Film Színház Muzsika, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-08-21 / 34. szám

Tulajdonképp filozófiai gondolatokat öltöztet filmalakba a híres, egykori új­­hullámos francia rendező, Jean-Luc Godard. A francia—olasz koproduk­cióban készült Alphaville nehezen meghatározható műfaji kép­ződménye Godard gondolatvilágának, melyet a becsületes humanista aggo­dalom az ember jövőjéért éppúgy át­hat, mint az egzisztencialista élet-halál bölcselet szorongató szellemárnya. A feltételezés az, hogy Braun pro­fesszor, akit az emberiség létét fenye­gető kutatásai miatt száműztek a Föld­ről, egy távoli galaktika fővárosában, Alphaville-ban elektromos agyakkal egy teljesen érzelemmentes, folytonos ellenőrzésektől és félelmektől gyötört emberi berendezkedést valósított meg. E kihűlt, a személyiséget eltipró és vak racionalitásában is misztikus tár­sadalmat látva elsőnek természete­sen Franz Kafka ötlik eszünkbe, ám aztán kénytelenek vagyunk kicsit hi­deglelősen azt érezni, hogy a fasiz­mus nem is olyan nagyon elvont kép­letét figyelhetjük meg ebben a zárt, beszűkült, kívül-belül, tehát tudatilag is bekerített világban. Csakhogy Alpha­ville-ban az elnyomás gépezetét az önálló hatalomra jutott technika jelen­ti. Eléggé vigasztalan jövendölés. De hát voltaképp mikor is játszódik mind­ez? A jövőben, a jelenben, az időtlen­ségben? Inkább önmagunkban, akkor és ameddig magát a filmet látjuk. Ezért nem utópisztikus, nem tudomá­nyos fantasztikus, hanem költői-böl­cseleti mű Godard e különös filmje. S ugyanakkor mégsem vigasztalan, mert Godard elküldi a földi ember követét — titkos ügynök képében — Alphaville-ba, azzal, hogy Braun pro­fesszort vagy visszahozza vagy meg­semmisíti. E titkos ügynök nyomasztó tapasztalatokat szerez a városban, mi­közben azon igyekszik, hogy von Braun közelébe jusson. Szórakoztatására ,,ki­rendelt” partnere éppen a professzor igen csinos lánya, Natasa. Minden tekintetben jelenkorunkra emlékeztet ez a metropolis, tulajdon­képpen nem is különbözik egy mai európai nagyvárostól, legfeljebb annak hideg csillogású fényeit, felületeit, kon­gó tereit, ultramodern elemeit hang­súlyozza elősorban. Egy-egy kép több­ször visszatér, kiváltképp az a folyosó, amelynek minden ajtaja egy-egy ki­hallgatóhelyiségbe nyílik. Végül is egészen feltűnővé válik, hogy milyen kevés helyszínnel és viszonylag kis­számú szereplőgárdával, következés­képp eléggé olcsón megoldott fantasz­tikus film ez. Hát igen, ennyi is elég, hogy Godard egy kicsit gúnyt űzzön saját titokza­tosságaiból. Végeredményben sima ka­landfilmmé szelídíti a költészet sza­vát (Paul Éluard versének sorai is fel­csendülnek), amikor a földi követ pisz­tolyával szétlövi Alphaville rabtartóit, habár ennek következtében — s ez is­mét pesszimisztikus szín — a város lakossága is elpusztul. Mindenesetre Natasát magával hozza a földre, és a lány ajkán már útközben formálódni kezdenek a számára addig tiltott sza­vak. — Sze­ret­lek — mondja, s ez­zel egyszeriben játék lett a nagy pró­féciából. Godard bizonyos értelemben a Coc­­teau-filmek nyomdokain halad, intel­lektuális élménnyé akarván tenni a ki­csit kihívó és zabolátlan játékot. Gyen­gesége, hogy ezúttal nem mélyedt el kellőképp saját szellemi felfedezéseiben s a fantasztikumkergetés fölébe kere­kedett a gondolatnak. A földi megbízottat Eddie Constan­tine, Natasát Anna Karina alakítja a film stílusához illő hűvösséggel. Kitűnő komikusi karakternek talál­tatott Woody Allen, a Fogd a pénzt és fuss! című színes amerikai vígjáték társíró­ja, rendezője és főszereplője. Új szí­nekkel hozza vissza nagy elődök után a filmburleszk mindig forró és vulka­nikus talajára a slemil halhatatlan fi­guráját, aki az ő megszemélyesítésében a magány és gátlásosság érzetét gengszterizmussal oldja fel. Virgil sze­líd lelkű fiatalember, de a lopás és a rablás, ha azokat nem is éppen mindig a legcélravezetőbb módszerekkel kö­veti el, valósággal életeleme. Mindent ennek köszönhet, szerelmét éppúgy, mint a végén már többszáz évre terje­dő börtönbüntetését. Ám nem kell őt félteni, a legszigorúbb fegyintézetből is megtalálja a kivezető utat. Mit akarhat Allen mindezzel elmon­dani? Képtelenséget képtelenségre, öt­letet ötletre halmozva egy kicsit a haj­meresztő bűnügyekre éhező moziné­zőnek mutat fügét, amikor a bűnt és a bűnhődést egyaránt demitizálja és deheroizálja és a banditaromantikába ágyazva mutatja be a kisember nagy­­nagy elesettségét. A francia Jacques Tati intelligensebb, szellemesebb és mélyebb nála, viszont Allen a humor­ban célratörőbb, számítóbb és rikí­tóbb, ám kétségbevonhatatlanul ő is a szatirikus burleszk vonzó és modern egyénisége. Stílusuk között körülbelül annyi a különbség, mint Franciaor­szág és Amerika között. Allen többet merít a műfaj klasszikus hagyomá­nyaiból, mint Táti, viszont filmjét épp­úgy elözönli a gyermeki öröm, amikor gegjeit, mint színes petárdákat sorra kilődözi. Nem bizonyos, hogy bohózati elmés­­ségeit minden esetben a tiszta értelem irányítja, hogy teljesen tiszában van a műfaj ritmustörvényeivel, de van­nak mindenért kiengesztelő ragyogó és eredeti találatai. Például, ahogy kigú­nyolja a cinéma vérité módszereit, sor­ra megszólaltatva a Virgil jellemvo­násairól és sorsáról tanúskodó interjú­­alanyokat. A nyár sok-sok rossz vígjá­téka közt Allen filmje igazi felüdü­lés. ALPHA VILLE. A rideg és gépies embertelenséggel teli városban együtt kalandozik a professzor lánya és a földi titkos ügynök (Anna Karina és Eddie Constantine)

Next