Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-10-10 / 41. szám

Néhány kellemes estén kiderült csendes monomániánk sok rokonvonása. S ha ed­dig a bennem élő színészről beszéltem, érdemes szót ejteni a színészben levő író­ról. Mert ez a találkozás lényege. Én azt várom, hogy megtestesítse a bennem élő szerepet, ő pedig azt, hogy nyelvet adjak az eszméinek. S ha most eszme alatt nem valami filozófiai dolgot értünk csupán, ha­nem lényünk egészének kikristályosodni vágyó akaratát, azt hiszem, közel járok a közös alkotófolyamat lényegéhez. De nem is erről akarok beszélni. Azt írtam: „kellemes estén". Kérdés, hogy Kállai számára, napi tizennégy órai megfeszített munka után kellemesek vol­tak-e ezek az esték? Számomra feltétle­nül, de hát nekem nem volt ott semmi dol­gom. Lézengő idegen voltam, izgatott vendég egy világban, ahol az egymonda­tos szerepeket is én találtam ki — de mi keresnivalóm volt ott? Semmi. Amikor es­ténként dolgozni kezdtek az agregátorok, kigyulladtak a színes reflektorok, fénybe borultak a lépcsők, tarka drapériák, körü­löttem trikós lányok szaladtak a fövenyen, flitteres hajjal, csillogó köpenyben, bohó­cok, artisták, kimázolt helybeli nyugdíja­sok és díszszerszámos paripák az iszapos vízparton, a díszlépcső felől hangszórón át hozta felém a szél az ismerős monda­tokat: Kállai barátom állt ott szmoking­ban, tizenhat dioptriás szemüveggel, tök­kopaszon — mindezt látva, még eltűnőd­tem azon, hogy úristen, úgy kezdődött valamikor ez az egész, hogy bementem ötszáz ív sima, merített papirosért az Ápiszba! De mi dolgom volt már a forga­táson? Amikor a Mártát próbáltuk a Ma­dách Színházban, Vámos László, a darab rendezője egyszer azt mondta: — Péter, ne gyere be a próbára. Ne haragudj, de tudod, hogy Klári próba köz­ben szidja a szerzőket. Ha ott vagy, gát­lása van. Persze azért beültem egy sötét pá­holyba. Szidott is. Este pedig együtt ültünk a New York márványasztalánál. Folytattuk a hosszú beszélgetést, amit jóval a Márta előtt kezdtünk, mindig három ponttal hagyunk abba , ami ma is tart. — Ne haragudjék — mondta kedves mo­sollyal és koccintottunk —, de jobb a ha­lott szerző. Azt mondják, Isten is elrejtőzött, miután megteremtette a világot. A szerző sem tehet okosabbat. A FELELŐSSÉG A premier utáni tébolyult percekben, mikor egy fiatal szerző azt remélné, hogy idegenek borulnak majd egymásra köny­­nyes arccal a színház előtt, áhítatos, cso­dálkozó arcokat várna és kicserélt lelkű embereket az utcán, miközben lényének másik felével rémülten figyeli a kifelé áramló tömeget, mint egy Borgia, aki mindenkit megmérgezett s magában azért esedezik, hogy ne hasson még a méreg, jussanak el legalább az autóbuszokig - ezekben a nehéz és felfokozott percekben ott álltam én is a sötét utcán és vártam. Egyszerre megjelent Tolnay Klári. Egy­szerűen, testetlenül, mint egy artista a mu­tatvány után. Karján egy csokor virág volt. Belekaroltam, szótlanul tettünk néhány lé­pést, majd azt mondta: — Maga most író lett, Péter. Nem mondta ki, de mindketten gondol­tuk: ő tett azzá és akkor, azon az estén. Kállai Ferenc Toma­­nek Nándorral a Mi lesz veled Eszterke? című filmben Kiss Manyi Bartha Lajos Szerelemjének előadásán Váradi Hé­divel (1955) Tolnay Klári Tordy Gézával és Bessenyei Ferenccel a Mártában (1965)

Next