Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-06-20 / 25. szám

Négy új magyar film (folytatás) Régen azt mondtuk volna: hősköltemény. Ma, nagy szavaktól szemérmesebben tartózkodó korszakunkban csak azt mondjuk: egy magyar ipari teljesítmény törté­nete. S az emberek élete, amit beleépítettek az oszcillá­torokba, kivezetőkbe, feszültségmérésekbe. A film azokat a feszültségeket méri meg, amelyek az emberekben keletkeztek; a munka lázas, időnként szinte reménytelenül túlhajtott feszültségét. Egyszer talán, ha majd a filmet egyszer a tévé is közvetíti, ugyanazok az adócsövek továbbítják majd képeit és hangjait, amit a film valóságos főszereplői teremtettek meg, makacs és eltéríthetetlen akaratukkal. G. P. (Riportunk képeit Endrényi Egon, Kotnyek Antal és Markovics Ferenc készítette) SZERELEM. Az öregasszony és a Feleség (Darvas Lili és Törőcsik Mari) a hosszú várakozás valamelyik évében A hazaérkezés pillanata (Darvas Iván és Horváth Magda) 6 Eszményi gyilkos BEMUTATÓ A MADÁCH KAMARA SZÍNHÁZBAN A Madách Kamara új produkciója több-ke­vesebb joggal viselhetné akár az Eszményi évadzá­rás címét is. Ha ... mert egy előfeltételünk talán mégis megengedhetőnek látszik — egyetlen szem­pontként a kasszasiker el­érése szerepel. Furcsa dolog történik ezekkel a „hagyományos” krimikkel az utóbbi évek­ben. Nem szeretnék általá­nosítani, csak a magam ta­pasztalatáról beszélek: ná­­­­lam a dömping olyanfajta­­ ellenmérget termelt, hogy­­ szinte immunis vagyok­­ minden olyan új változat­­tt­­al szemben, amely a meg­­­­előző ezernyolcszáz krimi­­ ezernyolcszázegyedik vak­i nációjának bizonyul. És­­ szentségtörésnek hallik-e,­­ vagy nem: bizony Agatha­­ Christie káprázatos világ­hírnevét én utoljára a Vád tanúja című filmben lát­tam igazán indokoltnak (abban sem ártott Charles Laughton közreműködése), s azóta, valahány Christie­­premieren ültem, mindig kissé feszengve igyekeztem palástolni a legszörnyűb­bet: azt ugyanis, hogy káp­rázatosan unatkozom. Egy keresztrejtvény ad­dig érdekes, amíg ki nem találom, hogy mondjuk, függőleges nyolcba „Vala­mit óhajt” meghatározásra azt kell beírnom, hogy „kér” — de amikor már kisütöttem, mi is az a há­rom betű, többé nem ol­vasgatom átszellemülten, mert az a veszély fenyeget, hogy elalszom. „Valamit óhajt” a néző, valami újat. Azt hiszem, ha egy álta­lam nem ismert kellemet­len frátert megöltek, nem azt óhajtom, hogy három óra hosszat törjem a fejem azon, ki tette ... Pedig most ez történik. Méghozzá a legcsekélyebb szabálytalanság, a műfaj játékszabályainak legap­róbb áthágása nélkül. Adva van a vidéki angol kastély, adva van az összezárt csa­lád, amelynek minden­egyes tagja sorban egyér­telműen gyanússá válik, hogy végül a legkevésbé gyanúsról derüljön ki a di­cséretes akció, tudniillik a gyilkosság. O­lyan az egész, mint egy liturgikusan szabályo­zott folyamat, a csengety­­tyűk a megfelelő pillana­tokban szólalnak meg, s a szerző a megfelelő pilla­natban mutatja fel a leg­meglepőbb és leglehetetle­nebb megoldást... S míg az Egérfogóban meg nem tanultam, hogy a műfaj be­tyárbecsületét sem kell tisztelni, a legalpáribb pa­rasztfogást sem szabad finnyásan elutasítani (hogy tudniillik a detektív is le­het a gyilkos), addig meg­lepődnék a végkifejleten. De mert — egyszerű szer­kezet lévén — már egyszer kondicionálták az agyamat ilyen irányba —, hát nem vagyok képes meglepődni azon sem, ki a tettes. Persze, hogy az, aki nem lehet a tettes! Ennyit a da­rabról. És hogy ezen belül milyen? Nos, zseniális idős hölgy, idegbeteg kamasz, korrupt képviselő, jelen­téktelen rendőrtiszt, ki­kapós ifjú özvegy és titok­zatos éjszakai látogató, ka­cér ápolónő és költői lelkű ifjú rendőrőrmester: ezek a figurák. Pontosan olya­nok, amilyenekké az előző ezernyolcszáz krimi alap­ján formálódhattak. Nem rosszabbak és nem jobbak. Kissé pironkodom, ír­jam ide, hogy „bravúros

Next