Film Színház Muzsika Évkönyv, 1970

Sokféle a tévéről (Fellegi Tamás, Pacsay Vilmos)

ményt, a rendkívüliséget a felvonós interjú szolgáltatta. Amint látjuk, a jó helyszíni közvetítés eseté­ben elengedhetetlen feltétel, hogy ne csak hely­színében, hanem valamilyen történésben is ér­dekes legyen. Persze itt a mondanivaló sajátos sűrített kifejezéséről is szó van. Az élő adás új­fajta, különleges dramaturgiájáról, a közvetítő eszközök különleges felhasználásáról, sőt olyan kísérletekről, amelyek előrevetítik a későbbi még modernebb eszközök felhasználásának eshető­ségeit. Álmunk: a helikopter Ma még nem nagyon használatosak, bár al­kalmazásukra külföldön és belföldön is vannak példák. A helikopterek egyébként nagyjából kétféle­képpen használatosak. Vagy mint a cselekmény részesei, vagy mint mozgó­ kamerát szállító esz­közök, amelyekről különleges élőképek vehetők és továbbíthatók. Az első szerepre már nálunk is voltak példák. Nemrégiben a balatoni műútnál, az érdekes nyári forgalomképek mellett, az igazi meglepe­tést a pár perces élő riport közben megjelent helikopter szolgáltatta. A földön tartózkodó ri­porter rádión beszélt a helikopteren ülő rendőr­alezredessel, aki a siófoki forgalomról számolt be. Ezután a helikopter leszállt, és a beszélge­tést mindketten szilárd talajon folytatták. Külföldön viszont a helikoptereket inkább a földi kamerák kiegészítését szolgáló mozgó ka­merák szállítására használják, így a mondan­dót nagyon képgazdagon tudják kifejezni. Ha egyáltalán van mondanivaló. Mert gyakori eset, hogy a tartalmat a technikai bravúr he­lyettesíti. Sikerük azonban ezeknek is van. Az elmúlt évek egyik cannes-i tévé­fesztiválján elismerést váltottak ki lóversenyről és vízisí ◄ Egyenes tévé­adás a szentend­rei Duna-sza­­kasz árvízvé­delmi munkái­ról Poór Klári in­terjúja Amerigo Tot szobrász­­művésszel kiál­lításán

Next