgott, a dobogó recsegett, a színfa­lak pattogtak, a szavalatot alig értettem. A kép nem azt mutatta, amiről beszél­tek, vagy csillagászati tá­volból mutatta (például Bodrogi rosszul nyomott naptárát, amin Poór Klári­val olyan jól mulatott). Szász Endrével festtettek egy képet, amit mi nézők végülis nem tudtunk szem­­revenni. A kábelek, zsinó­rok láb alatt voltak, a mik­rofon sértetten recsegett, ha megmozdították. Mi tehát a tanulság? A látvány nagyon leleplező. A tévében a közvetlenséget is előre meg kell tervezni, az ötletszerűséget begyako­rolni. Különben elő nem készített, csetlő-botló, üres térségben kóválygó embe­rekkel lesz tele a képernyő. A rádió hasonló műsorait a jótékony láthatatlanság fe­di, azért tűnnek gördülé­kenynek, spontánnak, köz­vetlennek és még a hibák is szórakoztatók, mert nem látom, csak kitalálom, hogy milyen váratlan hiba tör­tént. — Még egy (talán vi­tatható) észrevétel: más műsorokban is tapasztalom, hogy a műsorvezetők nem csupán udvariasak, de ud­variaskodnak; pedig ők a produkció parancsnokai, irányítói, és nem elnézé­sünket kicsikaró kárvallot­tal — a sok „tessék”, „pa­rancsoljon”, „foglaljon he­lyet” és főleg a töméntelen „köszönöm­, köszönöm, kö­szönöm” a legegyszerűbb beszélgetést is illemtan­órá­vá merevíti. BIHARI KLÁRA három mini-drámáját Mi és ők címmel sugározták. Egysze­rű emberek hétköznapi gondjait, házaspárok, szü­lők és gyerekek konfliktu­sait láttuk. Asszonyok vív­ják harcukat a gyerekeik­kel, a gyerekeikért, köte­lességérzetből, póztalan ön­­feláldozással. Két minia­tűrben is a konyha a hely­szín, s nem véletlenül: ez a „konyha-realizmus” ter­mészetes színhelye. Na­gyobb távlatokra nem nyí­lik kilátás, az asszonyok az emberi tisztesség ősi ösztö­nével igazodnak el jó és rossz között. Ezeket a ne­mesen egyszerű darabokat Nemere László stílszerűen egyszerű eszközökkel szó­laltatta meg. Bulla Elma egy özvegy anya szerepé­ben nyújtott kitűnő alakí­tást, és a ritkán látható Szemere Vera játékkedvé­nek örülhettünk. A KLASSZIKUSOK TÉ­VÉFILMEN sorozatból a Vízkeresztet és a IV. Hen­riket láthattuk. Tulajdon­képpen mindkét produkció arról az egyszerű igazság­ról győzött meg, hogy­ a színdarab igazi otthona a színház. Sem Shakespeare féktelen játékossága, sem Pirandello rafinált dráma­konstrukciója nem hatott természetesen a képernyőn. Mégis jó volt látni őket, ahogy olvasni is jó színda­rabot, mert a nem százszá­zalékos műélvezet is (klasz­­szikusokról lévén szó) na­gyon sokat jelent, nagyon sokat nyújt. És a tévé eze­ket a remekeket olyan ré­tegekhez juttatja el, akik színházba sose jutnak el. Ha az ő szemükkel nézzük a képernyőt, egy csodálatos, addig sose látott világ nyí­lik meg a színház varázs­latos világa! Ilyen szempontból a Víz­kereszt bevallott színpa­diassága, díszlet­ háttere, színpadi játékstílusa, az a törekvése, hogy alig nyújt­son többet egy filmre vett színielőadásnál, nekem job­ban tetszett, mint a IV. Henrik modernizált, a film­­szerűség és a valósághűség követelménye miatt felfor­gatott előadása. A francia és a német produkciók vé­gül is dicséretet érdemel­nek, két vasárnap estét tet­tek ünnepivé, két klasszi­kus darabhoz csináltak kedvet, a IV. Henrik fel­újítása, bizony, nagyon idő­szerű lenne. Gáli István Adyról — Ady előtt. A mester és tanítványa: Major Tamás és Nagy Zsuzsa Orosz Adél és Dózsa Imre, a Családi félkör vendégei (Tv fotó: Vörös Ilona felv.) 27

Next