Film Színház Muzsika, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-08-21 / 34. szám

ELSŐ TALÁLKOZÁS CSEHOVAL Olsavszky Éva új színházban, új, de régóta ismerős színpadon kezdi az év­adot; a debreceni Csokonai Színházból Kaposvárra szerződött, ahol néhány évvel ezelőtt már több, sikerekben gaz­dag esztendőt töltött, és ahol az elmúlt évadban vendégként formálta meg, ugyancsak kiugró sikerrel, Faulkner Rekviem egy apácáért című darabjá­nak főszerepét. — Nem kényelmi szempontok, na­gyobb szerepek, vagy anyagi meggon­dolások vezéreltek, amikor férjemmel, Kun Vilmossal együtt úgy döntöttünk, elfogadjuk a kaposvári Csiky Gergely Színház vezetőinek ajánlatát — mon­dotta — hanem az a tény, hogy ott, Kaposvárott, valami új kezdődött. Va­lami friss, valami pezsdítően fiatal; olyan alkotó légkör van kialakulóban, amely szinte magához szívja, magával ragadja az embert. Számunkra pedig elsősorban ez a fontos; ez a jó színház, az igazi színház alapvető feltétele. Ko­mor István igazgatóval már dolgoz­tunk együtt, Zsámbéki Gábor főrende­zőt munkáiból ismerjük; az ő szemé­lyük biztosíték arra, hogy a kaposvári társulat valóban olyan kollektíva lesz, amelyben érdemes újra kezdeni... És vonzó az a hír is, hogy a tanács úgy döntött, a régi, nagyon rossz állapot­ban lévő színházépület toldozás-foldo­­zása helyett néhány éven belül új szín­házat építenek. Ahol tudnak, és akar­nak ennyit áldozni a színi kultúrára, ott bizonyosak lehetünk abban, hogy a város, a megye vezetői és lakosai szeretik is a színházat. Ösztönző ez a színész számára azért is, mert minden­ki érzi: ahhoz, hogy új színház épül­hessen, először jó színházat kell csinál­ni. Olsavszky Éva az új évadban Csehov Sirályában lép először színpadra; Ar­kagyinát, a színésznőt formálja majd meg. — Nagyon nehéz erről a szerepről beszélni. Ismerkedem vele, ízlelgetem, azt hiszem, már nagyon sokat tudok róla, mégis, ha meg kell fogalmazni, mit gondolok, majdnem dadogok. Szá­momra azért is fontos ez a szerep, mert most találkozom először Csehov­­val, akit az egész huszadik századi drámairodalmat megtermékenyítő óri­ásnak érzek. Ha nincs Csehov, nincs O’Neill, Tennessee Williams, Arthur Miller — sok minden és sok mindenki nincs. Nálunk mégsem értékelik elég­gé. Különösen izgalmassá teszi a fel­adatot, hogy ebben az évadban egyszer­re három színház, a Madách, a szolno­ki és a kaposvári is műsorra tűzte a Sirályt. Talán ez a nemes verseny is hozzájárul majd ahhoz, hogy kialakul­jon a hazai Csehov-kultusz, és a drá­maíró végre „hazataláljon” a magyar színpadokra. Remélem, a mi kaposvári előadásunk olyan lesz, hogy részt vál­lalhat e számomra oly kedves feladat megoldásában. Cs. I. : Az új évad előtt ! Három színész — három új szerepben. Ajtay Andor Mikszáth-figurára készül, Tolnay Klári és Olsavszky Éva Csehov Sirályában Arkagyinát alakítja majd. A színházakban még tart a nyári szü­net, de a szerepek már élni akarnak. NOSZTY PÁL - ZENÉVEL Valamikor, a Vígszínházban Som­­lay Artúr játszotta az idősebbik Nosztyt; az első filmváltozatban Raj­nai Gábor, a másodikban Uray Tiva­dar; a Nemzeti Színház emlékezetes előadásán pedig ismét Somlay. Most, hogy A Noszty fiú esete Tóth Marival Benedek András és Karin­thy Ferenc készítette színpadi válto­zata Mészöly Dezső verseivel és Farkas Ferenc zenéjével daljáték­ként a Fővárosi Operettszínház kö­zönsége elé kerül majd, az új évad első bemutatójaként — a Vámos László rendezte előadásnak egyik érdekessége, hogy Ajtay Andor ala­kítja Noszty Pált. — A Naplemente előtt szegedi elő­adásának rádióközvetítése után hí­vott föl Vámos László — mondja Ajtay Andor — és megkérdezte, van-e kedvem eljátszani a szerepet. Elvben semmi akadálya, mondtam, kérem a darabot. Megkaptam, elol­vastam. Tetszett. A darab hűséges az eredeti regényhez, ifjúkorom egyik kedvencéhez. Aláírtuk a meg­állapodást. Ennek értelmében egy évre a Fővárosi Operettszínházhoz szerződtem. — Nem ez az első színészi találko­zás Mikszáth Kálmánnal...

Next