Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-30 / 22. szám

Társkeresőben (Folytatás) lehetsz az”, a „senki nem tudja, ki az igazi”, a „ha ő az, akkor nem lehet más” — „dehát valójában ő-e az, és mégsem a másik?” Pirandellót követő játékrendszerére ismerünk. Később észrevesszük, hogy van a történetnek egy másik gondolati vonala is, ez a Napóleont „Ami volt, nem térhet visz­­sza!” „Az időben nem lehet megállni!” felkiáltásokkal szökése előtt lepuffantó Cambart játékaiban fogalmazódik meg. Mind a két gondolat van annyira érdekes, és különbözik is annyira egy­mástól, hogy megérte volna, ha Szabó nem osztja meg közöttük a játékot. Többet, átütőbbet adhatott volna, ha szembetűnőbben emeli ki filozófiai anyagát, mert így a kettős gondolat semlegesíti egymást és végül a kalan­dos fordulatokat engedi eluralkodni. Szabó mintha ambicionálná is ezt. Él­vezi, hogy tud csavaros helyzeteket, váratlan eseményeket, fonák pillana­tokat teremteni még azon az áron is, hogy a kalandsodrás elhalványítja gondolatait. Mindezzel — miközben ötletekben gazdag, szórakoztató rész­leteket teremt — azt hiszem, saját al­katával szemben szerkeszti meg szín­darabját. Nemcsak azért mondom ezt, mert szeretem friss szellemű, közgon­dolkodást serkentő írásait. Nyelvi bra­vúrokra való érzéke paradox szituá­ciókat teremtő képessége, vagyis drá­maírói természete vonzza magához azt a drámatípust, amelyben a gondolati anyag a legfontosabb, s minden más csak kíséret. Eddigi pályája, alkata számomra bizonyság rá: ahhoz, hogy önmaga legjobb szintjét a színpadon is elérje, azon az úton kell továbbha­ladnia, amelyen az irónia nemcsak öt­let, nemcsak nevetség, hanem az igaz­ság kifejezése. Enélkül lecsökken gon­dolatainak, játékainak hatása. De abban, hogy ezúttal is így tör­tént, furcsa szerepet kapott az elő­adás. A Napóleon és Napóleon-t ki­tűnő társulat kitűnő színészei játsszák, mindenki a színen van ahhoz, hogy a játék értékei felerősödhessenek, gyen­geségei elhalványodjanak. Kitalálni sem volt szükség ehhez semmi újat, hiszen az ilyen típusú paradox komé­diák rendezése ma már világszerte szorgalmi feladat. Marton László még­is úgy rendezte meg az előadást, mint­ha Napóleont valóban egy magyar mágnás akarta volna megszöktetni, mintha a császárt valóban egy sakk­automatában puffantották volna le, s a valóság kiderítése azon múlt volna, hogy Monsieur Roubaud jobban sze­reti a drogot mint a vizet. Díszlet, jel­mez, beállítás, előadás „békebeli ope­retthangulatot varázsolt a színre”. Né­ha nem hittünk a szemünknek: hol vagyunk ? A színészek könnyedén ugrották az évig sem érő magasságot, amit ez a játékvezetés emelt számukra. Básti Lajos kedvesen korlátolt angol tiszt volt, Bárdi György frappáns átválto­zóművész, Somogyvári Rudolf konok és feszes hazafi, Bitskey Tibor bájo­san gáláns magyar nemes, Schubert Éva harsány és üres lady. Az egyet­len Tordy Géza volt, akinek játékában ott vibrált az a kettősség, ami a da­rab valóságos dimenzióit megéreztetve jelezte, hogyan kellene az ilyen típusú komédiákat elképzelni, megformálni, színre vinni. Egy jelenet Herskó Anna Vasarely budapesti kiállításáról készült filmjéből ..fi­lm lehet kétszer h­it DECEMBERI BESZÉLGETÉS BOJÁN STUPICÁVAL ojan Stupica, jugoszláv rendező, színész, építész — az európai művészet kései reneszánsz­ óriása hatvanéves korában meghalt. A belgrádi Drámai Színház igazga­tója volt; embernek és művésznek is a holnap harcosa. Barátja a magyar színművészetnek: többször volt ven­dégünk, először 1956-ban, amikor az ő rendezésében játszotta nálunk a belgrádi Drámai Színház a Dundo Maroje című komédiát, s utána több­ször, mint Krleza három drámájának — Glembay Ltd, Léda, Agónia — vendégrendezője a Nemzeti, illetve a Madách Kamaraszínházban. Nagy­szerű rendezéseire maradandó él­ményként emlékeznek nézők és szí­nészek. Most, e szomorú dátum ad aktuali­tást annak, hogy egynéhány hónappal előbb — 1969. december 4-én — Bel­­grádban zajlott beszélgetés részleteit közöljük. Akkor kereste fel Stupicát a Magyar Rádió megbízásából Rapcsá­­nyi László; a beszélgetést a Kossuth­­rádió közvetítette, a „Közben volt egy háború” című sorozatában. A riporter arról kérdezte, hol volt 1939-ben, a háború kitörésének ide­jén. Stupica így felelt: — A belgrádi Nemzeti Színház

Next