Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-03-14 / 11. szám

— tüntetést és botrányt provokáltak Hunyadi Sán­dor „A lovagias ügy” című filmjének bemutatója ide­jén. Ebben az egyre bizony­talanabbá váló légkörben készültek az első Latabár­­filmek, 1937-ben a „Fizes­sen Nagysád”, a „Heten­ként egyszer láthatom”, majd a „Hol alszunk vasár­nap”. Aztán — hogy csak néhányat soroljunk: a „Pénz áll a házhoz”, a „Mária két éjszakája”, a „Pepita-ka­bát”, a „Behajtani tilos”, az „Egy bolond százat csi­nál”, s ennek az időszak­nak talán legmulatságo­sabb, Latabár poentírozó­­kedvét, karakterizáló kész­ségét legjobban megvilágí­tó „Egy szoknya, egy nad­rág”. Sietünk megállapítani, hogy ezek a könnyű szóra­koztatás céljait szolgáló fil­mek nem remekművek, s Latabár is többre volt hivatott, mint amire ezek­ben a filmszerepekben le­hetősége nyílt. Mégis vitat­ható az a fennkölt esztéti­kai magaslatról származó i­egállapítás, hogy Latabár „kezdeti filmsikereit a szer­zők sületlen tréfáinak és a sűrű hasraeséseknek” kö­szönhette. A kiváló karak­terszínészt, a nagyszerű ak­robata-táncost, a páratla­nul sokszínű komikust va­lóban nem kényeztették el ekkoriban jó „szerepekkel", de tehetségének nem volt, nem is lehetett kibontako­zási ideje, hiszen a filmvi­lág — mondottuk — elég későn figyelt fel rá. De hogy mit tudott nyújtani filmen is, azt megmutatta a felsza­badulás után, a „Mágnás Miska” Pixi grófjában, a „Micsoda éjszaka” Tőrös tanárában, a „Fel a fejjel” Peti bohócában .. . A Rubik­korszak kezdete . .. .Térjünk vissza ismét a zenés színházakhoz. 1936 késő őszén végleg bezárta kapuit a rozzant Király Színház, az operett-játszás legfőbb feladatait végleg­ az Operettszínház vette át. 1939-től két rátermett szín­házi ember: Seregi Andor és Sziklay Jenő irányította itt a művészeti életet, s igyekeztek a legjobb erőket tömöríteni színházukban. Honthy Hanna ekkor úgy­szólván már „egyeduralko­dó” primadonna volt, és ná­luk játszott Mezey Mária, Fejes Teri, Kiss Manyi, Pá­­lóczy László, D. Kovács Jó­zsef. A táncoskomikus sze­repkörben a két Latabár­­nak nem volt versenytársa, Kálmán, ekkor már csak „Latyi”, akinek beceneve szinte önmagában elég volt a sikerhez. Egyes szerzők úgy írták a primadonna­szerepeket, hogy titokban Honthyra gondoltak, s úgy a táncoskomikusét, hogy La­tabár „gag”-jei lebegtek a szemük előtt. A legkomiku­­sabb helyzeteket éppen csak fölvázolták, a többit rábíz­ták a színészre, Latabár­­ra... 1937 és 42 között Latabár Kálmán egész sor szerepet játszott a Fővárosi Operett­színházban é­s néhány más színházban is. Most csak kettőt említünk (hiszen ezeknek az éveknek egy­­egy epizódjára még majd visszatérünk!). Talán még sokan emlékeznek Carlo de Funes „Ilyenek a férfiak” című darabjára, s ugyanen­nek a zeneszerzőnek az Andrássy Színházban be­mutatott „Romantikus asz­­szony” című zenés vígjáté­kára. Mindkettő óriási La­­tabár-siker volt. Az egyre jobban német járszalagra kerülő, fasizáló­­dó országban azonban mind nehezebb lett a művészet helyzete. A politikai fenye­getés és zsarolás, „A lova­gias ügy”-gyel elkezdődött boszorkányüldözés egyre fe­nyegetőbb méreteket öltött, s természetesen nem kímél­te a vidám műfajt sem. 1942-ben az ún. „színészka­mara” leváltotta a Seregi— Sziklay igazgatópár, és Bu­bik Árpádot nevezte ki a Fővárosi Operettszínház élére. Bubik addig csak Ber­linben tevékenykedett, de most úgy vélte, hogy a Theater unter den Linden igazgatói székéből „eldiri­gálja” a pesti operettszín­házat is. Mindenesetre Bu­dapestre sietett és kitűzte a „Tahiti gyöngye” címet, részben saját librettójára készült, operettet (zenéjét Dolecskó Béla komponálta). Bubik és a „Tahiti gyön­gye” kudarca, s egynéhány más, a korszakot jól megvi­lágító színházi esemény azonban megér majd egy újabb fejezetet... Albert István —Somogyi Vilmos (Legközelebb: TAVASZ A NAGYMEZŐ UTCÁBAN) Az ifjabb Kálmán vőlegény­­sége idején, 1937-ben (A menyasszony: Walter Kató) 26 egyedül ült velem szemben, figyelmes mozdulatlanságában a hatalmas néző­téren, jobban felkavart, mint három­száz néző ... Négy sanzont adtam elő, de az utolsónál már tökéletesen meg­feledkeztem Edithről. Csak arra let­tem figyelmes, hogy kilép a homály­ból és jön felém. Megállt a színpad előtt és csak annyit mondott, hogy óriási voltam és odavan a boldogság­tól, hogy egy műsorban lépünk fel. Sugaras színpadi fény hullott felém emelt arcára, amely őszinte volt. Si­kerről, fényes jövőről beszélt nekem. Ahogy megpihent rajta a tekintetem, határozottan éreztem, hogy az ilyen ihletett ajkakról felröppenő jóslatnak maradéktalanul teljesülnie kell...” Első közös fellépésük után a mun­katempó még fokozódik. Henry Contet és Jacques Guigot két sanzont ír Yves Montand-nak: a Battling Joe-t, a sze­rencsétlen boxolóról, aki megvakul és a Csíkos mellény-t, („Gilet rayé”), amely egy szállodaszolga börtönben végződő életét meséli el. A műsor kiegészítésére Piaf két san­zont ír Yves Montand-nak: a De hát mi van velem? („Mais qu’est ce que j'ai?”) és az Olyan szemek („Elle a des yeux”) kezdetűeket. Néhány hónap alatt Edith Piaf új Montand-t „farag”, aki világosbarna ingben és nadrágban szerepel és im­már sanzonjai minden alakját életre tudja kelteni. — Most pedig, Yves, jöjjön a nagy nyilvánosság! Ne izgulj! Készen vagy! Elérkezik a nap, 1945 januárjában, amikor a „Théatre de l’Étoile”-ban Edith Piaf a függöny elé lép és bemu­tatja Yves Montand-t a párizsi közön­ségnek. A marseille-i fiú sikere szinte „katasztrofális” Piaf számára: a felfe­dezett fiú vetélytárssá vált. A „Théatre de l’Étoile”-beli közös fellépés másnapján az újságok vastag betűs címmel adják tudtul az olvasók­nak: „Egy név, amelyet nem lehet el­felejteni többé: Yves Montand.” — „Új sztár született” — „A sanzon for­radalma”. — „Végre itt az énekes, akit vártunk!” Az ünnepelt új sztár, Yves Montand pedig a függöny lehullta után ezekkel a szavakkal fordul partnernőjéhez, ahogy ő nevezte, aranyszájú jósnőjé­hez: „Köszönöm Edith, mindent neked köszönhetek”. (Folytatjuk) Egyik hálás tanítványával, Charles Aznavourral

Next