Film Színház Muzsika, 1971. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1971-02-20 / 8. szám

vígjáték körül van tevékenykedők becsületét helyre­állítsa. Hogy megszűnjön a még létező távolság az értelmiség és a fizikai dol­gozók között. Persze a megoldás nem k­önnyű. Engem is érdekel a válasz, hogy éppen ebből a szempontból mire fog inspirálni bennünket ez a színda­rab. A mű gondolati színterét, stílusának eszközeit tekintve is többféle réteg­ződésű. Görög neveket hordozó alakok mai gondolatokat hirdetnek.­­ Ebben is az a szándék vezetett, hogy a nézőt a meglepetések, és a képtelenségek a lényegre figyeltessék fel. A vígjáték motorja a meglepetés. Lételeme a varietas. Tudom, ezzel a legkönnyebb visszaélne Ha mást se szolgál, mint meglepetést. Kifáraszt, ha a meglepetésnek nincs tartalma, ha a képtelenségek nem arra szolgálnak, hogy az agyat frissítsék fel. A meg­lepetések arra valók, hogy gondolatot vigyenek a meglepett agyba... A hu­mor számomra nagy szellemi alkalom és módszer arra, hogy a gondolatot eljuttathassuk az emberekhez. AHOGY VÉGET ÉR a rögtönzött eszmecsere, indulunk a próbára. A színészek körbeülik a rendezői asz­talt. Dobai Vilmos olvassa a darabot. Meglepő színházi előadás kerekedik a felolvasásból. Eddig ugyanis azt szoktuk meg, hogy az író maga olvas­sa fel a művét, itt viszont ez az át­rendezés egy szerencsés fordulattal az írót is nézővé emeli. Sokszor és ön­feledten felhangzik a nevetés. A szí­nészek élvezik a játék hangulati vál­tásait. A felvonások szünetében, ami­kor körbejár a szereposztás, próbál­gatják magukra a szerepek szellemi­ségét. Figyelik egymás egyéniségét. Élénk vita indul meg arról, milyen lehetőségeket ad a szereposztás, szere­pek és színész találkozására. Vonzó, szép percek ezek s nagyszerű felis­meréseket adnak írónak, rendezőnek. Tartalmas eszmecsere kezdődik ismét — az író számára elsősorban az a kér­dés, mennyire tudja majd követni a játék szerkezete a humor és filozófia egymásra torlódó villámcsapásait; a rendező afelett meditál, hogy milyen ritmus tudja legjobban közvetíteni a játék örömét és filozófikumát, a gyor­sulás és dinamika tudja-e vinni nem a gondolatot, hanem a közönség han­gulatát. Bánffy György, Győri Emil, Kézdy György, Labancz Borbála, Tí­már Éva, Bús Kati, Koltai Róbert és a színészek valamennyien nem titkolt belső izgalommal, örömmel és jókedv­vel forgatják a szövegkönyvet. Azt érezni az egész atmoszférából, hogy csak az ügyre figyelnek. Igazi alkotó kapcsolat ez Illyés és a színház kö­zött, szép példája lehet az író és a színpad találkozásának. A bemutató időpontja: március 18. Hazafelé az út ismét bővelkedik játé­kos véletlenekben. Egy kis defekt el­térít bennünket Bonyhád és Szekszárd felé­­ kerülő úton döcögünk végig azon a tájon, amelyet Illyés gyermek­fővel, diákként nem egyszer gyalog is bejárt. Szekszárdon még Babits Mi­hály szülőházát köszöntjük és a ka­landos kirándulás szerencsésen véget ér. Minden jó, ha a vége jó, mint a híres vígjátékban mondják. Illés Jenő Jó hangulatú eszmecsere a próbateremben Megérkezés a színházba. A sajtókonferencia üdvözlése Séta a pécsi utcán (Nógrádi Róbert, Illyés Gyula, Czímer József, Illyés Gyuláné és Dobai Vilmos) (Kotnyek Antal felvételei)

Next