Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-03 / 1. szám

IN HÁZI BEMUTATÓ TISZTÁK A fényt az égről nem lehet lemarni Napot sötét csuhákkal eltakarni Vagy bíbor köntösökkel­­, fény lesz itten! Az albiak nyomát hussziták járják, Vérrel fizetni meg a könnyek árját! S Huss, Zsiska tüntén jönnek: Luther s Hutten A Harminc év, a Cevennek dicsői A Bastille rombolói és a többi! (Lenau: Az „Albigensek” utóhangja) ILLYÉS GYULA DRÁMÁJA A PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZBAN Az albigensek földjét mindenki is­­szee­meri. Albi városa és tája — ahon­nan nevük ered — borzongató emlé­keket idéz. Egy szabad, művelt, türel­mes, fenségesen tiszta világra, egy társadalomra emlékeztet; a provan­­szál kultúrára és civilizációra. Egy államiságra, amelynek „erkölcse sza­badabb, mint a pogány Rómáé, de megújuló hitvilága puritánabb, mint az apostoloké, csaknem a nagy keleti alázatosok: Zoroaszter, Buddha tanáig megy vissza’’. Mégis, hogy kik voltak az albigensek, mit hittek, nem hirdeti autentikus vallomás. Csak a rágal­­­mak, ítéletek, a rájuk szórt átok­­özön ... Mégis, haláluk, tragédiájuk óta iszonyú erővel kérdezi az utókor Lenau szavával: „Oh, lehet-e a szép szabad vágy talmi, / Ha, ki csak sejti, már kész érte halni?” Illyés Gyulát évek óta foglalkoztat­ta ez a nagy tragédia — egy nép bu­kása, az a hősi eretnekhalál, amikor ezrek vállalták önként a máglyát, mert hittek a jövőben, a halálukkal is megváltható győzelemben. A moz­galom irdatlan nagy irodalmát meg­ható következetességgel gyűjtötte egy­be Illyés Gyula, hogy teljes mélységé­ben átvilágíthassa a tragédiát. A fel­adat rendkívüli: „a hazugságból há­mozni ki az igazságot, a beszennye­­zettség mögött megmutatni a tiszta­ságot ...” A dráma színtere Montségur vára, a történelmi pillanat 1243—44, az eretnekek utolsó csoportjának vég­napjai. Itt, ebben a szinte megköze­líthetetlen, komor végvárban gyűlt össze az albigensek halálra szánt cso­portja. (Ők magukat görög szóval, ka­­thároknak, tisztáknak nevezték.) Ez a vár­ a dráma szellemi összefogásának terepe is — a kompozíció kerete, így a helyszín mintegy gyújtópontba kap­csolja össze a történelmi, emberi szenvedélyeket, eseményeket. Tükröz­ted a külső és belső rengéseket, az első pillanatoktól nem lankadó fe­szültséggel és fegyelemmel. Már az expozíció is az iszonyú párbaj egyen­lőtlenségét jelzi. A vég szele csap meg Perella és Pierre-Amiel pápai legátus párbeszédében. „Minden elvégezte­tett— ezt hirdeti a legátus ítélkező, vádló szózuhataga, de még inkább magatartása. Ettől kezdve minden jelenet emel­tebb, végzetszerűbb hátteret kap. A lírai pillanatoknak és a játékos per­ceknek különös feszültség ad megin­­dító tartalmakat. Az albigensek ve­szélyeztetettsége egy létforma emelke­dettségét, egy erkölcsi világ fölényét még erőteljesebben, fájdalmasabban hangsúlyozza. A cselekmény egyre gyorsuló iram­ban rohan a tragikus vég felé, mégis roppant biztonsággal és merészséggel fogja át a játék a hangok, hangulatok, színek végleteit. A klasszikus tragé­diáknál megszoktuk, hogy végigszen­­vedtetik velünk a szenvedések stá­cióit és a katarzis a megrázó hatások halmozásával vezet el a megtisztulás­hoz. De Illyés számára az is fontos volt, hogy a kathárokról szóló dráma — miként a kathárok társadalma — ne csak az aszkézis fegyelmét, hanem az életöröm szépségét és költészetét is közvetítse. A jelenetek szinte szó szerint más-más fényeket árasztanak. A legnagyobb kínt olykor jobban ki­fejezi a keserű kacaj, s a derű han­gulatában ezerszeresen fáj a tragédia. Mindennek nemcsak színesítő jelen­tősége van, mindez tartalmi tényező is. Bizonyítja, láttatja: itt nemcsak egy embercsoportot, hanem egy „em­beri formátumú” világot dönt romba az inkvizíció könyörtelensége. Különös, sajátos melódiát kap ezzel a kompozíció. A részletek szinte ze­nei hullámzásban felelnek egymás­nak, átcsapnak, folytatódnak — ellen­pontként és rímelve egymással. Az első felvonás morális győzelmével ösz­­szecsendül a végső bukás keserű, ke­gyetlen diadala. Mindez szuggesztív harmóniát sugall, a disszonanciák ölelkezését. I­llyés Gyula drámakoncepciója par excellence ember­központú dráma­­írás. Minden jelenete emberfelmuta­tás. Alakjainak története, fejlődése van, cselekvés, küzdés közben nőnek és buknak el. A jelenetek sosem vál­nak el közéleti és magánéleti szféra szerint, a szereplők mindig — az in­tim részletekben is a lényük, sorsuk, társadalmi indulataik táplálta világot hordozzák. Szerves egységbe fonódik itt személyes sors és társadalmi lét, szellemi arc és cselekvés. Mikor az eretnekek egymás közti vitájában, a forradalmár Perella és az őskeresz­tény ideológiát képviselő Marty püs­pök között fegyelmezett szópárbaj zajlik — valójában iszonyú indulatok dörögnek, élet-halál, és a harc vagy elbukás alternatíváit szegezik szembe egymással az elvek csatájában is. Ha valahol, akkor itt igazán kifejezik a konfliktusok természetét, minőségét a más-más indulati, szellemi töltést hor­dozó dialógusegységek, így a „tiszták” egymás közt és ellenségekkel szem­ben, a vonzáskörükbe kerülő alakok, mint a lovag, a molnár, a dalnok — a dráma belső arányainak megfelelő helyen bizonyítani tudják egy társa­dalom vonzását, nevelőerejét. A drá­ma feszültségét így ez a dialektikus folyamat jelenti, amelyben a lelkek formálódnak. A gondolati, filozófiai A lovag és szerelme: Azalais (Győry Emil és Szabó Tünde)

Next