Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-03-14 / 11. szám

István, suttogva, a nézőtér egyik középső sorában, s félszemmel a színpadra fi­gyel, ahol most éppen fény­képek készülnek. Ahol egy korántsem szo­morú, korántsem eljutott, korántsem lemondó, ha­nem­ hallatlanul energikus Ványa bácsi (Latinovits Zoltán) vágja az üres, a kompiláló, a mások szel­lemi keblén élősködő pro­fesszor (Tomanek Nándor) szemébe a súlyos igazságo­kat. Igen, ez a Ványa bácsi könyvelt, számolt, gürcölt, éjt nappallá téve két évti­zeden át, hogy a birtok megmaradjon; kifizetett huszonötezer rubel adóssá­got, lemondott (igen, erről lemondott!) a maga jussá­ról, hogy megboldogult nő­­testvérének kisleánya gond­talanul élhessen ... igen, ez a negyvenhét éves Voj­­nyickij — ha megkésetten is, ha tragikomikus roham­mal — harcot kezd a henye pöffeszkedés, a vélt nagy­ság, a „tudálékos keszeg­­ség” ellen, egy visszafojtott, félszeg szerelem lángra lob­­banásakor. Szikrázik a Vígszínház színpada. S a krónikásnak eszébe jut, hogy egy esz­tendeje, Varsóban, a do­hánybarna sokféle árnyala­tát hordozó színpadon, az Ateneum Színházban, do­hánybarna öltönyben ugyanilyen férfikorú lánya vívott a maga professzora ellen, a maga arcával, min­denféle maszk nélkül játszó Gustav Holoubek. Az az előadás is ezt a korszerű, ezt a mai Ványa bácsi-fel­fogást hirdette, amelyben egészen más sugárzásba ke­rül: munka, szerelem, le­mondás , ahol nemcsak Tye­­legin gitárja peng, hanem az igazi csehovi lélek más­más húrja is. Aztán Jelena. A huszon­hét éves szépasszony (Rutt­­kai Éva) Asztrov térképe mellett, abban a sokértel­mű és sokféle izzást hor­dozó jelenetben, amikor Asztrov doktor (Darvas Iván) a járás színeiről, az ötven éve még sötét- és vi­lágoszöld foltokról, hajdani erdőkről beszél; a vörös kockákról, ahol szarvasok tanyáztak; tavakról, ahol hattyúk, vadkacsák, vad­­ludak éltek; majorságokról, vízimalmokról, remeteta­nyákról. S mi van most? Mocsár, szúnyogok, fene­ketlen sár, nincstelenség ... Néhány esztendeje Dar­vas Iván Miskolcon játszot­ta Asztrov doktort; annak az előadásnak is Horvai István volt a rendezője. Színész és rendező tehát, egyazon színjátékban, is­mét találkozik. Izgalmas az ilyesmi. Ez a találkozás foglalkoztatja a krónikást igazán; erre gondol akkor is, amikor a szenvedély el­öntötte Asztrov átöleli Je­lenét s a csók után ezt suttogja-lihegi neki: „Gyere holnap az erdészházba” — ők nem találkoznak többé, Jelena nem megy el. Nem megy el. (déel) „Hol van? Ahá, ott van. Puff!... Nem találtam? Megint mellé ment? Hogy az ördög elvigye! (Ványa bácsi — Lati­­novits Zoltán; Szerebrjakov — Tomanek Nándor) (Fejes László felvételei) A schwechati repülőtéren­ a gyár egyik mérnöke nem tér vissza társaival Magyarországra (Csiky András és Szirtes Ádám) Krisztina, Vas Máté fiatal felesége csak ritkán, akkor is pillanatokig találkozik férjével (Szegedi Erika) 10

Next