Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-07-18 / 29. szám

Teleobjektív: Portrék egy forga­tásról Néhány héttel ezelőtt, forga­tási riportunkban, egyebek között a következőket írtuk: „Milyen ter­mészetes dologként olvassuk az újságban a híreket arról, miféle bonyolult elektromechanikai be­rendezéseket képes exportálni a magyar ipar. Mi van tény, az eredmény mögött? Erről beszél a film. Miféle irtózatosan szorító küzdelem körülményekkel, lehe­tőségekkel, idegekkel, teherbíró­­képességgel, milyen sokszori fel­áldozása a magánéletnek, sza­bad időnek, egyéni érdeknek .. Az Érik a fény című új magyar filmről volt akkor szó. Forgató­­könyvét Kamondy László írta; Szemes Mihály rendezi; Somló Tamás az operatőre. Erről a film­ről szól e heti Teleobjektívünk is, sajátos módon: portrékban. Az első két felvétel az Érik a fény két női főszereplőjét, Szegedi Erikát és Gyöngyössy Katalint ábrázol­ja, két ellentétes típust. A máso­dik kép­pár a modellt s a szí­nészt mutatja: az életben Tófalvy Gyulának hívják azt a mérnököt, akit a filmben Csiky András ala­kít. Túl rajtuk Szemes Mihályt, a rendezőt és Somló Tamás ope­ratőrt látjuk a feszült munka egy­­egy pillanatában. A rendező egy kiváló francia költőhöz, magyar költők fordítójához hasonlít ezen a felvételen. Az operatőrnek pe­dig nemcsak arcát, kiáltását, de­ objektívét is rögzítette a Teleob­jektív ... (B. Müller Magda képriportja)

Next