Film Színház Muzsika, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-11-13 / 46. szám

TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ (Sáli István jegyzete: " Két hétköznapi estéről I. Nők egymás közt Bárány Tamás anekdota­füzért írt a tévé számára, könnyed, mulatságos, szek­­szis történeteket. Asszonyok mesélik — pletykálkodik a cím, asszonyok egymás közt így beszélik ki a férfiakat, futó kalandjaikat. Mindvé­gig ízléses maradt a film, és ezt ilyen témakörben csak dicsérni lehet, de az­ért mindvégig pikáns izgal­ma volt a történeteknek, mert enélkül az egész hají­tófát se ért volna. A szel­lemes jelenetépítkezés, a könnyedség, a gunyorosság élvezetes volt Sajnos, a dia­lógusok elég gyengécskén voltak megírva, ennyi köz­helyet, puffogó frázist való­ban csak a mindennapi élet­ben hallhat az ember. Né­ha jellemző ereje volt ennek a szövegnek, máskor azon­ban bántotta a fülünket, mert elvész a motivációs szerep, ha mindig mindenki közhelyeket hajtogat az író jóvoltából. Gaál Albert rendezése pergő, szereposztása sike­rült volt. Az első epizódban Váradi Hédi az est legegy­ségesebb alakítását nyújtot­ta. Jó rendezői fogás volt Bitskey Tibor hangjához Győrffy Györgyöt párosíta­ni. Jobba Gabi jelenetében a divatbemutatót túlzásnak éreztük. Demján Edit a megfáradt elvált asszonyt kis fáradtsággal játszotta, de ez civil fáradtság volt, ellenben Tomanek Nándor valóban alakította a ka­landban felfrissülést kereső fáradt férfit. Az utolsó epi­zódban is férfiszínésznek kell a pálmát nyújtanunk. Kállai Ferenc férje nagyon mulatságos, nagyon hatásos alakítás! Naiv feleségét Bé­kés Rita játszotta. 2. Vallomás a szülőföldről A dokumentumfilm egyik legjobb művelőjévé nőtt fel Urbán Ernő az elmúlt évek­ben. Szűcs László rendező­vel most a szülőföldjére lá­togatott el az író. Sárvár nem szebb és nem érdeke­sebb település más városa­inknál, gondjai is azonosak a vidéki városok gondjaival, múltja sem csillogóbb a megye egyéb városainál. Urbán Ernőnek mégis el kell hinnünk, hogy csodála­tos kis várossal ismertet meg bennünket! Szülőföl­dem, Sárvár — így szól a cím és a város neve jelké­pesen a második helyen van, a vallomásos szó: a szülőföldem után. Minden író meséssé stilizálja szülő­városát, ez már a mester­ségből adódik. A valóságos helység alig-alig tud meg­felelni annak a költői kép­nek, amit művész-szülöttje fest róla. Urbán Ernő ezzel az írói elfogultsággal, ezzel a természetes művészi „tor­zító” szeretettel beszél Sár­várról. De nem csak ezzel! Az író mellett egy kiváló ri­porter is él benne, aki most is ki tudja magát szakítani a művészi elfogultság bű­völetéből, így kaptunk való­sághű, eleven tudósítást a mai városról, történelmi múltjáról, növekedésének és változásának ezernyi gond­járól, lakóinak lokálpatrióta érzelmeiről, fiataljainak és öregjeinek szerető és kriti­kus elfogultságáról városuk iránt. Külön érdekessége volt a filmnek az a megke­rülhetetlen tény, amiről a ri­porter-író zavart szerény­séggel beszélni kényszerült, s amiről szívesebben beszél­tetett mást, hogy tudniillik Sárvár munkásmozgalmi múltjában, döntő szerepe volt az író édesapjának. A történelmi múlt, a város múltja így valóban csalá­dias közelségbe került a né­zőhöz. ASSZONYOK MESÉLIK — ezúttal férfiaknak. Fent: Kállai Ferenc és Békés Rita, lent: Jobba Gabi és Huszti Péter (Fotó:­­ Müller Magda)

Next