Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-03-14 / 11. szám

el. — Legjobb szerepeinek elemzése meghaladná e rö­vid család-krónika kereteit, meg kell elégednünk annak summázásával, hogy Lata­bár Kálmán egyforma mű­gonddal készült mind váz­latosan odavetett, mind jól megírt szerepekre. Igenis, művészi műgond és gyöt­relem szülte azokat a figu­rákat, melyeket a harmin­cas évek közepetáján a „Félórás feleség”-ben, a „Budapest—Wien”-ben, a „Szeressen kedves”-ben, a „Csipetkében”, az „Egy bo­lond százat csinál”-ban, a „Marinka, a táncosnő”-ben és számtalan, más darabban kialakított és sikerre vitt. Film­szerepekben De hagyjuk el rövid idő­re a színházak táját, hogy felidézhessük: mi történt a harmincas évtized kezdetén a filmstúdiók körül. A Mo­ziegyesület tagjai minden­esetre riadtan vették tudo­másul a hangosfilm térhó­dítását, mert egy 1930. no­vember 4-i közgyűlési jegy­zőkönyv tanúsága szerint arról panaszkodtak, hogy a „hangosfilm teljesen fel­forgatta a szakmát... és nem hozott áldást!” Mindez nem változtatott azon, hogy a Hunnia műtermében 1931 április végén „A kék bál­vány” forgatásával Magyar­­országon is elindult hódító útjára a hangosfilm. A La­­tabár-fivérek ez idő tájt — mint megírtuk — sokat voltak külföldön, de sem Berlinben (ahol pedig a hitleri hatalomátvételig jócskán szerepeltek magya­rok), sem itthon nem talál­tak (talán nem is kerestek) összeköttetést a hangos­filmmel. (Érdekes, hogy if­j. Latabár Árpád sem, aki pe­dig a húszas évek kezdetén, mint operatőr és segédren­dező is dolgozott a film­szakmában !) ... Amikor pedig — 1937- ben — bekapcsolódtak a filmművészetbe is, egyre sokasodtak már a problé­mák Magyarországon. Da­rányi Kálmán miniszterel­nök cinikus nyíltsággal hir­dette meg Hitlerrel való ro­­konszenvét, a nyílt fasiz­must. Az egyre hangosabbá váló szélsőjobboldal elemei szították a közhangulatot. A turulisták egyebek közt Egy szoknya, egy nadrág — Csortos, Latabár Kálmán, Mihályi Ernő Latabár Kálmán „A szerencsés flótás” című filmben Tolnay Klárival, Bilicsi Tivadarral és Mihályi Ernővel paprikajancsi. A repertoárod csapni­való. A sanzonjaid közönségesek. — Sikerem van velük. — Azért, mert Marseille-ben négy év óta nem hallottak egyebet. Montand a fogát csikorgatja. — Köszönöm, madame Piaf. Értet­tem. — Várj, még nem fejeztem be. Biz­tos vagyok benne, hogy énekes vagy, valódi. Hajlandó vagyok foglalkozni veled. Ha rám hallgatsz, ha engedel­meskedsz, ha bízol bennem, a legna­gyobb sanzonénekes leszel. — Még egyszer köszönöm — veti oda a fiatalember és elrohan. De más­nap a próbán nincs rajta zakó, csak inget visel. Délután Montand megjelenik az énekesnő lakásán. — Igaza van. Hallottam énekelni. Maga mindent tud, amit nekem meg kell még tanulnom. Azon nyomban munkához látnak. — Frakkod nincs, ugye? Sebaj! Ing­ujjban fogsz énekelni... A marseille-i dialektust hagyd azoknak, akiknek csak ez jutott. Elárulok egy színész­­trükköt. Ceruzát helyezel a fogaid kö­zé és úgy gyakorolod a beszédet, a sanzonjaidat. Szöveget is összeállítok, csupa „o”-val. Mindennap többször felmondod nekem... AZ A VÉKONY KIS NŐ Yves Montand Csupa napfény a szí­vem című, magyarul is megjelent visz­­szaemlékezésében szintén leírja első találkozásukat. A „szépítő eltérések” ellenére nagyon érdekes összevetni a két írást. Montand szempontjából természe­tesen még izgalmasabb volt ez a talál­kozás, hiszen a karrierje függött tőle. „Edith Piafnak aranyból van a szíve, aki hallotta énekelni, az tudja. De a színpadot érintő kérdésekben szörnyen nagy igényű” — olvassuk a könyv he­tedik fejezetében. Ezután ő is felso­rolja azokat a kifogásokat, amelyeket Piaf vele kapcsolatosan felvetett. A kritikát duzzogva fogadta, de végül is munkához látott, hogy változtasson kiejtésén, megjelenésén. Majd így em­lékszik vissza a Piaf előtti „próba­­éneklésre”: „Amikor a Moulin Rouge színpadán Edith Piaf előtt kellett éne­kelnem, olyan lámpaláz fogott el, mint talán még soha. Hiába nyugtattam meg magam. Az a vékony kis nő, aki A sikerek időszakában: Edith Piaf és Yves Montand 25

Next